• Na08a

Hur skulle ni agera i denna situation?

Min dotter leker i sitt rum med ett annat barn. Hon är 1 år. Det andra barnet är 2,5 år och tar alla leksaker samtidigt som hon skriker MITT MITT MITT. Min dotter blir skitledsen för något vill hon ju leka med och allt hon tar tar även den andre ifrån henne. Det andra barnet skriker åter igen MITT MITT MITT. Föräldrna säer: ja men låt henne LÅNA en leksak nu då.

Säger man så?
    Att ägaren till leksakerna ska låna?
    Ska det inte vara tvärtom.
    Här försöker vi lära våran att ge och ta.
    Dela med sig.
    Och så säger de sådär.

Överreagerade jag?
    Inte första gången det hände!
    Dock första gången jag röt ifrån.
    ONDA blickar resten av kvällen!

• Svar på tråden Hur skulle ni agera i denna situation?
  • miiillan

Förstår dig absolut!! Du gjorde inget fel, däremot är det dåligt av flickans föräldrar att inte ingripa. Men tyvärr kan man ju inte bestämma hur andra uppfostrar sina barn...

• Lantbon

Helt rätt! Jag hade sagt "det är faktiskt hennes saker och hon är snäll som låter dig låna dem. Du måste låta henne leka med dem också annars får du gå därifrån". Såpass mycket förstår faktiskt en 2,5 åring.
    Har själv denna situation med sonen och hans kusin ibland, men då är det bara att påminna om vems sakerna faktiskt är så brukar det lösa sig.
    Förekom föräldrarna nästa gång så kanske de också fattar galoppen
    Lycka till!!

• minängel

Tycker du gjorde helt rätt och flickans föräldrar borde göra samma. Inte så bra o låta barn tro att allt är deras hela tiden, det gynnar dom ju inte i längden.

• Na08a

Jag fick onda ögat av föräldrarna.....

• miiillan

Jag vet inte hur nära vän du är med föräldrarna.. Men jag kan säga att jag umgås mindre med ett par som har idag har 3 barn.. Det blir helt enkelt för jobbigt då vi inte har samma regler när det gäller uppfostran.. Kanske skulle vara bra för er att ta lite avstånd om det är möjligt?

• lövet2

Hur jag skulle göra? Ta ut ungarna och leksakerna i köket, sätta mig med dem på golvet (mittemellan dem om det behövdes) och sköta fördelningen av leksakerna.

Your word he lives?
  • Maria222
    lövet2 skrev 2009-11-02 22:24:18 följande:
    Hur jag skulle göra? Ta ut ungarna och leksakerna i köket, sätta mig med dem på golvet (mittemellan dem om det behövdes) och sköta fördelningen av leksakerna.
    Bra förslag.
    Mamma till Kevin född 0706.
  • Annaïck

Båda barnen är väl för små för att förstå. De vuxna måste gripa in och dela upp leksakerna och avleda barnen.

• Alisa

Ja inte är det den som äger leksakerna som ska "låna" iaf.
    Bra att ha dem i samma rum som vuxna, en 2,5-åring är ju ändå ganska liten...

• vittra

I princip samma situation uppstod faktiskt för mig idag, bara det att det är vår dotter som är drygt två och börjar komma i den här "mitt, mitt, mitt" fasen, hon började direkt försöka sno åt sig varenda pryl som den stackars 1-åringen hade på rummet. Jag var ju givetvis i närheten och gjorde faktiskt så som lövet skriver, satte mig på golvet med dem och fördelade leksakerna. Sa till dottern, det är hans leksaker och han vill också ha något att leka med, här *visade* ge honom den här, osv. Gick faktiskt jättebra, efter en stund satt de både och byggde lego (så gott 1-åringen kunde iaf)

För OSS är det självklart att det ligger på oss föräldrars ansvar att se till att sådana här situationer sköts ordentligt, man kan ju inte lägga det ansvaret på barnen! De är ju för små för att förstå.

Så jag skulle nog ha reagerat likadant som dig TS! Absolut är det inte den som äger leksakerna som ska "få låna" tycker det ger helt fel signaler till barnet, tycker dessutom det låter som att föräldrarna försökte skjuta över ansvaret på barnet istället för att finnas där på rätt nivå så att säga.

Håller lite med i det någon här ovan skrev också, att ibland blir det ju kanske också så att man slutar umgås till slut, med familjer som har så totalt olika uppfostringsmetoder än vad man själv har. För då fungerar det ju liksom inte med barnen, det krockar ju.

Svar på tråden Hur skulle ni agera i denna situation?