Varför bara ett barn?
Jag har ett barn och vill inte ha fler.
Varför? Tja, jag älskar min dotter över allt annat, men det är rätt mycket jobb, både fysiskt och mentalt, och jag vill inte öka bördan utan ta hand om just henne på bästa sätt.
Dessutom skulle ett till barn behöva en stabil far och innan jag väntar tills jag hittar någon som passar kommer jag vara alldeles för gammal för att vilja bli gravid igen.
Fördelar är väl då att jag kan fokusera på henne och ha både råd och tid till det jag tror hon behöver. Dessutom kan man som ensambarn lära sig att vara just ensam, ha lugn och ro, och lära sig att "ha tråkigt" vilket faktiskt kan vara värdefullt ibland. Det är lättare rent praktiskt också, med barnvakt, att ta med barnet på aktiviteter och så.
Nackdelar tror jag inte finns. Att alltid ha ett syskon att leka med, visst, det låter väl bra, men att välja sin kompis och att välja när man vill leka ger nog ännu mer.
Sen har fått ikastat i ansiktet att jag är elak för när jag blir gammal och min dotter ska ta hand om mig behöver hon ett syskon att stödja sig på.
Som om man skulle skaffa flera barn bara för att bli omhändertagen som gammal!
Jag var 36 när jag blev gravid, men jag har å andra sidan aldrig velat ha flera barn, även när jag var yngre. Jag är ensambarn själv och har aldrig saknat att inte ha syskon.