• cameassister

Mycket ögonmakeup

Hej, jag undrar om hur och om man ska säga till sin dotter att hon använder för mkt ögonmakeup, hon blir 15 om 3 månader och sminkar sig ganska mörkt runt ögonen...sänker jag hennes självkänsla genom att säga till eller ska hon få hållas och jag får hoppas att det är en fas och att det går över???

• Svar på tråden Mycket ögonmakeup
  • LillaTanten

Min unge är gothare och har sminkat sig väldigt mycket i flera år. Vitt/ljust puder och så svart runt ögonen, rakade ögonbryn som ersatts med slingor eller prickar eller mönster - you name it.

För henne är det ett sätt att uttrycka sig, att göra nåt slags statement om vem hon är och för mig är det helt okej även om jag inte alltid tycker att det är vackert. Kan dock säga att det avtagit lite över tid, hon är inte längre så petnoga med att toksminka sig varje dag som hon var för bara ett halvår sedan.

Jag har själv ett förflutet som punkare så jag kanske är mer "liberal" - och undrar lite varför du inte vill att din dotter ska sminka sig så?

• Birgitta L

Svar till cameasister:

Det där är ett klassiskt och typiskt tonårsbeteende! Du sänker inte hennes självkänsla om du säger något men det bästa är att som du själv är inne på, låta henne hållas. Det går defintivt över.

• cameassister

personligen tror jag att det är en fas hon går igenom och att det kommer att gå över men min sambo tycker absolut att det är för mycket, enligt honom är det en "klassfråga" säger han(ngt jag tycker låter fånigt) och nu förväntar han sig att jag ska sätta ner foten och tala om för min dotter att det är ej ok... men jag å andra sidan förstår att det är ett sätt för henne att uttrycka sig men har tryck från min sambo att göra "rätt"... sen kan jag väl ärligt säga att jag önskar det var lite mindre runt ögonen då det ser trevligare ut )

• Disela

Det går över!! När jag var i den åldern hade jag knappt några ögonbryn, hade noppat bort i princip allt! Det var supersnyggt då och "alla" hade det. Men sen insåg jag att det såg ju inte klokt ut och lät dem växa ut igen. Så tro mig, om ett år så har hon säkert ändrat sig, Hon håller väl på att hittta sig själv som bäst.

• Zodic

Jag tycker inte att man ska styra en 15årings utseende, jobba på era (eller din mans) fördomar istället.

• Menhir

Vi hade en överenskommelse med dottern - hon fick se ut hur hon ville vad gäller makeup, hårfärg och kläder dvs allt sådant som itne är permanent men ingen piercing tex (mer än hål i öronen).

Dessutom tillät vi varandra att "kontrollera" varandras kläder dvs om jag tyckte det var viktigt vid något tillfälle att hon såg "mer normal" ut så skulle hon vara det och på samma sätt fick hon ha synpunkter om min klädsel om jag tex skulle till hennes skola. Det funkade kanon.

Numer är hon 17 och är mycket snyggt både sminkad och klädd. Och hon är glad över att vi inte tillät henne att pierca sig i ansiktet - hon har en kompis som fått ett ärr på överläppen efter en gammal piercing.

Så låt ungarna se ut som spöken om de vill - garanterad har det gått över tills de gifter sig (som min mormor brukade säga)!

• anna klara

Det hände att mina döttrar översminkade sig, i den åldern, jag sa till dom att ta bort en del innan dom gick ut, såg ju bara för löjligt ut.....

• Zodic
    Menhir skrev 2009-11-06 19:02:22 följande:
    Så låt ungarna se ut som spöken om de vill - garanterad har det gått över tills de gifter sig (som min mormor brukade säga)!
    Eller så går det helt fel och man gifter sig med 25 piercings som jag, helt klart katastrof :D
  • anna klara
    Zodic skrev 2009-11-03 18:45:25 följande:
    Jag tycker inte att man ska styra en 15årings utseende, jobba på era (eller din mans) fördomar istället.
    Zodic skrev 2009-11-07 22:19:26 följande:
    Eller så går det helt fel och man gifter sig med 25 piercings som jag, helt klart katastrof :D
    Hmm, hur får du dessa två meningar att gå ihop........
  • Zodic

anna klara skrev 2009-11-07 23:06:35 följande:

Hmm, hur får du dessa två meningar att gå ihop........
    Förstår du inte ironin eller va, jag förstår inte riktigt..
    Jag tycker inte man ska styra över sina barns utseende, så länge det inte direkt skadar dom?
    Det är kul att Menhir tyckte det skulle gå över tills dom gifter sig, eftersom det uppenbarligen inte "gick över" för mig? Eftersom det faktiskt finns människor som tycker det är snyggt även i vuxen ålder, tro det eller ej :)
Svar på tråden Mycket ögonmakeup