• Anonym (skuldsatt)

skuldsanering

vi har ca 750,000 i skulder. Blancoskulder enbart.
    Kan vi kanske få skuldsanering. Vad tror ni?

• Svar på tråden skuldsanering
  • Anonym

Vad betyder Blancoskulder???? ursäkta att jag frågar

• Susanne905

Har för mig att det måste vara gamla skulder som man har och dessa skall man inte kunna betala av på egen hand inom rimlig tid (vet inte hur mångar år men kanske 10?).

Är det gamla skulder så kanske det kan vara värt ett försök.

• Archandra

Blancoskulder får man av blancolån, dvs lån utan säkerhet (exempelvis genom kreditkort).

• Anonym (skuldsatt)

det står att man bara ska betala sina "vanliga" räkningar när man har sökt om skuldsanering. Men kan lån och sånt ligga obetalt i flera månader? Vad händer om jag får avslag, då har väl skulderna vuxit och kanske ändå hamnat hos kronofogden?

• Archandra

Skuldsaneringsenheten tar hänsyn till hur mycket vilja du har visat att betala på dina skulder och minska dina utgifter. Däremot bör du inte räkna med att få igenom din ansökan direkt. Många får avslag flera gånger innan ansökan går igenom.

• Anonym (Fd. Skuldsatt)

För att bli bevlijad suldsanering ska skulderna ligga hos KFM, för utmätning. De ska ha legat där en tid, du ska ha försökt bli av med dom genom att avyttra lösöre, byta bostad ex.
    För att bli bevlijad skuldsanering så ska du inte heller kunna betala av skulderna på ca 12-15 år. Du får inte heller äga saker, ex dyrare bil, eller konst, dyra möbler osv.

På ditt inlägg så känns det som att ni har lyckats låna massor av pengar, men nu inte orkar med det sura efterspelet med att betala igen dom. På de knapphändiga uppgifterna du har angett så kommer du inte få skuldsanering.

Du borde kontakta Budget & Konsumentrådgivarna i din kommun, de har bra tips att ge.

• Waldo

Anonym (Fd. Skuldsatt) skrev 2009-10-29 21:23:52 följande:

För att bli bevlijad suldsanering ska skulderna ligga hos KFM, för utmätning. De ska ha legat där en tid, du ska ha försökt bli av med dom genom att avyttra lösöre, byta bostad ex. För att bli bevlijad skuldsanering så ska du inte heller kunna betala av skulderna på ca 12-15 år. Du får inte heller äga saker, ex dyrare bil, eller konst, dyra möbler osv.På ditt inlägg så känns det som att ni har lyckats låna massor av pengar, men nu inte orkar med det sura efterspelet med att betala igen dom. På de knapphändiga uppgifterna du har angett så kommer du inte få skuldsanering.Du borde kontakta Budget & Konsumentrådgivarna i din kommun, de har bra tips att ge.
    Skulderna behöver inte ligga hos KFM för att ingå i en sanering, däremot måste dom vara gammla, precis som du skriver.

Man tittar på betalningsförmågan under en längre period, minst tio år och tar hänsyn till hela familjens inkomst.
    Om man i dagens läge är arbetslös räknar men ändå på en genomsnittlön i ditt yrke och inte på A-kassa

Man ska även själv ha gjort allt som står i ens makt för att bli av med skulderna. Det ingår tex förhandlingar med borgenärer, minska sina kostnadeer väsentligt, sälja av tillgångar osv

Anonym (skuldsatt) skrev 2009-10-29 19:03:17 följande:
    det står att man bara ska betala sina "vanliga" räkningar när man har sökt om skuldsanering. Men kan lån och sånt ligga obetalt i flera månader? Vad händer om jag får avslag, då har väl skulderna vuxit och kanske ändå hamnat hos kronofogden?
    Nja, du har tolkat det lite fel.
    Man ränkar ut ditt existensminimum och sedan kommer du att få leva på den summan i 5 år. Man tar inte hänsyn till vad du kallar dina vanliga räkningar utan man utgår efter normalbeloppen (en schablonsumma) och på den summan är det meningen att du ska betala din övriga räkningar
    Är du ensamstående ska du leva på ca 4500:-+ din hyreskostnad (med lite korrigeringar för arbetsresor och sjukvårdskostnader)
    Så av 4500 ska du betala räkningar, köpa mat, kläder och allt annat som hör livet till
    (summan för sambo ligger på ca 7500

Lån och annat kommer inte att ligga obetalt utan allt kommer att ingå i skuldsaneringen. Du kommer inte att kunna ta några lån eller krediter under perioden, inte ens teckna ett mobilabonnemang. Du ska fälja avbetalningarna helt utan några misstag. Missar du att betala förfaller hela saneringen och du har alla skulderna tillbaka, men nu utan möjlighet att få en ny sanering

Det är svårt att få en skuldsanering och det ett ett hårt liv att leva. Eftersom du skriver så lite information är det svårt att svara på din fråga och jag kanske misstolar dig men jag får intrycket av att du inte riktigt har koll på din situation
  • Anonym (skuldsatt)
    Waldo skrev 2009-10-30 00:00:01 följande:
    Nja, du har tolkat det lite fel.Man ränkar ut ditt existensminimum och sedan kommer du att få leva på den summan i 5 år. Man tar inte hänsyn till vad du kallar dina vanliga räkningar utan man utgår efter normalbeloppen (en schablonsumma) och på den summan är det meningen att du ska betala din övriga räkningarÄr du ensamstående ska du leva på ca 4500:-+ din hyreskostnad (med lite korrigeringar för arbetsresor och sjukvårdskostnader)Så av 4500 ska du betala räkningar, köpa mat, kläder och allt annat som hör livet till(summan för sambo ligger på ca 7500 Lån och annat kommer inte att ligga obetalt utan allt kommer att ingå i skuldsaneringen. Du kommer inte att kunna ta några lån eller krediter under perioden, inte ens teckna ett mobilabonnemang. Du ska fälja avbetalningarna helt utan några misstag. Missar du att betala förfaller hela saneringen och du har alla skulderna tillbaka, men nu utan möjlighet att få en ny saneringDet är svårt att få en skuldsanering och det ett ett hårt liv att leva. Eftersom du skriver så lite information är det svårt att svara på din fråga och jag kanske misstolar dig men jag får intrycket av att du inte riktigt har koll på din situation
    Jag menar när man har skickat in papperen och inväntar beslutet. Då ska man inte betala på sina skulder men om jag sen får ett besked om NEJ från KFM, då ligger jag väl efter en massa betalningar på mina lån? Hur kommer jag då tillbaka i normaltakt?
  • Anonym (skuldsatt)

På ditt inlägg så känns det som att ni har lyckats låna massor av pengar, men nu inte orkar med det sura efterspelet med att betala igen dom. På de knapphändiga uppgifterna du har angett så kommer du inte få skuldsanering.Du borde kontakta Budget & Konsumentrådgivarna i din kommun, de har bra tips att ge.
    Riktigt så är det inte. Jag tänker inte redogöra här för hur jag har fått mina skulder.
    Jag har dem och vill göra något åt dem en gång för alla. Har försökt med typ ALLT för att kunna betala av dem själv.
Svar på tråden skuldsanering