• Anonym (Rädd)

Någon med overklighetskänslor/Dödsångest?

Hej!

Jag har hafft ångest hela mitt liv till o från. Kärnan är nog att jag lider av en enorm dödsångest, hypokondrisk, nu har jag fått overklighetskänslor, som att jag inte är jag, känner mig konstig,inte som förr, är så nedstämd, har någon mer dessa obehagliga känslor, är det mina tankar som ger mig denna rädsla.

Vill prata med någon som har liknande symtom, känns som jag är ensam om detta problem.

mvh orolig

• Svar på tråden Någon med overklighetskänslor/Dödsångest?
  • Anonym (L)

Det kan vara så att du är påväg in i en psykos. Har två närstående som drabbats av psykos efter en tids depression. Dom blev väldigt konstiga och betedde sig underligt och levde liksom i sin egna overkliga värld där dom sa och inbillade sig konstiga saker. Blev tysta och svåra att få kontakt med. Den ena drabbades väldigt hårt när hennes psykos slog till och hon kunde inte ens svara på tilltal och bara stod mitt i vårt vardagsrum och stirrade in i väggen i flera timmar. Sen tog det ganska lång tid innan hon blev bra igen efter många vändor på psyk.

Jag tror även att jag varit nära en psykos en gång då jag inte hade sovit på 5 dygn. Då fick jag en konstig overklighetskänsla och blev jättesnurrig... men tack o lov lyckades jag sova sen och 2 veckor senare gick det över. Men det var som jag gick runt i min egna bubbla och verkligheten kändes kostig... svårt att beskriva.

Tycker att du genast ska söka hjälp... för om det skulle vara en psykos kan det gå väldigt illa om man inte får hjälp i tid... //kram

• Anonym (Rädd)

jag beter mig inte konstigt eller så, jag har varit på ps o dom säger att det är ångest, så psykos tror jag inte , hoppas inte

• Anonym

Berättade du där att du kände som att du inte är du? För jag håller med om att det låter lite som en begynnande psykos. Overklighetskänslor kan man ju ha av ångest, men inte att man inte så att du ska känna att du inte är du. Eller kanske missförstår hur du menar?

• Anonym (Rädd)

jag vet vem jag är o jag vet vad jag gör, men jag har en konstig känsla av tankar går jag här, gör jag detta , tänker mycket på döden får som panik av att man skall dö, dom sa att sådan ångest kan ge sådanahär känslor,men det är klart att jag e rädd att bli "knäpp" Dom sa att jag blir inte knäpp.

• Anonym (samma här)

Känner igen mig precis....

• Anonym

Anonym (Rädd) skrev 2009-11-02 18:51:36 följande:

jag vet vem jag är o jag vet vad jag gör, men jag har en konstig känsla av tankar går jag här, gör jag detta , tänker mycket på döden får som panik av att man skall dö, dom sa att sådan ångest kan ge sådanahär känslor,men det är klart att jag e rädd att bli "knäpp" Dom sa att jag blir inte knäpp.
    Då förstår jag mer. Ja det är nog inte ovanligt att känna så vid ångest. Har du fått någon medicinering?
  • Anonym (jag)

Till viss del känner jag igen mig.
    Jag har dödsångest och har haft sen jag var liten.
    Det är jättejobbigt vissa perioder men numera är det mer sällan det är jobbigt.
    Kommer nog alltid få leva med det. Svårt att säga just hur jag känner för det vet jag bara då ångesten kommer krypande.

• Anonym (Rädd)

jag är rädd för medicinering, att jag skall må så mycket sämmre o bli annorlunda, det är ingen som säger att jag gör konstiga saker eller beter mig konstigt, bara en känsla innombords som gör att jag vill fly, blir rädd känns som om jga inte kan tänka, skrämmer mig då blir det värre.

• Anonym (Rädd)

Du som kännde igen dig precis, hur mår du?

• Anonym

Jag känner igen mig i det du beskriver jag lider också av ångest och har gjort det så länge jag kan minnas. Jag har mina upp och nergångar och när jag är längst nere kan jag känna sånna overklighetskänslor men framförallt en väldig oro över sjukdomar och farliga tillstånd. Jag har ätit sertralin mot mina besvär men nu efter 10 år slutat för jag tycker den har för mycket biverkningar.

Svar på tråden Någon med overklighetskänslor/Dödsångest?