• 060810

Epilepsitråden 10

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".
    Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest.

Schnappi i magen: Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC: Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan: Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder, Falköping Skaraborg

Triplet lady: Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: Myran född Augusti 2008. Medicinerar med Fenemal och Sabrilex. Bor i Göteborg.

Smuliz: Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23: Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Absenor och Iktorivil. Bor i Värmland.

Happy2: Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka: Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil och Topimax. Bor i Dalarna.

Per Se: dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo: D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela: M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!: Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina: Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey: Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman: Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04: Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch: Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986: Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH LÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-30 21:17
    LÄNK TILL VÅR FÖRRA TRÅD:
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46283490.html

• Svar på tråden Epilepsitråden 10
  • 060810

Vänner det är snart dags för en ny tråd!! :)
    Ni som är nya och vill vara med på listan, bara skriv det ni vill ha med (typ så som det står hos oss övriga) och posta här så lägger jag till er på listan.

Ni som står med på listan och vill ändra något till nästa TS gör samma sak! *haha*

Jag kommer lägga ut en ny tråd den 30:e så ingen missar det! Så fram till den 30:e har ni på er att ändra och lägga till, sen blir det ny tråd. :)

Hoppas alla har det så bra som det bara går just nu.
    Mino somnade UTAN Theralen ikväll, får se hur natten blir nu då, men kan ju ge honom den om han vaknar ju. Trileptalen kunde jag ge i sömnen, men går inte med Theralen för den är lite väl stark och ville inte väcka honom när han väl sov! :p

• medPrins
    Hej och tack för svaren.
    Mopsan.:
    Nej, O är helt tyst under anfallet. Jag tycker också att O är lite förvirrad efter anfallet. Antalet anfall är nog nere i 3 st under hans vakna tid. Sen har han anfall medan han sover, hur många vet jag inte. Vi tycker att vi märkt att antalet ökar om det är mycket som händer kring honom, t.ex. många hos oss på julafton mm. Förra veckan var första på dagis efter en lång julledighet och i lördags hade han 12 anfall som vi såg, sen hade han säkert några när vi inte var i samma rum som honom.
    Det jobbiga nu är att han har fått sådana kraftiga ryck vid sin nick att han trillar baklänges, detta började nu i veckan. Det gör ju att anfallen blir av lite mer allvarlig natur, han kan ju skada sig rejält om vi inte är där. Så i fredags satte läkaren in ny medicin, någon form av droppar som jag har tappat namnet på. De ska vara som komplement till Kepran som han äter sedan tidigare. Frågan är dock om Kepran ha någon verkan, vi kan inte avgöra det riktigt. Har tfntid med läkaren om en vecka så då får vi diskutera det lite mer.
    Happy2:
    Tack för att du beskrev hur du upplever anfallen, nu känns det som man har en liten hum i alla fall hur det är för O när det sätter igång. Tycker du att Keppran hjälper? Tog det lång tid innan den "kickade in" och  började verka?
    Tack för en bra tråd!
  • malininorrköping
    060810 skrev 2010-01-24 19:53:17 följande:
    Vänner det är snart dags för en ny tråd!! :)Ni som är nya och vill vara med på listan, bara skriv det ni vill ha med (typ så som det står hos oss övriga) och posta här så lägger jag till er på listan.Ni som står med på listan och vill ändra något till nästa TS gör samma sak! *haha*Jag kommer lägga ut en ny tråd den 30:e så ingen missar det! Så fram till den 30:e har ni på er att ändra och lägga till, sen blir det ny tråd. :)Hoppas alla har det så bra som det bara går just nu.Mino somnade UTAN Theralen ikväll, får se hur natten blir nu då, men kan ju ge honom den om han vaknar ju. Trileptalen kunde jag ge i sömnen, men går inte med Theralen för den är lite väl stark och ville inte väcka honom när han väl sov! :p
    Hänger gärna på om jag får......
    Malininorr- son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge
  • 2små2stora
    medPrins skrev 2010-01-24 21:15:39 följande:
    Hej och tack för svaren. Mopsan.: Nej, O är helt tyst under anfallet. Jag tycker också att O är lite förvirrad efter anfallet. Antalet anfall är nog nere i 3 st under hans vakna tid. Sen har han anfall medan han sover, hur många vet jag inte. Vi tycker att vi märkt att antalet ökar om det är mycket som händer kring honom, t.ex. många hos oss på julafton mm. Förra veckan var första på dagis efter en lång julledighet och i lördags hade han 12 anfall som vi såg, sen hade han säkert några när vi inte var i samma rum som honom. Det jobbiga nu är att han har fått sådana kraftiga ryck vid sin nick att han trillar baklänges, detta började nu i veckan. Det gör ju att anfallen blir av lite mer allvarlig natur, han kan ju skada sig rejält om vi inte är där. Så i fredags satte läkaren in ny medicin, någon form av droppar som jag har tappat namnet på. De ska vara som komplement till Kepran som han äter sedan tidigare. Frågan är dock om Kepran ha någon verkan, vi kan inte avgöra det riktigt. Har tfntid med läkaren om en vecka så då får vi diskutera det lite mer. Happy2: Tack för att du beskrev hur du upplever anfallen, nu känns det som man har en liten hum i alla fall hur det är för O när det sätter igång. Tycker du att Keppran hjälper? Tog det lång tid innan den "kickade in" och  började verka? Tack för en bra tråd!
    Kan det vara Iktorivil han satte in, det är nog bara de som jag vet som finns som droppar.
    Om min son får kramper så är det när det varit mycket omkring honom. Hans doktor kallar det för en stressutlöst EP. Just nu har han varit krampfri ganska länge och håller han sig krampfri 1 år till så kanske vi börjar trappa ut mediciner då.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • medPrins

3Busfrön: Iktorivil är det ja. Vi hoppas verkligen att det kommer att funka på honom. Vad bra att din son har varit krampfri länge nu och att ni kanske kan trappa ut medicinerna så småningom. Har han haft ep länge?

• 2små2stora
    medPrins skrev 2010-01-24 21:37:40 följande:
    3Busfrön: Iktorivil är det ja. Vi hoppas verkligen att det kommer att funka på honom. Vad bra att din son har varit krampfri länge nu och att ni kanske kan trappa ut medicinerna så småningom. Har han haft ep länge?
    Han var 4 år när han fick det och är nu 13år det tog 7 år innan vi fick honom krampfri.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Puff 2008

Schnappi, du kan ju uppdatera min info i TS då;

Myran 2008: Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

• 060810

Jaha då vet jag att Theralen gör nytta för lilleman i a f.
    I natt har vi säkert haft minst 50 uppvaknanden och massa oro i lille kroppen.
    Han kom till mig vid 23.30 och det är från dess jag räknat upppvaknandena på ett ungefär. Varit vaken kanske sammanlagt 2 timmar annars bara, men dessa uppvaknandena gör mig galen... Jag vill ju soooova!
    Nåja det kan bara bli bättre i natt för då ska han få Theralen igen! Gav honom det inte i natt för han vägrade att dricka trots att jag blandade med saft. Tror inte han fattade riktigt att han måste dricka det för att kunna sova... Så jag gav mig, ville inte tvinga honom och göra saken än värre för honom kankse. Vill att han ska acceptera medicinen och inte få massa oro när den kommer.
    Hoppas ni andra haft en bra natt! :)

• happy2

Med prins: Ja du keppran är välldigt svår att få in rätt dosering på o de tar tiiid att få in den så de är mycket tålamod när de gäller den enligt läkaren som har satt in den på mig,, O att jag har kombinationen med tegritol de är balansgång på den med,, Jag har snart haft den i 1år o jämfört mot då så ja då är de ju jätte bra,, men jag önska ju att de blev ännu bättre..

Sebastian, Kevin och Alexander
  • Mopsan

Mopsan: Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder, valproat. Falköping Skaraborg

Hakar på nästa tråd men djävligt less på skiten det sista så skriver inte så mkt men jag kikar in dagligen. Lusk fick stort otäckt gm i morse men vi klarade det hemma

Svar på tråden Epilepsitråden 10