• Anonym

Sälja med förlust hos SBAB, hur funkar det

Vi ska sälja, men vi tror inte vi kommer sälja med vinst. Men vi har SBAB som bank och de är ju bara en bostadsbank så om man har restlån kan det ju inte gå över tille tt vanligt lån.
    Vi är i en dålig ekonomisk situation nu så det finns inte en chans att vi skulle fåe tt lån på banken att betala resteskulden till SBAB.
    HUR gör man då? Samma med ränteskillnadsersättningen som kommer bli.
    Skickar de restan av lånet till kronofogden då eller vad händer.

*nervös*

• Svar på tråden Sälja med förlust hos SBAB, hur funkar det
  • Kjell2

Enda sättet att får ett korrekt svar är att ringa och prata med banken.

Troligtvis, detta är en gissning från min sida, kommer den del av lånet ni inte kan lösa vid en försäljning ligga kvar som ett lån med ränta och avbetalningsplan på er. Så länge ni betalar blir det inga bekymmer.

• Anonym

Jo jag får inga bra svar då de bara säger att om bostaden säljs MÅSTE lånen lösas eftersom de är bundna till bostaden och inte är en vanlig bank så det kan inte gå över till blancolån.
    men nån gång i deras historia måste det ju vara nån som sålt med förlust utan möjlighet att betala förlusten ur egen ficka med ett blancolån....

• Anonym (Låntagare)

Jo precis så är det, som dom säger till dig. SBAB ger inga blancolån.

När du säljer din bostad (och inte köper en ny) så måste man när man lånar hos SBAB lösa de lån man har hos SBAB, inkl. ev. ränteskillnadsersättning.

Mao om du idag har ett lån hos SBAB och en bostad som du skall sälja och där "pengarna inte räcker till" så MÅSTE du ha ett lånelötfe/lån hos en annan bank för att använda dessa pengar för att lösa ditt lån och ränteskillnadsersättning hos SBAB. Annars så kommer du mminst sagt få stora problem då SBAB kommer kräva in pengarna...

Sälj för guds skull inte lägenheten innan din finansiering är klar!!

• Anonym

Men vi kommer med stor sannolikhet sälja med förlust och vi har INGA möjligheter att få lån på bank.
    Så då är det väl kört för oss antar jag....Vad händer med restskulden då=?

• Kjell2
    Anonym skrev 2009-11-02 11:03:08 följande:
    Men vi kommer med stor sannolikhet sälja med förlust och vi har INGA möjligheter att få lån på bank.Så då är det väl kört för oss antar jag....Vad händer med restskulden då=?
    En gissning - Kronofogden.

/Kjell
  • Anonym (Låntagare)
    Anonym skrev 2009-11-02 11:03:08 följande:
    Men vi kommer med stor sannolikhet sälja med förlust och vi har INGA möjligheter att få lån på bank.Så då är det väl kört för oss antar jag....Vad händer med restskulden då=?
    Ja har man inga pengar blir det minst sagt problem...

Det finns ett antal tänkbara scenarier:

1. SBAB stoppar er försäljning på tillträdesdagen då dom inte godkänner processen då ni inte kan lösa lånen. Mao ni får inte sälja och dessutom så kommer ni bli skadeståndsskyldiga till de som "köpte" er bostad.

2. SBAB skickar ärendet att ni inte betalat deras lån till inkasso eller kronofogden för att driva in sin förfallna skuld. och i värsta fall blir det då en utmätningsprocess.

Om ni inte har pengar eller säljbara tillgångar, alternativt ett blancolån från annan bank så att ni kan lösa lånet, så kan ni helt enkelt inte sälja! Om ni genomför en försäljning så kommer er situation bli mycket värre än den är idag helt klart.
  • Anonym

Ok, jag tackar för era svar.

Men om vi sätter ett pris tillsammans med mäklare och vi inte uppnår det priset, kommer mäklaren att ta betalt då.

Man kan ju iaf försöka sälja det med vinst, men om inte vi får det vi vill ha kan man kanske avbryta processen..

MVH

• Anonym (Låntagare)

Ett bra råd är nog att ta den diskussionen med mäklaren att ni behöver ett visst pris och uppnås inte detta pris så blir det ingen affär. Går alldeles utmärkt att skriva in i kontraktet med mäklaren.

Bättre det är att sen ha mycket stora problem.

• Anonym

Banken kan inte hindra er från att sälja.

Däremot har ni pantsatt fastigheten för skulden hos banken, och banken kan vägra att släppa panten om de inte får fullt betalt för lånet. Det innebär i sin tur att den nya köparen troligen inte kommer vilja fullfölja affären, eftersom fastigheten är pantsatt. För köparnas del innebär ju det, om ni inte kan betala lånen, att banken kan begära försäljning på fastigheten trots att skulden inte är köparens.

Däremot kanske köparen kan över den delen av skulden hos SBAB som inte blir löst och får en motsvarande prissänkning, men det är en diskussion man får ta med SBAB och den presumtive köparen.

Svar på tråden Sälja med förlust hos SBAB, hur funkar det