Inlägg från: korfu08 |Visa alla inlägg
  • korfu08

Varför bara ett barn?

Vi har haft en jobbig resa till vårt första barn, och hon är snart fyra år och hade en jobbig graviditet. Men planerar att sluta med p-piller under 2011 och jag vill också vänta för att jag fått ett nytt jobb som betyder mycket för mig och sen är det faktiskt skönt att ha ett lite äldre barn när man skaffar en till. Skulle inte vilja haft barn tätt.

Skönt med denna tråd, omgivningens tjat om syskon gör mig ledsen, två missfall, endometrios och jag blir 35 år i vår, och barnets pappa blir 41 , så man blir inte yngre, vi har rest en del med vår dotter redan och hon betyder mycket. Men vi hoppas att kunna få ett syskon framöver, men behöver få kroppen att återhämta sig och behöver få en bättre självkänsla, än dagens.

Men en dag kanske hon får sitt syskon hon gärna vill ha, för det är den sociala biten jag tänker på gällande vår dotter, tur att hon trivs bra på dagis och har mycket kompisar där.

• korfu08

Vet inte om jag kan få fler barn. Men idag verkar det som standard att ha fler än ett barn annars duger man inte, alla får inte barn bara sådär.

• korfu08

Vår dotter är snart fyra år och det kommer nog att dröja ett tag innan vi skaffar ett barn till, sen får det vara bra. Men hon har haft en jobbig trotsålder och nu är hon jättemammig. Om vi får ett barn till, så tänker jag delamma och flaskmata den andra delen för att få lite tid över för ett socialt liv, som för mig är viktigt.

Men det känns skönt med alla insändare ovan.

• korfu08

JAg är 34 år, och vill gärna ha ett barn till, men har också endometrios och får se hur det blir med det, har en underbar dotter, men vill nog ha en till, men amma kommer jag inte att göra, tänker köra med flaska för fastklistrad vill jag inte bli.

Men om jag inte kan få ett barn till, så är jag jätteglad att vi har vår dotter och försöker fokusera på det, då jag haft två kraftiga missfall och en massa andra besvär på väg mot syskon. Så om jag får ett till, blir det nog om ett par år då dottern är större.

Men det är skönt att denna sida finns och att de som har ett barn, inte alltid valt det och har man valt det, så varför kan man inte få ha det då ? Måste alla leva som alla andra ? Alla måste inte ha fler barn, alla måste inte amma, alla måste inte vara mammalediga i ett år, alla mammor måste inte jobba deltid  osv.

Man behöver och ska inte heller bli i frågasatt varför man bara har ett barn, skit i det ni som har fler. Alla har rätt till sina beslut i livet, bara man mår bra själv. Inte nån annan kan besluta hur man skall leva eller göra på bästa sätt.

• korfu08

Jag vill gärna ha ett barn till men vi kan inte längre bli gravida på naturligt sätt, så då får det bli provrörsbefruktning och det kommer att bli minst 6 år emellan barnen, men ålder spelar inte nån roll. Men min kropp har varit med om två missfall och tagit bort två cystor och orkar den med provrörsbefruktning, tvillingar kan jag glömma, då läkaren bedömer det som för riskfyllt för min enormt späda kropp, bör gå upp en 6, 7 kilo och tappade två liter blod vid förlossningen så den var inte nån höjdare. Ja vi har en dotter som kom till med hormonbehandling, hon är idag fyra år.

Vi skall göra provrörsbefruktning i vår, men min kropp är skör och när vi gjorde hormonbeh med vår dotter så var det nära överstímulering och nu avbryter det direkt vid överstimulering och jag har endometrios också, och har sån värk ibland även fast jag äter p piller.

Ja så om provrörsbefruktningen lyckas blir det ett syskon annars går det inte, min man skall opereras nästa vecka och måste ta bort sin prostata och det innebär att man inte kan skaffa barn på naturlig väg. Han måste göra denna operation. Så vi har inte valt det, och jag hoppas att vår dotter klarar sig bra i livet om hon blir ett ensamt barn, jag har varit det men alltid saknat ett syskon,så jag skulle vilja ge henne ett syskon. Men om det inte går, så får hon klara sig ändå.

• korfu08

Jag skulle gärna vilja ha fler, men se ovan insändare av mig, att vi måste göra provrörsbefruktning för att kunna få barn och det skall vi göra, men om det inte lyckas, så har vi ialla fall vår underbara dotter. Men vi kan inte bli gravida normalt längre och får betala hela provrörsbefruktningen själva. Så för att det kostar en del så kan vi inte göra det hur många ggr som helst.

• korfu08

Pga missfall, cystor och längre tids sjukdom har det blivit ett barn, en underbar dotter och det kanske stannar där, trots att jag är ensambarn, men jag vet inte alls hur min kropp skall orka en graviditet, jag är skör och går idag på starka mediciner och dessutom måste vi göra IVF för att få nummer två, pga min man som opererat bort prostatan pga cellförändringar, så kan vi inte bli gravida naturlig väg och idagsläget orkar jag inte gå igenom nån sån behandling för IVF min kropp orkar precis med att jobba och få vardagen att gå ihop.

Så livet blir inte alltid som man tänkt sig.

• korfu08

Jag ville gärna ha ett syskon som barn och det beror på jobbig uppväxt, men nu tror jag inte att vår dotter får några syskon jag är sjuk,men på bättringsvägen men eftersom vi måste göra IVF och det med påfrestning och allt, så vet vi inte riktigt hur min kropp orkar.

Jag är jätteglad för vår underbara femåriga dotter och börjar infinna mig med att vi kanske stannar vid ett barn. Men bortkämd är hon inte och kompisar har hon flera stycken.

• korfu08

Då har du nog missförstått mig tahira det tycker jag inte alls och jag var verkligen inte bortkämd som ensambarn och det är inte vår dotter heller. Men kände mig ibland ensam pga mobbning i skolan och andra trista saker, men det behöver ju inte alla ensamma barn känna. Men min längtan efter två barn har väl alltid varit stor.

Men inser att nu säger nog livet och kroppen nåt annat och vår dotter har bra mycket kompisar och leker bra med andra barn och trivs med andra och är inte bortkämd, men hon tycker ibland det är trist att vara ensam.

JAg ber om ursäkt om jag uttryckt mig så väldigt missvisande och illa.

• korfu08

Skulle vi inte kunna få fler barn i och med min sjukdom och vi måste göra IVF och det klarar inte min kropp i dagsläget och vi trivs ändå med vår dotter. Och vi är en familj vi tre och trivs med det.

• korfu08

Vi har bestämt oss att ha ett barn, sen jag varit sjuk under vintern och vi trivs jättebra med vår 5,5 åriga dotter och nu när vi bestämt oss att stanna vid ett barn, så känns det bättre för alla och hon vet att hon inte får ett syskon och kommentaren var, alla kan inte få syskon. Mycket bra sagt av en femåring. Kanske nåt en del som alltid frågar om syskon borde anamma och den senaste gången frågan om syskon kom upp var när min chef frågade rätt ut, när kommer nästa barn då da ? Nu skall jag byta jobb och slipper henne, men tycker inte man  frågar så. Sa, inte nu i alla fall. Mer ingående vill jag inte vara. De behöver inte få veta varför och de frågade heller inte mer angående detta. Men det är verkligen så viktigt detta med syskon.

Alla kan väl få göra som man vill och omgivningen får acceptera det. Det är inte nåt vi skall få frågor om var och varanann dag och vi behöver inte svara varför heller

Så vi har ett barn, för att jag är sjuk och vi orkar inte göra en provrörsbefruktning med det som krävs eftersom jag innan haft två missfall och så, vi har bestämt oss att stanna vid ett barn och är nöjda med det. Bra att denna tråd finns.

• korfu08

Jag har varit sjuk och är inte bra än och min man har varit sjuk , så vi orkar inte skaffa fler, vi måste göra provrörsbefruktning då. Men för att man har ett barn, så skall man inte behöva förklara varför, då kan vi börja fråga folk varför de skaffar två barn, bara för man har ett syskon är det inte nån garanti att syskonen får en bra relation.

• korfu08

Vi har sjukdomar som gör att vi inte valt att skaffa fler barn och idag trivs vi jättebra, med ett barn och vi kan göra vad vi vill, vi reser mycket och vår dotter har det bra och vi mår bra själva. Jag känner att detta räcker och orkar inte gå igenom mer, än vad vi gjort och vi har mått dåligt och jag har varit jättesjuk nu är jag mycket bättre och har fått mitt drömjobb och vår dotter idag 6 år trivs med livet och har mycket kompisar och mina föräldrar älskar att vara barnvakter.

• korfu08

Kinya jättebra motfråga, har ställt den många ggr och inte fått nåt vettigt svar och vet ni varför för folk  inte vet vad de skall svara, de känner sig dumma. Man har rätt att bestämma själv om man kan hur många barn man vill ha, en del gånger kanske man bara får ett barn trots en massa försök att få flera. Det kan finnas många orsaker att ha ett barn och vad är felet ? Jo samhället är uppbyggt för flerbarnsfamiljer och man är konstig om man avviker i landet lagom och där alla skall vara likadana. Man går väl sin väg och jag är stolt över att vara enbarnsmamma och vi är en harmonisk familj och trivs med att vara tre behöver jag säga mer ???

• korfu08

Ja varför och varför ? Varför skall folk ställa denna fråga och varför frågar inte folk, de som har fler barn, varför har ni tre barn ? Vi har en underbar dotter och vi kommer att förbli tre stycken i familjen och vi är lycklig för det. Jag älskar vår dotter och det finns en bakgrund till varför vi är tre och inte har valt syskon, men det behåller vi för oss själva. Vi är en harmonisk familj och alla runt oss har slutat fråga mer kring fler barn och det är skönt. Vi i Sverige skall alltid vara som alla andra och så fort nån avviker och är annorlunda eller väljer att leva annorlunda och gå sin egen väg skall det alltid i frågasättas

Svar på tråden Varför bara ett barn?