• Anonym (skuldsatt)

skuldsanering

vi har ca 750,000 i skulder. Blancoskulder enbart.
    Kan vi kanske få skuldsanering. Vad tror ni?

• Svar på tråden skuldsanering
  • Anonym

SKuldsanering kanske ska ändras till 3 år. Men kolla med skuld och budget rådgivare i din kommun

• Anonym

SKuldsanering kanske ska ändras till 3 år. Men kolla med skuld och budget rådgivare i din kommun

• Waldo

Anonym (skuldsatt) skrev 2009-10-30 10:30:47 följande:

Jag menar när man har skickat in papperen och inväntar beslutet. Då ska man inte betala på sina skulder men om jag sen får ett besked om NEJ från KFM, då ligger jag väl efter en massa betalningar på mina lån? Hur kommer jag då tillbaka i normaltakt?
    Givetvis måste du fortsätta att betala dina räkningar och lån i vanlig orning under utredningstiden, jag förstår inte riktigt hur du har tänkt eller var du har fått info om något annat
    En utredning om skuldsnering kan lätt ta upp till ett halvår och räkning rullar på som vanligt under den tiden
    En ansökan betyder inte att man kan släppa något

Men jag är ganska säker på att du inte får igenom en skuldsanering så som lagen ser ut idag
    Anonym skrev 2009-10-30 10:34:26 följande:
    Förslaget är uppskjutet. Man räknade med att få det igenom till årsskiftet, men det ligger på tidigast till sommaren nu
  • Anonym (skuldsatt)

Nedanstående text är hämtad från Kronofogdens hemsida:

Vad ska du betala under utredningstiden?
    Under den tid utredningen pågår ska du betala dina vanliga levnadskostnader, såsom hyra, el- och telefonräkningar, TV-avgift och eventuellt underhåll till barn.

Du kan avvakta med betalning av de skulder som ingår i din ansökan om skuldsanering till dess ett beslut i ärendet har fattats.

Har du pantsatt din bostad som säkerhet för en skuld som du betalar av på, bör du dock fortsätta att betala denna skuld på samma sätt som tidigare.

• Anonym (skuldsatt)

Men det är ju konstigt Waldo att du kan sitta här och säga att jag knappast kommer att få igenom en skuldsaning. Andra får det ju så varför skulle inte just jag ha turen att klara kraven.
    Jag ska göra iordning alla papper i helgen.

• Waldo

Anonym (skuldsatt) skrev 2009-10-30 17:50:33 följande:

Men det är ju konstigt Waldo att du kan sitta här och säga att jag knappast kommer att få igenom en skuldsaning. Andra får det ju så varför skulle inte just jag ha turen att klara kraven.Jag ska göra iordning alla papper i helgen.
    Jag jobbar med detta dagligen och vet hur svårt det är att få igenom en skuldsanering, därav kan jag lätt uttala mig
    Sedan är det bara att titta på hur lagen är formulerad.
    Det handlar inte om att ha tur när man söker en skuldsanering, det handlar om att uppfylla de krav som lagen säger.
    En skuldsanering är inget som avgörs från fall till fall, man har strikta mallar att arbeta efter och det är när man tittar på om du uppfyller dessa krav som man ser att du inte gör det

Du ska betala din lån under tiden, annars kommer dom att förfalla.
    Dina skulder finns idag inte hos KFM utan ligger i vanlig ordning hos bank eller kreditbolag. Om du inte betalar av på dem kommer de att förfalla till omedelbar betalning och jag förutsätter att du inte kan hosta upp 750 tkr för att betala
    Om lånen blir uppsagda och du inte kan betala kommer dom att gå till KFM för indrivning, med allt det för med sig.
    Utmätning av bil bostad lön osv, samt att du har anmärkningar och har svårare att förhandla med dina borgenärer
    När det står att du KAN vänta med skulder innebär det inte att man SKA vänta. Det beror helt och hållet på hur situationen ser ut.
    För dig som inte har anmärkningar idag är det helt avgörande att du fortsätter att betala

Men att söka är fritt. Läs på ordentligt innan du gör något förhastat som att sluta betala dina lån. Lycka till
  • Anonym (skuldsatt)
    Waldo skrev 2009-10-30 18:42:48 följande:
    Jag jobbar med detta dagligen och vet hur svårt det är att få igenom en skuldsanering, därav kan jag lätt uttala migSedan är det bara att titta på hur lagen är formulerad.Det handlar inte om att ha tur när man söker en skuldsanering, det handlar om att uppfylla de krav som lagen säger.En skuldsanering är inget som avgörs från fall till fall, man har strikta mallar att arbeta efter och det är när man tittar på om du uppfyller dessa krav som man ser att du inte gör detDu ska betala din lån under tiden, annars kommer dom att förfalla.Dina skulder finns idag inte hos KFM utan ligger i vanlig ordning hos bank eller kreditbolag. Om du inte betalar av på dem kommer de att förfalla till omedelbar betalning och jag förutsätter att du inte kan hosta upp 750 tkr för att betalaOm lånen blir uppsagda och du inte kan betala kommer dom att gå till KFM för indrivning, med allt det för med sig.Utmätning av bil bostad lön osv, samt att du har anmärkningar och har svårare att förhandla med dina borgenärerNär det står att du KAN vänta med skulder innebär det inte att man SKA vänta. Det beror helt och hållet på hur situationen ser ut.För dig som inte har anmärkningar idag är det helt avgörande att du fortsätter att betalaMen att söka är fritt. Läs på ordentligt innan du gör något förhastat som att sluta betala dina lån. Lycka till
    Många av mina skulder finns visst hos KFM och jag har idag ca 15 betalningsanmärkningar. Jag kommer att söka, ja. Och jag söker med positiv anda och hoppas och tror att jag ska klara kraven.
  • Waldo

Anonym (skuldsatt) skrev 2009-10-30 19:42:14 följande:

Många av mina skulder finns visst hos KFM och jag har idag ca 15 betalningsanmärkningar. Jag kommer att söka, ja. Och jag söker med positiv anda och hoppas och tror att jag ska klara kraven.
    Ok, ja då ändras förutsättningarna från det du skrev i TS
    Där skriver du att du enbart har blancolån.

Det finns många aspekter på detta med skuldsanering och hur man ska agera under tiden för utredning och hur man ska göra med ansökan. Tyvärr kan jag inte ge dig närmare svar då du inte går närmare in på din situation
  • Anonym (skuldsatt)
    Waldo skrev 2009-10-30 20:38:03 följande:
    Anonym (skuldsatt) skrev 2009-10-30 19:42:14 följande:
    Ok, ja då ändras förutsättningarna från det du skrev i TSDär skriver du att du enbart har blancolån. Det finns många aspekter på detta med skuldsanering och hur man ska agera under tiden för utredning och hur man ska göra med ansökan. Tyvärr kan jag inte ge dig närmare svar då du inte går närmare in på din situation
    nej och det är ju inte ditt jobb heller att ge mig närmare svar. Det finns ju andra experter för det i samhället där jag bor.
    Tack för er svar lägger ner tråden nu.
  • Waldo

Anonym (skuldsatt) skrev 2009-10-31 13:01:14 följande:

nej och det är ju inte ditt jobb heller att ge mig närmare svar. Det finns ju andra experter för det i samhället där jag bor.Tack för er svar lägger ner tråden nu.
    Herregud människa, tydligen är det ditt jobb att vara otrevlig!
    Det var DU som ville ha svar och startade en tråd, ursäkta att jag försökte hjälpa dig, jag lovar det ska aldrig mer hända
Svar på tråden skuldsanering