• Annie44

Min 16 åring hatar sin styvfar

Här får du stöd av likasinnad: Har det exakt som du!! Förutom att sambon inte har egna barn. Och att det är min 12-åriga dotter det inte fungerar med.
    (Har en 8-åring åxå.)

Funderar ofta på om jag borde lämna honom. Vad är bäst för barnen, att flytta IGEN!! med allt vad det innebär. 8-åringen tycker mycket om honom så då blir hon sårad och måste genomgå en förlust till. Har redan flyttat ett par gånger och nu bott här ett drygt år och barn behöver stabilitet. Ska jag bo kvar och barnen ha en plastpappa som är sur, ibland.? Det är inte katastrof för då hade jag givetvis lämnat honom, men han är... ja, opedagogisk. Inte så himla bra på att ta barn måste jag säga. Trots att han (påstår!?) att han varit sambo förut med småbarn.

Det jobbigaste är att jag känner att han inte tycker om 12-åringen. Det är mer en känsla. Kan inte säga att han är jättedum eller så. Men det lyser igenom när vi pratar om barnen. 8-åringen är mer accepterad på nåt sätt. Jättehemskt.
    Och 12- åriga dottern vill flytta hemifrån så fort som möjligt. Frågan jag ställer mej är då: är det mitt fel för att vi bor med honom. Hade hon inte känt så om vi bott själva, eller med en annan man!? Frågan är om jag har för höga krav?? Ofta är det helt OK och ingen är sur osv. Känner mej rådvill måste jag säga. Hade han varit biologiskpappa kanske jag inte hade varit så känslig. vet inte.

Han han är ju ingen lekpappa precis. Har killkompisar som på ett helt annat sätt kastar sej på golvet å bygger med lego, pratar med barnen på deras nivå och är gullig med dem. Önskar att mins sambo var mer sån, men han är som han är : en gubbe!! Och ibland en sur gubbe.

Så du får inga svar av mej bara mer frågor...

• Annie44

Ja jag skulle må jättedålig. krisa ihop enormt det vet jag. Orkar inte bryta upp och flytta igen. Bostad är inte lätt att hitta. Ska barnen byta skola igen?! osv osv. Men givetvis gör jag det om han typ slår barnen eller något mer påtagligt. Men det lite mer diffusa: bra kvalite, var går gränsen där? Alla beslut handlar ju om barnens bästa. En krisande mamma som sitter och mår dåligt - igen. Eller en stabil som kämpar på med att få surgubben att mjukna lite? Det är inte svart - vitt - enkelt livet. Även om många som inte har det såhär gärna tror det.

Svar på tråden Min 16 åring hatar sin styvfar