Inlägg från: Små Hjärtan |Visa alla inlägg
  • Små Hjärtan

HJÄRTEBARN

Mamma ET skrev 2009-11-20 20:29:22 följande:

Ok ,då vet jag att det är vanligt att ligga lite lågt i syresättning L har gjort det dom 2 sista sövningarna, han låg på mellan 70-78% med 3,5 liter syrgas i ca 1 dygn efter sövningen sen helt plötsligt låg han på 80-82% utan syrgas så var det förra sövningen med. Vi har nu pratat med Sune och han har berättat lite mer hur det kommer gå till under operationen. Helt otroligt hur lätt dom får det att låta...
    Ja visst får dom det att låta lätt. När man sitter och lyssnar på dom så tycker man: ja men det verkar gå hur snabbt som helst. Men så tar det ändå flera timmar.
    Sue gjorde Trinitys första op (glenn). Han är jätte duktig.
  • Små Hjärtan
    låjsan1 skrev 2009-11-23 15:08:52 följande:
    Hej alla!!! Här e de nervöst, datum för TCPC är satt och blir den 11 januari brrrrr man vill men samtidigt inte! Jonte går nu ialla fall ....så mycket flåset tillåter och sen har han börjat på dagis ..min lille pöjk! Hoppas att ni har de så gott de går, kram
    Känner igen känslan men ack så skönt det är när det väl är över. Vi märkte en enorm skillnad på Trinity efter TCPC.
    Håller tummarna att inga sjukdomar och så kommer ivägen nu bara.
    Kram
  • Små Hjärtan
    theesi skrev 2009-11-24 12:00:13 följande:
    Ny tid IGEN, 8 dec.
    Oj det är snart. Håller tummar och tår att det blir av denna gången
  • Små Hjärtan

Trinity väger väl runt 11 kilo vet inte exakt då det var ett tag sen vi vägde henne. Hon gick ner en del efter op. Del för hon kräkte en hel del efter op (fullt normalt vid TCPC fick veta) och sen för hon gick på impugan och all vätska som kom. Tror även att MCT kosten gjorde lite att hon gick ner. Hon fick ju inte äta mat med fett i. Nu kämpar vi för att hon ska äta mer än bara välling, inte det lättaste. Vissa saker kan hon äta utan problem men ändå så är det välling som är hennes liv. Det är bara att fortsätta kämpa med maten.

• Små Hjärtan
    theesi skrev 2009-11-25 11:55:19 följande:
    Ni som gjort tcpc, Hur lång tid före operationen var ert barn frisk. Var dom helt friska 2 veckor före operationen ? alltid ingen hostning eller snuva och då menar jag minsta lilla. Vincent har varit snuvfri i några dagar, men idag kom det tillbaka igen.. JAG GER UPP!
    Trinity var frisk i nästan en månad innan op. Hon hade en kraftig infektion ca 6 veckor innan op så hon var inlagd men efter det ingenting. Hon var hemma i 2 veckor innan op från dagis.
    Så länge snoret inte är grönt så har han ingen infektion. Det är vad dom på infektionskliniken sa till oss när vår dotter var liten.
    Men fy vad jobbigt för er som föräldrar att han är sjuk hela tiden. Det tar ju både på er och honom. Speciellt när op skjuts upp hela tiden.
  • Små Hjärtan

Idag fick vi en kallelse till Lund för kontroll.
    Till en kardiolog vi aldrig träffat förr. Känns väldigt otryggt, vill ju ha en av dom som kan Trinity´s hjärtfel och som vet hur det ser ut.

• Små Hjärtan

Måste höra med er här inne: Trinity har aldrig haft mardrömmar efter någon av sina 6 op´s men nu den senaste veckan har hon vaknar minst en gång med genomblött hår och jätteledsen. För ett par dagar sen var hon helt hysterisk och vägrade somna om. Hon bara stirrade rakt ut i luften vettskrämd.
    Tror ni det kan vara efter senaste op som var för 9 veckor sedan idag??
    Kan mardrömmarna komma så lång tid efter??

• Små Hjärtan
    helma skrev 2009-11-30 20:54:33 följande:
    Små hjärtan> Det kan ju vara nattskräck oxå, det är inte hetlt ovanligt hos småbarn.... googla lite på det ska du få se... Annars håller vår dotter fortfarande på så, 2 år efter operationen, blir det för mkt dagtid, intryck mm så vrålar hon sig igenom nätterna
    Nattskräck hade hennes ena storebror när han var mindre. Det var hemskt och det var inte mycket man fick sova.
    Men hennes kommer ALLTID en timme efter hon lagt sig. Efter där är det olika. Vissa kvällar vaknar hon inte fler gånger medan andra kvällar som igår vaknar hon flera.
  • Små Hjärtan
    helma skrev 2009-12-01 08:40:04 följande:
    Små Hjärtan skrev 2009-12-01 07:19:21 följande: När vi har pratat med psykolog om detta så säger de att det är nattskräck när de vaknar efter någon timme eller under första tredjedelen av natten. Kan ju vara så att hon har nattskräck eller så har hon börjat bearbeta sina upplevelser på sjukhuset nu? Är ju så svårt att veta vad som är vad när de är så små.... Vår lilla goding kan vakna en gång i timme hela natten igenom och bara vråla om det varit för mkt sjukhus eller annat under dagen Börjar bli trött har inte sovit en hel natt sedan hon föddes
    Ok. Var så längesen vår ena son hade det så man minns knappt. Han är 4 nu.
    Det är jobbigt med när dom inte kan berätta vad det är dom drömt om med.
    Kan vara som min mamma sa med att det är en fas hon går genom. Bara att vänta ut det. Extra jobbigt är det med eftersom jag själv är så förbaskat trött med i och med graviditeten och så.

Usch förstår att du måste var genomtrött då. Minns inte heller hur det är att sova en hel natt. Har inte gjort det på 7 år *gäsp*
  • Små Hjärtan
    låjsan1 skrev 2009-12-01 13:22:12 följande:
    Små hjärtan: Har du pratat med Elisabeth? Hon sa ialla fall till mig vid tillfälle att efter op 3 så är mardrömmar mycket vanligt. Ring henne vet ja! Jag avgudar henne, tycker hon är principfast å trygg Lycka till!!
    Ska till Lund nästa vecka för kontroll så man kan ju passa på att prata med dom då.
    Att dom får mardrömmar efter op är ju jättevanligt oavsett vad för op det är. Vår äldsta fick det i början av året när han opererat bort mandlarna osv.
    Gud ja Elisabeth är helt underbar.
Svar på tråden HJÄRTEBARN