Anonym (¨??) skrev 2009-12-09 16:28:47 följande:
Anonym (L) skrev 2009-11-02 18:25:02 följande: Jag tycker att du uttalar dig om saker du inte vet så mycket om. Att få höra att man är påväg in i en psykos när man lider av ångest/overklighetskänslor är inte särskilt nyttigt. Man drabbas inte av psykos bara sådär huxflux, jo det har säkert hänt men man "gör" inte det. Att ha ångest gör att man känner sig overklig, man känner sig som om att man lever lite i en bubbla. Som att man var med i ett dataspel typ, allt går på rutin osv. När man inte känner sig verklig är det oftast pga att man är så fokuserad på annat, sjukdomar, ångest, döden osv att man inte riktigt uppfattar allt. Så har jag fått det förklarat för mig. Om man är i en psykos eller påväg in i en märker man det knappast själv. Då har man hamnat i ett tillstånd som gör att man ser syner, får för sig att människor är ute efter en osv. Då vet man inte om det själv. TS, det är jättejobbigt att känna sig overklig, avtrubbad. Men det är inte farligt i sig. För säkerhets skull kan du uppsöka
VC som kan ta dem rutinmässiga testerna på dig så man uteslutar något fysiskt. Av sköldkörtel rubbningar tex kan man få konstiga symtom likaså vid vanlig järnbrist.
Håller verkligen med dig i det du skriver!
Jag drabades av stor ångest i samband med att mitt tvångssyndrom bröt ut och herre min gud vilken ångest jag hade, fick panikattacker och en svår depression på köpet. Fick även massor med overklighetskänslor tack vare ångesten. Och det är som sagt jätte vanligt med overklighetskänslor vid dessa tillstånd. Jag lider ju av en ångestsjukdom och har nu medicin mot min ångest så att overklighetskänslorna kommer inte alls lika ofta, som de gjorde förut.
Man kände det som att man var i en bubbla, var inte alls riktigt med i vad man gjorde för man var så fokuserad på overklighetskänslan. Går jag verkligen här var en fråga jag ställde mig själv ofta för all min fokus gick åt ångesten och känslan, ibland blev det bara för mycket och då undrade man verkligen om man sov eller om man var där.
När jag fick medicin upphörde detta jätte mycket.
När man mår så här är man övertygad om att ha fått en psykos men så är sällan fallet, ångest ger nästan jämt overklighetskänslor för man mår så pyton. Hade det varit en psykos hade man haft fler symptomer än endast overklighetskänslor, som att höra röster, hallucinerar, upplever sig vara förföljd, blir misstänksam mot omgivningen osv.
Finns mycket mer som ska passa in i bilden för att det ska vara en psykos.
Så jag tycker det är klantigt att uttala sig om psykoser, utan tycker man kan gå efter ångestsymtomer eftersom ts lider av detta.