• Anonym (skuldsatt)

skuldsanering

vi har ca 750,000 i skulder. Blancoskulder enbart.
    Kan vi kanske få skuldsanering. Vad tror ni?

• Svar på tråden skuldsanering
  • Anonym (glad)
    Waldo skrev 2009-11-01 10:16:08 följande:
    Anonym (skuldsatt) skrev 2009-10-31 13:01:14 följande:
    Herregud människa, tydligen är det ditt jobb att vara otrevlig!Det var DU som ville ha svar och startade en tråd, ursäkta att jag försökte hjälpa dig, jag lovar det ska aldrig mer hända
    Men mig kan du hjälpa, jag är glad Det här med att betala eller inte betala skulder under utredningstiden undrar jag över. Om man i dagsläget har införsel på lön och lämnar in en ansökan om skuldsanering, fortsätter då införseln som vanligt tills beslut fattas om skuldsanering eller avbryts den under utredningstiden?
  • Waldo

Anonym (glad) skrev 2009-11-01 10:23:05 följande:

Men mig kan du hjälpa, jag är glad Det här med att betala eller inte betala skulder under utredningstiden undrar jag över. Om man i dagsläget har införsel på lön och lämnar in en ansökan om skuldsanering, fortsätter då införseln som vanligt tills beslut fattas om skuldsanering eller avbryts den under utredningstiden?
    Du har idag en pågående utmätning och den kommer att fortsätta tills man fattar ett annat beslut.
    Skuldsanering, förändring i inkomst osv.
    Så ja, den kommer att fortsätta

Hade du haft en frivillig betalning där du själv betalar efter egen förmåga hade du kunnat upphöra med den under tiden

Har du läst in dig på de nya utmätningsreglerna som kommer att införas efter nyår?
    Det kanske blir stora förändringar just för dig. Läs mer på KFM's hemsida
  • Anonym (glad)

Jag har kollat, men hittar inget om exakt vad som skiljer. Du kanske kan förklara eller länka?

• Waldo

Anonym (glad) skrev 2009-11-01 11:18:10 följande:

Jag har kollat, men hittar inget om exakt vad som skiljer. Du kanske kan förklara eller länka?
    Typiskt, nu kan inte jag heller hitta länken. Funderar på varför den inte finns. Jag måste kolla detta lite nogrannare, så man inte dragit tillbaka förslaget.
    Återkommer med svar senare idag eller imorgon
  • Anonym (glad)
    Waldo skrev 2009-11-01 11:56:41 följande:
    Anonym (glad) skrev 2009-11-01 11:18:10 följande:
    Typiskt, nu kan inte jag heller hitta länken. Funderar på varför den inte finns. Jag måste kolla detta lite nogrannare, så man inte dragit tillbaka förslaget.Återkommer med svar senare idag eller imorgon
    Jag hittade förslaget som var från juli 2009 om bl a schabloniserade beräkningar av förbehållsbeloppet, men det är det väl redan?
  • Anonym (skuldsatt)
    Waldo skrev 2009-11-01 10:16:08 följande:
    Anonym (skuldsatt) skrev 2009-10-31 13:01:14 följande:
    Herregud människa, tydligen är det ditt jobb att vara otrevlig!Det var DU som ville ha svar och startade en tråd, ursäkta att jag försökte hjälpa dig, jag lovar det ska aldrig mer hända
    Ja....när jag skrev den meningen var det inget otrevligt menat....menade mer att du inte skulle ta upp din tid med lilla mig när du ändå inte vet nåt om mitt liv. Det finns ju folk här i närheten dit jag kan vända mig om jag behöver hjälp.
    Men det gick nog inte fram så.....
  • Helpful
    Anonym (skuldsatt) skrev 2009-10-30 17:48:06 följande:
    Nedanstående text är hämtad från Kronofogdens hemsida:

Vad ska du betala under utredningstiden?
    Under den tid utredningen pågår ska du betala dina vanliga levnadskostnader, såsom hyra, el- och telefonräkningar, TV-avgift och eventuellt underhåll till barn.

Du kan avvakta med betalning av de skulder som ingår i din ansökan om skuldsanering till dess ett beslut i ärendet har fattats.

Har du pantsatt din bostad som säkerhet för en skuld som du betalar av på, bör du dock fortsätta att betala denna skuld på samma sätt som tidigare.
    Helt korrekt.
  • Anonym

wow, om jag hade skuldsanering, så hade jag haft mer pengar att röra mig med än jag har nu som sjuk.
    Sverige är fantastiskt.  

• Helpful
    Anonym skrev 2012-04-29 05:51:26 följande:
    wow, om jag hade skuldsanering, så hade jag haft mer pengar att röra mig med än jag har nu som sjuk.
    Sverige är fantastiskt.  
    Jo tyvärr är det så: Sverige är ett bidrags samhälle. Janne Josefsson frågade i uppdrag granskning med en icke dold kamera en arabisk kvinna om hon ville jobba och kvinnan svarade att  hon inte hade något emot att gå på socialbidrag då hon hellre var hemma än arbetade. I hennes försvar är att kvinnorna i arabien ofta är hemma med barnen istället för arbeta men ändå... Många har lärt sig att det är "bättre" att vara sjukskriven, gå på socialen etc. för då får man ungefär en vaktmästares lön (efter skatt) vilket många inte ser som illa. Det är inte konstigt att många söker sig till "Sverige och bidragen" - såväl svenskar som utländska individer och familjer.
    Målnummer Ö5389-09 HD dom 15 år socialsekreterare kvalificerat insolvent överskådlig framtid
  • Anonym

jag betalade ingenting till KF undertiden som jag väntade svar från skuldsaneringen, jätteskönt! Jag hade utmätning innan på min inkomst men den upphörde medans jag väntade på besked om jag fick skuldsanering eller inte!

Nu har jag skuldsanering och jag är mycket tacksam för den möjligheten! 

• Helpful
    Anonym skrev 2012-04-29 06:32:15 följande:
    jag betalade ingenting till KF undertiden som jag väntade svar från skuldsaneringen, jätteskönt! Jag hade utmätning innan på min inkomst men den upphörde medans jag väntade på besked om jag fick skuldsanering eller inte!

Nu har jag skuldsanering och jag är mycket tacksam för den möjligheten! 
    Det kallas att man gör uppehåll på lönen när dom utreder medborgaren för skuldsanering. Ibland kan man få ett så kallat NOLLbeslut och det är just vad namnet antyder, man får beslut på att man ska betala NOLL kronor/män till borgenärerna (dom svinen har jagat folk lääänge så jag anser personligen att de som beviljas skuldsanering ALLTID skulle få ett nollbeslut!:)).
    Målnummer Ö5389-09 HD dom 15 år socialsekreterare kvalificerat insolvent överskådlig framtid
  • Anonym (annan skuldsatt)

I vissa fall har man ju efter så många år betalat trefaldigt vad skulden var från början i avgifter till finansbolaget, och dessa avgifter är ju satta så att man kan vara fortsätta vara kompis med finansbolaget, dvs de tjänar pengar, hela tiden, vilket jag tycker är rimligt. Nollbeslut på annat än bolån låter rimligt. Klart har man blåst nån "storbank" som inte tar ut ockerräntor så kan det kanske svida lite, men de är ju inte de som ska peka finger när det gäller hur man tar risker, se baltikum t ex.  Det finns inget värre än företag som t ex Boxer som först stänger av ens abonnemang och sen har attityd när man betalar. Om ni blir så personligen sårade av att jag har cashflowproblem, ta och sätt en straffavgift som är tillräckligt hög för att hela era emotionella sår och skippa attityden. Min privatekonomi är _aningen_ mer svårroddad än ett jävla halvstatligt TV-bolag med gratis infrastruktur, enorma intäkter och låga kostnader i övrigt.

Jag vet att det är jag som skuldsatt som är idiot. Det som stör mig att det inte finns något sätt, jag vet inte, självspäkning eller annan jäkla förnedring som jag skulle kunna utsätta mig för som skulle ge mig möjlighet att betala. Jag jobbar mer och mer och mer och tjänar mer och mer och mer före skatt, men det är samma jävla pissören som kommer in på kontot varje månad. Progressiva skattesystem suger. Räntorna stiger och avgifterna och jag och frugan behöver snart både barnflicka och ekonomiassistent för att hinna betala räkningarna då vi knappt är hemma, men det finns ju inte ens pengar till mat, så det blir bara att försöka smyga med räkningar på jobbet och betala snabbt som fan innan kontot är tomt. Jag förstår varför folk gör desperata saker.

• elmadumle

Har man löneutmätning och söker skuldsanering så upphör utmätningen under utredningstiden, dock rekommenderas att de pengarna sparas undan tills man får beslutet.

• elmadumle
    elmadumle skrev 2012-07-11 13:32:09 följande:
    Har man löneutmätning och söker skuldsanering så upphör utmätningen under utredningstiden, dock rekommenderas att de pengarna sparas undan tills man får beslutet.
    Vid ett inledande upphör utmätningen av lön, ränta får inte tas ut på skulderna och skulder som uppkommer efter inledande ingår inte i skuldsaneringen utan betalas helt och hållet. De skulder man tar upp i skuldsaneringen kan man avvakta med att betala tills det slutgiltiga beskedet kommer.
Svar på tråden skuldsanering