• Floria

Idag upptäcktes att vår treåriga dotter har höftledsluxation på båda höfterna

Vi är förstår ledsna, arga och besvikna över hur detta kan ha missats i tre år. Visst har hon gått lite annorlunda, men det är först de senaste månaderna som vi tänkt på det. Trots alla dessa undersökningar på bvc...

Så nu väntar troligen operation och förhoppningsvis, men inte alls säkert, så kan hon slippa framtida men.

Är det någon annan som känner till, har ett barn eller själv har råkat ut för att en höftledsluxation missats så länge?

Vår enda förhoppning är att den är lindrig, eftersom hon än så länge inte har andra "symptom" än lite vaggande gång, är ostadig och springer sakta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-03 22:35
    Vi är inte ensamma:
    st.nu.adp-visitor.sth.basefarm.net/start/sundsvall/1.836189

• Svar på tråden Idag upptäcktes att vår treåriga dotter har höftledsluxation på båda höfterna
  • Mamma S

Men vad konstigt att ingen har upptäckt det förut! Har ni fått någon förklaring till varför det inte upptäckts förrän nu? Är hon överrörlig i andra leder eller är det "bara" höfterna hon har problem med?

Jag har ingen personlig erfarenhet av detta, men jag hoppas att er dotter blir återställd och slipper framtida men!

• Floria

Det är bara höfterna. Hon går lite lustigt, det var det som gjorde att jag tog upp det på treårskontrollen på bvc, där hon bokade en läkartid och där läkaren i sin tur kände att hon var lite trög i höfterna och sedan bokade en röntgentid.

Jag frågade hur det kunde ha missats, särskilt som jag hade det och det är ärftligt och vanligast bland flickor, men hon kunde inte ge något svar. Såklart, det var första gången vi träffade den läkaren.

• Floria

Är det verkligen ingen som vet något? V går sönder av oro härhemma, hoppas på snar kallelse till ortopeden för mer besked.

• Pia och barnen

Hej

Jag har en son på 18 månader som snart ska till ortopeden för att kolla varför han har lite haltande gång och varför han i två veckors tid har haft värk och inte kunnat gå på morgnarna...Man har röntgat honom och gjort ul ljud,men inte kunnat se ngt som skulle vara konstigt....
    Kan det vara så att han har höftledsluxation,även om han är kille....
    Din flickas symptom stämmer min lille killes...

• Aurora Borealis

Jag tycker att de slitit o dragit i dotterns leder så mycket på BB och vid läkarbesök på BVC så jag tycker verkligen att det är konstigt att de missat det på er dotter. Eftersom de specifikt kollar efter det.
    Jag vet tyvärr inget om det men jag tror verkligen att läkaren måste veta hur det fixas, för det är väl inte så ovanligt?

• Britt Blå

Vår äldsta dotter var ca 18 månader när det upptäcktes på henne. Hon kröp aldrig utan rullade fram och gick väldigt illa. Vi fråga självklart om det men inget konstigt var svaret. Men en dag tog morfar med sig henne till en kiropraktor (det var han som skulle dit, hon var bara med). Han frågade om hans åsikt och han kände lite på henne och skickade remis till rtg.

Nu är hon 8 och har ingen värk men däremot så springer hon lite lustigt och har svårt att lära sig nya saker som cyckla simma åka skidor. Men hon mår bra och gör allt som kompisarna gör.

Lycka till!

• Floria

Aurora Borealis skrev 2009-11-03 20:35:33 följande:

Jag tycker att de slitit o dragit i dotterns leder så mycket på BB och vid läkarbesök på BVC så jag tycker verkligen att det är konstigt att de missat det på er dotter. Eftersom de specifikt kollar efter det. Jag vet tyvärr inget om det men jag tror verkligen att läkaren måste veta hur det fixas, för det är väl inte så ovanligt?
    Det är mycket ovanligt att det missas så länge. Jag har googlat i två dagar, men hittar bara tre-fyra andra historier och det är ju en relativt vanlig åkomma - bland spädisar. Alla säger att vi ska anmäla läkaren på bvc (på bb är det tydligen vanligare att det inte går att upptäcka) och jag har verkligen god lust att göra det. Vi har läst om ett fall i Sundsvall där bvc prickades för just detta.
  • Floria

Pia och barnen skrev 2009-11-03 17:23:55 följande:

HejJag har en son på 18 månader som snart ska till ortopeden för att kolla varför han har lite haltande gång och varför han i två veckors tid har haft värk och inte kunnat gå på morgnarna...Man har röntgat honom och gjort ul ljud,men inte kunnat se ngt som skulle vara konstigt....Kan det vara så att han har höftledsluxation,även om han är kille....Din flickas symptom stämmer min lille killes...
    Jag läste om en tjej där det upptäcktes vid 3,5, och det var som att läsa om min dotter. Svankar mycket, vaggar lite grann och har lite svårt med trappor, är ostadig. Hoppas n får reda på vad det är. På vår dotter syntes det dock väldigt tydligt på röntgen.
  • Floria

Britt Blå skrev 2009-11-03 20:41:26 följande:

Vår äldsta dotter var ca 18 månader när det upptäcktes på henne. Hon kröp aldrig utan rullade fram och gick väldigt illa. Vi fråga självklart om det men inget konstigt var svaret. Men en dag tog morfar med sig henne till en kiropraktor (det var han som skulle dit, hon var bara med). Han frågade om hans åsikt och han kände lite på henne och skickade remis till rtg. Nu är hon 8 och har ingen värk men däremot så springer hon lite lustigt och har svårt att lära sig nya saker som cyckla simma åka skidor. Men hon mår bra och gör allt som kompisarna gör.Lycka till!
    Tack! Vad fick hon för behandling?
Svar på tråden Idag upptäcktes att vår treåriga dotter har höftledsluxation på båda höfterna