Inlägg från: pågmamman |Visa alla inlägg
  • pågmamman

Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 11

Jag sov så dåligt i natt och var så knäckt i morse att jag ringde och avbokade tiden för 24 tim EKG! Jätte dumt - jag vet - men märkt att det blir jobbigare och jobbigare mentalt att göra alal dessa undersökningar - jag pallar inte psykiskt - intre kamp! Men de var väldigt rara och skulle skicka en ny tid - hoppas det inte blir 7 på morgonen! All min energi och kraft går åt till jobbet och min son - stackars mannen e det inte mycket kvar till

Ja - fika! Det piggar upp. Jag vill ha glögg!

På mig har de gjort flera ultra ljud och vanlig hjärt/lung-röntgen! Har de gjort ngn annan form av röntgen på dig Hjartesjälen?

Snartvår: Men e du inte bättre nu efter ablationen?

Glad att ni finns Kram på er!

• pågmamman

Hej alla - & God fortsättning.... Har haft det bra so far i helgetid & inte mycket "väsen" från hjärtat (eller hjärnan som det ju kanske e?!)... Trött som att an bara & halv taskig sömn - men bättre än vanligt... Stel nacke tror jag oxå e ngt som ställer till det! Vi var på bio i går (Avatar - den var trollbinande - se den!) - den var LÅNG & då fick jag ngr konstiga känslor i bröstkorgen vid ngr tillfällen - men insåg att de kom uppe i från nacken.....

• pågmamman

snartvår: vad skönt att höra att det är bättre Du är alltså helt återställd?! Blir lite ambivalent då jag tänker på din story - för jag försöker ju luta mig mot att det nog är psykiskt och att jag bara blir stissigare av att gå igenom fler utredningar - men så tänker jag på att i ditt fall så lönade det sig ju verkligen i att fortsätta utreda.... Antar att du inte ångrar din ablation för en sekund?! Inga sviter alls?

Själv, jag haft ont i nacke och bröstkorgen ett tag nu & då är det svårt att skilja på vad som komemr från hjärtat och vad som är nackrelaterat. Inte haft ngr rusningar på länge i alalf all och inget som riktigt skrämt mig från hjärtat i övrigt heller faktiskt. Men stressad av att jag inte sover och blir spänd av att inte sova , ont i nacken & så än svårare att sova & än mer ont i nacken! SUCK! Men nu ska jag snart börja med sjukgymnastiken - det blir bra! & 4e ska jag göra u-ljud på hjärtat & arbets EKG! Hatar arbets EKGet - för jag är så nervös innan så jag ofta har en hög puls redan då jag börjar... Jag tycker arbets EKG.et är det värsta testet - då jag ju fått noja kring att fysisk ansträngning är farligt (fast jag vet att det inte är det)! Men tänkte försöka berätta det för dr denna gång i alla fall..........

• pågmamman

Föresten ang betablokerare - så ett varningens tecken för att använda vid behov - tycker att det blir en ond cirkel - använder jag dem så tycker jag att jag kommer in i schok då det kommer obehagsperioder oftare - hjärtat blir ju lite extyra känsligt när man går av dem! För egen del hade jag för övrigt inga som helst problem med vare sig rusningar eller mellan slag (elelr hack eller vad det nu är jag har) - förrän en läkare felaktigt ordinerade mig en svag dos zeloken zok!

• pågmamman

Nej, jag sa som det var att jag tyckte det var jätte obehagligt och var jätte stressad då jag kom dit! Så hon gjorde bara ultraljud - som förstås var fin fint! Fått ny tid för arbets ekg - känns bättre nu när de vet att jag är nojjig för det! Sedan har hon sagt att hon komemr skicka alla resultat till "expert" arytmi dr på univ. sjukhuset jag tidigare varit på. För hon menar att hon sett antydningar i min journal på att de inte var säkra på att jag var färdig utredd och att hon var bäst lämpad att bedömma mitt hjärta! Hon bedyrande att det jag hade inte var farligt men ack så obehagligt. Ngt med ngr celler som sitter nära sinus-knutan. Tror översatt till svenska att jag får extra slag väldigt nära sinusknutan vicket triggar i gång hjärtklappning. Hon trodde tyvärr inte att detta gick att bota med ablation. Men det var ytterligare en anledning att hon ville komunicera med "experten" - för hon hade bättre koll på senaste rönen.

• pågmamman

snartvår: Tack! Står det något om vad man kan göra åt det? Har det ngt namn? Kan du säga var mer especifikt på sidan du sett texten?

Det konstiga tycker ajg e att sist jag räffade arytmi experten så avslutade hon mig. Hon sa förstås att jag alltid var Välkommen tillbaks.... Konstigt.

kram kram

• pågmamman

Hittade det, se nedan. Men hittar ej om det är farligt och ej heller varför man får det etc.... Har du läst mer?

Lycka till -Lila pinglan!

Ektopisk förmakstakykardi (EAT)

Denna typ av hjärtrytmrubbning kallas också fokal vilket

antyder att fokus ligger fel. Här är det frågan om ett litet

område med enstaka hjärtceller som utan signaler från

sinusknutan aktiverar hjärtat. Denna rytmrubbning kan

variera mellan drygt 100 och 250 slag per minut och kan

vara både återkommande och ihållande. Också här finns

möjlighet att behandla med ablation

• pågmamman

Fast vid närmare eftertanke undrar jag om ovan stämmer för mig - för båda mina läkare har tryckt på att hjärtslagen komemr från sinusknutan - tror jag?! Men kanske är det celler som utlöser extraslag nära sinusknutan som får i gång hjärtklappning?!

• pågmamman

snartvår: Tack för all din info Mår du fortfarande bra?

Trodde att du hade extra banor? Jo, skulle inte förvåna mig om vi har samma - för vi har ju haft väldigt lika symtom och så... & det där med flera ställen skulle kunna stämma för mig med - då jag ju tycker att det är olika från gång till gång! Så kanske är det det. Vet du om ngn av dina satt nära sinusknutan? Det lilla jag förstod av läkaren jag träffade nu sist är att det är svårt med ablation om det sitter nära sinus.

Fick oxå uppfattningen om att det kunde förvärrades av stress & att det kunde försvinna?! Verkar konstigt - för cellerna finns där ju! Kan de t o m uppkomma av stress? Jag tror att Första gg jag fick denna typ av hackningar och "hjärtklappning" var när jag hade tagit i ordentligt i en uppförsbacke då jag precis fått zeloken... Undrar om det kanske bildades då - för att hjärtat inte tog i tillräckligt av signaler från sinus p g av betablock?!

Fick du ngn information mer? Väldigt intresserad just av varför det uppkomemr -för då kan man ju undvia att få fler.... Förstått att det kan vara svårt att "reta i gång" den här typen av hjärtklappningar. Ingen annan text att läsa?

• pågmamman

snartvår: Föresten har glömt - hur har det varit för dig med träning? & hur är det nu? Min läkare har hela tiden sagt att träning kan göra det bättre - men vågar ju inte riktigt då hjärtat hackar då.....

• pågmamman

Hej hej tjejer,
    Slår mig imellan åt -m så glad jag är att vi följs åt - betyder jätte mycket

Ja, har väl mer elelr mindre läst mig expert på EAT - men precis som du säger snartvår - jag ska ju inte stressa upp mig kring detta inan jag vet mer! Men visst låter allt väldigt nära det jag känner och upplever. Men samtidigt så hittar jag likheter med massa diagnoser - så får väl åter låta det ligga i läkarnas händer - men med kanske större möjlighet att kräva genom kunskap

Ananrs e mitt värst kväll och natt och har varit så rätt länge. Dagtid så känner jag mest av lite högre puls då jag stressar på men inte mycket anant. Men då gör jag ju sällan ngt riktigt pulshöjande - för då brukar det komma elelr snarare då pulsen går ner igen.

kram kram

• pågmamman

Finskaflikkan - min "arytmi-expert" har oxå varit inne på extrakänslig sinusknuta i mitt fall. Men e inte säker på att hon är på rätt spår... Har föresten 24 tim ekg på mig nu - isch - gillar inte och har naturligtvis lite halvhög puls av nervositet - vilket e dumt - för då brukar inte hackningar och rusningar komma.

Fick mätaren i morse - synd att jag ej hade den i natt - för som vanligt då jag är extremt trött och sover tungt så höll hjärtat på med mig då jag vaknade upp ur min "dvala". Vaknar då efter ca 4 timmars sömn efter intesiv dröm (inte alltid mardröm ofta bara att jag hållt i gång intensivt liksom). Hjärtat känns som det flaxar och kör ofta i gång magen på mig och gör mig kissignödig (!) - inte alltid jätte hög puls -  inga tunga slag och slag som inte går att påverka med andningen - känns som det e på gränsen till att sticka i väg snabbt hela tiden och när det gör det föranleds det av hackningar. Detta händer om jag t ex far upp snabbt i detta läge - men går jag upp långsamt så kan jag ofta få det att kännas lugnare och mer "normalt" efter en stund. Känner mig stel (eller blir?!) och lite yrslig och ont i huvudet.... Dagen efter e jag alltid jätte trött! Antar att jag sover djupt för att återhämta mig och att puls och blodtryck går lågt och hjärtat kompenserar med att sticka i väg?! Första gg det hände var nämligen då jag fick seloken..... Men detta har aldrig fångats och när jag försöker beskriva det för läkare - säger det att det nog är psykiskt... Kanske det kan vara?! Men ack så obehagligt! Hoppas det hände i natt igen! Men tyvärr sällan så intensivt två nätter i följd.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 11