Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

HJÄRTEBARN

Emmis: tyvärr gör sonden att de kräks lättare också.

Min tjej var en kräkbebis en gick upp i vikt tills hon var 10 månader sedan stod hon nästan helt still i vikt i 15 mån gick upp totalt 1kg i vikt under den perioden trots en massa extra i maten. Nu har hon sedan op i juni gått upp 3kg vet inte om det är det som påverkat henne så sista tiden. Hoppas att kontrollen blir av snart något är fel men frågan är bara vad.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • 2små2stora
    Hjärtemax: vad härligt att allt går bra framåt för Max
  • 2små2stora

Imorgon kl 13 ska J in och göra ett hjärt-UL Håll tummarna för att det inte visar på någonting tokigt.

• 2små2stora
    FinaFilip06 skrev 2009-12-11 08:32:22 följande:
    Hej från en väldigt ledsen mamma Hanna... ett utdrag från bloggen 3/12-09 "En hälsning från Östrasjukhuset och Göteborg, Vi blev inlagda i Torsdags EM, Filip blev sämre iförrgår natt, och läkarna vågade inte chansa denna gången, Kanske blir en katrisering, nästa vecka. Det är ett blodkärl i hjärtat som leder till lungorna som är helt stopp i.Jag och mamma, bor på Ronad macdonalds huset brevid sjukhuset. Kram så länge♥" ett utdrag från bloggen 9/12-09. "Har kommit till NÄL nu, Har fått det tuffaste beskedet som en mamma kan få kring sitt barn av en ♥ läkare på Östrasjukhuset. Som tur är Filip ovetande om det. ´ Nu mår han iallfall rätt ok bara lite tröttare, att liv och död är så nära varann kan man inte förstå för man är där själv, Men så länge de finns liv, finns det hopp. Livet är en tuff resa ibland, Nu hoppas vi på att den nya medcinen gör under annars ser det tyvärr väldigt mörkt ut " Hur kan man överhuvud taget ta in ett besked som våran hjärtläkare sa till mig o min mamma i förrgår på östrasjukhuset. jag citerar.. " Nu har vi gjort många svåra hjärt operationer, han har ett svårt o allvarligt hjärtfel som ni vet. Det går inte göra mer med eran godning, han klarar inte en operation till eller en sövning till, det vi har gjort nu är att sätta in en medcin som vi hoppas på att han ska svara posetivt på o att hjärtat slutar växa mer. Men annars ser det väldigt mörkt ut, han kommer inte klara sig tyvärr, om inte medcinen tar på han" va gör man nu?? jag gråter varje dag sen ja fick veta detta. planerar tillomed det hemska som man överhuvudtaget kan tänka sig sitt egets barns begravning. nu ligger han på NÄL i Trollhättan får se om han kan o orkar komma hem igen
    Nej fy vad tråkigt massor med kramar
  • 2små2stora
    Gunsan75 skrev 2009-12-11 21:13:54 följande:
    Börjar med att beklaga att det inte går att göra mer för Filip och ber för att medicinen ska hjälpa honom. Ingen, absolut ingen förälder borde behöva gå i tankar om att förlora det bästa de har, sitt barn.Över till Alice. I kväll kom Dr Björn som hade jouren in och gav oss besked om biopsisvaret!Alice hade avstötning av graden 1R, inte den allvarligare sorten, men den måste behandlas för det är så nära inpå hjärtbytet och då bör man inte fått en avstötning redan.Jag är visserligen inte förvånad med tanke på hennes kräkningar hon hade under så många dagar och inte fick behålla någonting.Nu får hon extra kortison i 3 dagar intravenöst.
    Hoppas att det går bra för er.

Johannas hjärtat såg bra ut igår, vä kammare hade minskat ytterligare i storlek. Men vi vet fortfarande inte varför hon är så trött och tagen.
  • 2små2stora

Johannas hjärtfel är ett av de man kan se på UL, arytmin syns tydligt om det är ett totalt AV-block som hon har. Det vanligaste är tydligen att man upptäcker det på UL eller under graviditeten om inte annat strax efter förlossningen om det är medfött. Att som på J upptäcka det vid 2 års ålder är mycket ovanligt det har de aldrig varit med om i Gbg utan att kunna visa på någon orsak till att det kommit senare i livet.

• 2små2stora
    FinaFilip06 skrev 2009-12-21 07:36:02 följande:
    Snart är det Jul och vi har Filip hemma det känns så underbart. Den 23 är det nytt UL på Filips hjärta. Håll tummarna att det ser yttligare bättre ut än för en vecka sedan. Vill önska alla här inne en riktigt GOD JUL O GOTT NYTT ÅR
    Vad härligt att han får vara hemma
  • 2små2stora
    Gunsan75 skrev 2009-12-22 19:18:20 följande:
    Nu har vi precis fått provsvar på biopsi nr 2 som gjordes i morse. En 0:a:) Alltså ingen rejektion. JIPPI.. Då kanske vi har tur o får fira jul på Ronald i stället för på salen på sjukhuset:) GOD JUL alla
    Härligt

God Jul allihop

Jag har äntligen fått veta varför J har varit så tagen och trött sedan början på November. Hon har haft en CMV-infektion normalt så blir man inte sjuk av den men min donna är inte som andra.
  • 2små2stora
    Klunsen111 skrev 2009-12-23 16:24:15 följande:
    Vad är CMV-infektion??
    Cytoloegavirus som man kan bli väldigt sjuk av om man har nedsatt immunförsvar eller är nyfödd. 90% av alla vuxna har haft sjukdomen. Den tillhör Herpesfamiljen så den ligger latent i kroppen.
  • 2små2stora
    Gunsan75 skrev 2009-12-23 19:19:08 följande:
    Alice får Valcyte för att inte få CMV virus nu när man satt ner hennes immunförsvar. Tydligen hade donatorn haft CMV och Alice hade inte haft och då måste man medicinera. CMV kan leda till blindhet och förlamningar m.m. om man har nedsatt immunförsvar. Annars hos vanliga friska så passerar det som en vanlig förkylning.
    Det är inte ens säkert att man får en förkylning av det utan det kan passera helt obemärkt.
  • 2små2stora

Johanna hade en påbörjad lindrig hjärtsvikt endast förstorad vänster kammare och förstorade lungkärl och hon var trött men även andningspåverkad. Hon har även astma så blev sämre när hjärtat inte orkade med.

• 2små2stora
    Kaisa Kavat skrev 2009-12-29 10:50:42 följande:
    Vår tjej är helt opåverkad av sitt lilla hjärtfel (pigg, glad o äter bra) men man oroar sig ändå. Nu har hon haft hosta nästan hela hösten endast nattetid o igår googlade (dumma mig!) jag lite på det o fick fram att det kan vara ett symptom. Men det bör ju vara i kombination med något annat. Så det blir nästan löjligt så nu släpper jag detta....
    Hosta nattetid är ett tecken på astma. Hostar hon mycket?
  • 2små2stora
    Kaisa Kavat skrev 2009-12-29 11:05:01 följande:
    Hon hostar ganska mycket. Mer när hon är förkyld. Framför allt när hon somnar in och vaknar upp. Hon andas lugnt o tryggt. På dagarna är det ingenting.
    När hon blir förkyld nästa gång, åk in med henne då så att de får lyssna på henne.
  • 2små2stora
    Gunsan75 skrev 2010-01-03 16:52:39 följande:
    Jag har både trygg-Hansa och Ace till Alice.Nu blir det första gången när vi blir utskrivna som vi behöver använda oss av Ace så jag vet faktiskt inte hur det kommer att gå.Jag ringde o pratade med dem här om dagen och de skulle skicka hem papper (skadeänmälan). Behövde ett intyg på inläggningen och sedan skickar det ut en fullmakt om de vill ha en.Trygg-Hansa har redan fullmakt och därifrån har jag fått sedan februari när Alice blev hemma på heltid. Där räcker det att skicka in intyg bara när det kommer ett nytt och för sjukhusvistelse räcker det att maila mellan vilka datum så tar det bara ett par dagar innan pengarna finns på kontot.Hjärtemax: Ni vet att om ni är med i Hjärtebarnsförbundet så kan ni ju söka bidrag från hjärtebarnsfonden för merkostnader vid sjukhusvistelse också. Man får max 6000:- per gång om man blir beviljad. Man kan få upp till 400:- per dag därifrån.Hör även med kuratorn på sjukhuset om olika fonder att söka medel i från för det kostar ju en del att vara hemma och alla mediciner.Nu kanske alla era ingår i högkostnadsskyddet, men för Alice kommer det att vara en del mediciner som vi kommer att behöva licens för och att de inte ingår i högkostnad:(Oj detta blev rörigt, hoppas det var till lite hjälp i alla fall.
    Vi har haft flera olika licenspreparat och de har ingått i högkostnadsskyddet. Men vi kanske har haft tur.
  • 2små2stora
    Gunsan: vätska kring hjärtsäcken verkar vanligt. Det fick J med. Men den försvann några månader efter op. Vad tråkigt med rejektion igen håller tummarna för att det bra, annars skulle de inte skicka hem er.
  • 2små2stora

Sörmland som vi tillhör har avtal med Gbg medan stockholm har avtal med Lund.

• 2små2stora
    låjsan1 skrev 2010-01-20 21:22:29 följande:
    Hej igen! Dom drog dränen idag så nu hoppas jag att han inte "vätskar" sig. Syresätter sig runt 95-98 så de e gött! Tack för alla "heja" rop!! Kram på er!!
    Härligt
Svar på tråden HJÄRTEBARN