• Anonym (Trosan)

Varför bleker flytningar av färgen i trosorna?

Läste just en tråd här där det kommenterades, och tanken slog mig att jag aldrig fattat det hela;

Ibland ser man i trosor, speciellt svarta eller mörka, att flytningarna (troligen) liksom blekt färgen. Trodde bara att det var jag som hade så, men det verkar visst förekomma hos andra också.

Varför blir det så?

• Svar på tråden Varför bleker flytningar av färgen i trosorna?
  • Metropolis Diana

Ingen aning, men tycker det är skitdrygt. Får slänga en massa trosor eller kosta på sig trosskydd hela tiden....

• Anonym (hos mig med)

Detta "problem" har jag också. Har hört lite olika bud om det, någons bm har sagt att det har med hög östrogenhalt i kroppen att göra och någon annan påstår att det har att göra med starkt ph-värde... Vet tyvärr inte vad som stämmer.

• Anonym

Det var nog jag som gjorde den kommenteraren i den andra tråden
    Jag har faktiskt också trott att jag är ensam om det, men skönt att jag inte är det.

Jag har tänkt på detta och kan tänka mig att det är för att det är fuktigt och varmt där hela tiden och att det fäller ut färgen lite i taget. Jag tror inte att det är syra, som min pojkvän skojar om

• Anonym (Trosan)

Nä, syra tror jag inte heller...

Någon som kan förklara detta vetenskapligt?

• Hemlig82

Jag kanske kan förklara detta. Hade en engelska uppgift och skulle skriva om den sekret som prostatan producerar (läser medicinsk terminologi bara så ni vet ) och fick då reda på att denna sekret är lätt basisk då miljön i vaginan är lätt sur. Det där lät fel men ni kanske förstår. Så det har (nog) faktiskt att göra med att flytningarna är lätt syrliga. Hm, lät också fel

• Metallica0406

skönt att jag inte är ensam. Det är ju dock inte så kul att ALLTID måsta gå med trosskydd som heller inte är så "nyttigt" för underlivet.

• Anonym (Trosan)
    Hemlig82 skrev 2009-10-29 15:14:10 följande:
    Jag kanske kan förklara detta. Hade en engelska uppgift och skulle skriva om den sekret som prostatan producerar (läser medicinsk terminologi bara så ni vet ) och fick då reda på att denna sekret är lätt basisk då miljön i vaginan är lätt sur. Det där lät fel men ni kanske förstår. Så det har (nog) faktiskt att göra med att flytningarna är lätt syrliga. Hm, lät också fel
    Så det beror på ph-värdet?

Är vissa personer mer sura än andra (det lät knäppt men ni fattar nog) eller har man överlag en sur miljö som orsakar detta?
  • Anonym

Det är därför jag inte gör det. Jag har hellre underkläder som är lite blekta i grenen (som bara jag och sambon ser) än att få svamp hela tiden.

Metallica0406 skrev 2009-10-29 15:18:24 följande:
    skönt att jag inte är ensam. Det är ju dock inte så kul att ALLTID måsta gå med trosskydd som heller inte är så "nyttigt" för underlivet.
    Hemlig82 skrev 2009-10-29 15:14:10 följande:
    Intressant, då kanske sanningen inte är så långt från syra ändå
  • Anonym (samma)

Men varför måste ni ha trosskydd jämt och ständigt? Man tvättar ju trosorna och även om det blir en liten färgfällning där så är det väl inte hela världen? trosorna är ju rena..bättre det än vara tvungen att gå med trosskydd jämt o ständigt och riskera att få svamp..

Svar på tråden Varför bleker flytningar av färgen i trosorna?