• urstina

Body för stora barn (stl. 110/116)?

Någon som vet om det går att få tag på bodies för större barn?
    Sonen har både stomi och knapp på magen plus att han är överaktiv, vilket gör att inga kläder sitter bra och det blir lätt att komma åt påsen och slita bort den. Dessutom är kompisarna på dagis väldigt nyfikna på hans "konstiga grejer på magen". Min mamma har sytt några bodies men det är svårt för henne att hinna med...
    Sonen är 3,5 år och har storlek 110/116. Bodies finns ju oftast bara till stl 92.

• Svar på tråden Body för stora barn (stl. 110/116)?
  • Puff 2008

Jättebra fråga, undrar också. Dottern är 14 mån och jag tycker redan att det är svårt att hitta. Hon har knapp och är framförallt hypoton, sitter inte etc. Vilket gör att vanliga tröjor inte faller ner i rätt riktning utan allt som oftast korvar sig under armarna så att magen visas.

• Zkruttan

Dottern har stl 98 nu och jag har hittat body i stl 98/104. Sedan har jag tidigare tipsat om bodyförlängare. En liten tygbit med tryckknappar i båda ändar. Jag tänker använda kortärmade bodys med bodyförlängare när Tova vuxit ur sina bobys.

www.onetex.se/Shop/Index.php&sReferal=GulaPriserna

• anne h

jag köpte på Barnens Hus när sonen var i den storleken.

Annars kan ni kolla på Kappahl, de hade också 116 iaf förr.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Triple Trouble

sökte lite på yahoo, hittade några sidor som har stora bodies, iaf upp till 5t (5år) Här är en, fanns i vitt, lång eller kort ärm

www.essentialwhites.com/p-15-long-sleeve-bodysuit.aspx

www.essentialwhites.com/p-16-short-sleeve-bodysuit.aspx

Det verkar som de skickar utomlands, men man fick ringa och lägga ordern stod det.

Sök även på www.ebay.com, har sett att de har ibland upp till 4 år iaf. Bla märket childrens place. Många skickar till sverige om man frågar snällt. Man betalar med paypal.

www.simplycolors.se/ har jättefina bodies man kan välja färg och eget tryck på, hur bra kvalité som helst, dock bara upp till storlek 98/104.

Hoppas det var till någon hjälp.

• urstina

Tack så mycket för era svar. Ska titta på sidorna ni länkade till. Kappahl och barnens hus har bara upp till 92 nu. stl 98/104 lyckades jag hitta på tradera, men de har han vuxit ur trots bodyförlängare.

• Eldo

Jag önskar att det fanns i storlek 122/128.
    Sonen är rund om magen och har blöja. Hur många 7 åringar har blöja? Och, hur många byxor till 7 åringar är gjorde för att rymma en blöja?
    Det är jättesvårt att hitta snygga byxor som sitter bra. Det är omöjligt att ha en vanlig t-shirt till ett par byxor för glipan i ryggen blir stor. Inte så skönt precis! Nu har sonen nästan alltid skjorta eftersom de oftast är längre baktill än fram. Men, skolan gnäller (det får de göra!!!) för att sonen inte själv kan ta på sig en skjorta. Hade varit toppen med body.

• Puff 2008

Sedan är det ju lite bökigare med body om man har knapp som Myran har. Det borde finnas bodys i stora storlekar med en liten ficka man kan stoppa in matslang i...

• Little Ms Chatterbox

Om din mamma, eller någon annan syr upp body någon mer gång åt dig be dom då att lägga till tex 5 cm på längden på kroppen och ärmarna och sen syr upp det som en (som man gör när man tar tag i "kärlekshandtagen") fåll mitt på magen/armen så när bodyn börjar bli lite för liten så sprättar du bara upp sömmen och kan ha den ett bra tag till.
    Tänk på att benhål och ärmbredd är lite större så även det följer med i växten.

Bara en liten tanke...

Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • urstina

Myran 2008: Det skulle ju bli samma princip som en amningstopp nästan...(typ de från boob) Inte alls dumt!

Little ms chatterbox: Bra idé! Ska tipsa min mamma om det. Jag har bett henne sy några till bodies när hon hinner. Måste bara hitta något tufft tyg!

Eldo: Man tycker att stora bodies borde gå att få som hjälpmedel. Vi har ju fått som en gördel att sätta på stomin men den är gjord för vuxna. Ni kan ju gissa hur bra det fungerar på en mager 3-åring!

• Puff 2008
    urstina skrev 2009-10-29 18:11:37 följande:
    Myran 2008: Det skulle ju bli samma princip som en amningstopp nästan...(typ de från boob) Inte alls dumt!Little ms chatterbox: Bra idé! Ska tipsa min mamma om det. Jag har bett henne sy några till bodies när hon hinner. Måste bara hitta något tufft tyg!Eldo: Man tycker att stora bodies borde gå att få som hjälpmedel. Vi har ju fått som en gördel att sätta på stomin men den är gjord för vuxna. Ni kan ju gissa hur bra det fungerar på en mager 3-åring!
    Precis så menade jag! Amningstopp för en ettåring
  • Little Ms Chatterbox

jag har ingen aning om hur det är med knapp men gissar att det är någon slang som ska in?
    Om man syr ett knapphål, räcker det att få dit slangen? eller är det mer att pilla med för att få det att fungera?

urstina skrev 2009-10-29 18:11:37 följande:
     Little ms chatterbox: Bra idé! Ska tipsa min mamma om det. Jag har bett henne sy några till bodies när hon hinner. Måste bara hitta något tufft tyg!
    Vad gillar du för tyg/mönster?
  • Poloc

För barn som fortfarande har blöja kan man sätta tröjhållare på tröjan. Det är som ett par hängslen, fast upp-och-ner, ungefär.
    Olika webbutiker har; tex här www.onetex.se/Shop/Index.php

• Puff 2008

Little Ms Chatterbox skrev 2009-10-29 22:30:15 följande:

jag har ingen aning om hur det är med knapp men gissar att det är någon slang som ska in?Om man syr ett knapphål, räcker det att få dit slangen? eller är det mer att pilla med för att få det att fungera?

Vad gillar du för tyg/mönster?
    Ja, man har ju som en liten luftmadrassventil som ligger utanpå där magsäcken är. Slangen tryckaer man dit och snurrar typ ett halvt varv. Så ett stort hål behöver det inte vara.
  • urstina
    Poloc skrev 2009-10-29 22:47:18 följande:
    För barn som fortfarande har blöja kan man sätta tröjhållare på tröjan. Det är som ett par hängslen, fast upp-och-ner, ungefär. Olika webbutiker har; tex här www.onetex.se/Shop/Index.php
    Detta måste testas! Tack för tipset!
  • anne h
    Eldo skrev 2009-10-28 21:09:23 följande:
    Jag önskar att det fanns i storlek 122/128.Sonen är rund om magen och har blöja. Hur många 7 åringar har blöja? Och, hur många byxor till 7 åringar är gjorde för att rymma en blöja?Det är jättesvårt att hitta snygga byxor som sitter bra. Det är omöjligt att ha en vanlig t-shirt till ett par byxor för glipan i ryggen blir stor. Inte så skönt precis! Nu har sonen nästan alltid skjorta eftersom de oftast är längre baktill än fram. Men, skolan gnäller (det får de göra!!!) för att sonen inte själv kan ta på sig en skjorta. Hade varit toppen med body.
    Har du testat de byxor som finns på Lindex, de rymmer iaf sonens blöja. (köper de med lite mer vidd i, fungerar mkt bra)
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Eldo

anne h skrev 2009-10-31 19:13:59 följande:

Har du testat de byxor som finns på Lindex, de rymmer iaf sonens blöja. (köper de med lite mer vidd i, fungerar mkt bra)
    Finns det byxor på Lindex med extra vidd? Dessa har jag nog missat! I vanliga fall kan vi helt glömma byxor som knäpps med knapp. Måste leta efter byxor med bara resår. Finns ju inte så många i sonens storlek. Dessutom så har de ofta roliga detaljer (som "rynkning" eller extra tyg vid knäna) och ska man sy upp byxorna så sitter dessa mitt på smalbenen :(
    Byxor med extra vidd hade varit toppen! Är det jeans? Vet du från vilken storlek det finns? Många byxor jag har sett (med extra vidd) börjar vid storlek 134 och sonen är bara ca 110 cm lång, vilket betyder att 122 och 128 egentligen är förlånga de också.
  • Little Ms Chatterbox
    Eldo skrev 2009-11-01 10:55:11 följande:
    anne h skrev 2009-10-31 19:13:59 följande: Finns det byxor på Lindex med extra vidd? Dessa har jag nog missat! I vanliga fall kan vi helt glömma byxor som knäpps med knapp. Måste leta efter byxor med bara resår. Finns ju inte så många i sonens storlek. Dessutom så har de ofta roliga detaljer (som "rynkning" eller extra tyg vid knäna) och ska man sy upp byxorna så sitter dessa mitt på smalbenen :( Byxor med extra vidd hade varit toppen! Är det jeans? Vet du från vilken storlek det finns? Många byxor jag har sett (med extra vidd) börjar vid storlek 134 och sonen är bara ca 110 cm lång, vilket betyder att 122 och 128 egentligen är förlånga de också.
    Lindex har en byxserie som heter Detroit, den finns i X-Wide från iaf 122. Det är en model som är rak, inga extra lull-lull.
  • Eldo

Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-01 12:15:09 följande:

Lindex har en byxserie som heter Detroit, den finns i X-Wide från iaf 122. Det är en model som är rak, inga extra lull-lull.
    Åh, tack! Hur har jag kunnat missa detta? Fast vänta....kom på att sonen har två som heter Detroit, men de är inte i X-wide. De två från Detroit som han har är väldigt korta från grenen och upp så att säga. Halva blöjan syns..... Ska kolla efter x-wide. Tack för tipset!
  • Little Ms Chatterbox
    Eldo skrev 2009-11-01 17:04:07 följande:
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-01 12:15:09 följande: Åh, tack! Hur har jag kunnat missa detta? Fast vänta....kom på att sonen har två som heter Detroit, men de är inte i X-wide. De två från Detroit som han har är väldigt korta från grenen och upp så att säga. Halva blöjan syns..... Ska kolla efter x-wide. Tack för tipset!
    Naae... När jag tänker efter så är de nog inte så högt skurna nej. -Typiskt.

sitter och tänker så det knakar...  Om det inte är någon modell som är högre skurna. Men inte ens tjejbyxor är det heller.
    Nu blir jag sur. Är det inte meningen att barn ska kunna ha riktiga kläder på sig när de har ett FH.

Men jag tänkte på en sak, min som har några byxor som har påsydda fusk kallingar. det är vanliga jeans men en resår på så det ser ut som om det är kallingar som sticker upp. Om man skulle sy på sådan effekt grej men även lite tyg så det ser ut som kallingar så det täcker blöjan. Om det är en bra lösning så tänk på att välja en neutral färg så inte någon kommer på att -"Va, f-n du har ju haft samma blommiga kallingar i 4 dagar nu!!!"
  • Eldo

-"Va, f-n du har ju haft samma blommiga kallingar i 4 dagar nu!!!"
    [/citat]

Åh, tack! Jag har inte skrattat så på länge!!!!
    Det behövde jag verkligen just nu med tanke på det "monster" som härjar här hemma *suck*.
    Tack för tipset (och skrattet)! Ska klura och se om det är något jag kan fixa.

Svar på tråden Body för stora barn (stl. 110/116)?