• Helpful

skuldsanering

Anonym (skuldsatt) skrev 2009-10-30 17:48:06 följande:
    Nedanstående text är hämtad från Kronofogdens hemsida:

Vad ska du betala under utredningstiden?
    Under den tid utredningen pågår ska du betala dina vanliga levnadskostnader, såsom hyra, el- och telefonräkningar, TV-avgift och eventuellt underhåll till barn.

Du kan avvakta med betalning av de skulder som ingår i din ansökan om skuldsanering till dess ett beslut i ärendet har fattats.

Har du pantsatt din bostad som säkerhet för en skuld som du betalar av på, bör du dock fortsätta att betala denna skuld på samma sätt som tidigare.
    Helt korrekt.
  • Helpful
    Anonym skrev 2012-04-29 05:51:26 följande:
    wow, om jag hade skuldsanering, så hade jag haft mer pengar att röra mig med än jag har nu som sjuk.
    Sverige är fantastiskt.  
    Jo tyvärr är det så: Sverige är ett bidrags samhälle. Janne Josefsson frågade i uppdrag granskning med en icke dold kamera en arabisk kvinna om hon ville jobba och kvinnan svarade att  hon inte hade något emot att gå på socialbidrag då hon hellre var hemma än arbetade. I hennes försvar är att kvinnorna i arabien ofta är hemma med barnen istället för arbeta men ändå... Många har lärt sig att det är "bättre" att vara sjukskriven, gå på socialen etc. för då får man ungefär en vaktmästares lön (efter skatt) vilket många inte ser som illa. Det är inte konstigt att många söker sig till "Sverige och bidragen" - såväl svenskar som utländska individer och familjer.
    Målnummer Ö5389-09 HD dom 15 år socialsekreterare kvalificerat insolvent överskådlig framtid
  • Helpful
    Anonym skrev 2012-04-29 06:32:15 följande:
    jag betalade ingenting till KF undertiden som jag väntade svar från skuldsaneringen, jätteskönt! Jag hade utmätning innan på min inkomst men den upphörde medans jag väntade på besked om jag fick skuldsanering eller inte!

Nu har jag skuldsanering och jag är mycket tacksam för den möjligheten! 
    Det kallas att man gör uppehåll på lönen när dom utreder medborgaren för skuldsanering. Ibland kan man få ett så kallat NOLLbeslut och det är just vad namnet antyder, man får beslut på att man ska betala NOLL kronor/män till borgenärerna (dom svinen har jagat folk lääänge så jag anser personligen att de som beviljas skuldsanering ALLTID skulle få ett nollbeslut!:)).
    Målnummer Ö5389-09 HD dom 15 år socialsekreterare kvalificerat insolvent överskådlig framtid
Svar på tråden skuldsanering