• Pussesnuttan

Funderingar kring äggdonation

Efter 3 misslyckade ivf-behandlingar har vår läkaren föreslagit att vi ska fundera på äggdonation.

Det kan kanske verka naivt men vi har hittils aldrig tänkt tanken och känner oss nu helt förvirrade.

Det finns mycket skrivet här på forumet om hur det rent praktiskt går till men väldigt lite om hur ni resonerat innan ni fattade beslutet.

Jag är helt övertygad om att den dagen man sitter där med sin bebis gör det ingen skillnad hur man kommit dit, men så här innan har jag många funderingar.

Tänker ni som har genomgått äggdonation berätta för tex släkt och vänner hur barnet kom till?

Kommer ni berätta det för barnet?

Var det självklart för båda från början att ni skulle göra det?

Vill gärna ta del av andras tankar för att bättre kunna sortera mina egna.

• Svar på tråden Funderingar kring äggdonation
  • Bette
    Pussesnuttan skrev 2009-11-03 14:40:28 följande:
    Bette, har du något tips var jag kan hitta något att läsa? Vår läkare har pratat en del om det. Var gjorde ni er ÄD?
    Om du söker på epigenetik and eggdonation, googla så kommer du hitta någon artikel. Men jag tror detta bara är på förstadiet, men det kommer mera forskning skulle jag tro. Det är väldigt intressant i vilket fall som helst.

Bette
  • joseline
    Bette skrev 2009-11-03 13:57:58 följande:
    Har du läst något om epigenitik, det är rätt spännande. Vi får vår lilla kille i början på dec, han har kommit till via ÄD, det är helt fantastiskt att det finns tycker jag.Bette
    Åh tack för tipset, riktigt intressant.
    Grattis, vad kul att det lyckades. Tänk vilken otroligt bra tidig julklapp.
  • Bette
    callimero skrev 2009-11-03 18:19:12 följande:
    Tack för tips isisis.
    Gå in och titta på AVA kliniken, de har i Sankt Petersburg samt i Riga kan du få dubbla donatorer. Jag läste om ditt förhållande, hoppas att ni kan hitta tillbaka till varandra. Det är en jobbig process det här med att skaffa barn genom beh samt när man får reda på jobbiga saker man inte trodde osv.

Skickar många kramar till dig

Bette
  • Sissi32

Pussesnuttan: Jag och min sambo har fattat beslutet att genomföra en äggdonation då jag inte kan få barn på naturlig väg. Men, det har varit många tankar om och kring innan beslutet fattades. Många existensiella frågor om varför, vem är jag utan att kunna få barn? Varför gör jag det?
    Då jag vetat länge att jag inte kunnat få barn så känns det som om "kroppen" länge varit inställd på detta, med det menar jag att den barnlängtan många känner inte kommit naturligt för mig, det blir så mycket mer komplicerat när du måste fundera kring om du skall ta beslutet att genomföra det eller inte, men nu känner vi oss nöjda med vårt beslut och står i kö för äggdonation =).
    En psykolog jag pratat med säger att det bästa är att vara så öppen som möjligt inför barnet, det rådet får man ta tycker jag. Kram på dig!

• Bette
    joseline skrev 2009-11-03 20:50:42 följande:
    Åh tack för tipset, riktigt intressant. Grattis, vad kul att det lyckades. Tänk vilken otroligt bra tidig julklapp.
    Visst är det den finast julklappen man kan få.

Bette
  • Erika73

Jag och min man har sedan tidigare en dotter, men pga för tidigt klimakterie har vi fått veta att vi inte kan få fler egna barn. Nu funderar vi på äggdonation, men det är inte självklart, vi är så tacksamma för det vi har, men vet inte hur mkt vi orkar kämpa för ett syskon. Mina tankar är mest hur det känns emotionellt att bära någon annas ägg, även tankar om vad som händer senare i livet om sjukdomar uppstår hos barnet (de kollar ju bara allvarliga sjukdomar hos donatorn, jag har inte förstått riktigt var man drar gränsen för vad som är allvarlig sjukdom eller inte). Snälla, ni som varit med om äggdonation, vad har ni för erfarenheter och tankar kring mina frågor, jag skulle bli så tacksam för svar eftersom jag längtar efter fler barn.

• isisisis

Hej Sissi och Erica.
    Ni är båda alldeles i början av era funderingar och har nyligen fått förslaget framlagt som ett alternativ för er.
    Många här inna har kämpat fruktansvärt mycket och länge,och sett andra
    härinne börjat överväga ÄD efter många misslyckanden.

Jag tror att det måste mogna fram i en själv.
    Man ska inte slänga sig in i det om man inte vet hur man ställer sig till andra gener eller att bära "en annans ägg" sas.

Mitt råd är att avvakta.Läs så mycket ni kan i trådar och på nätet.
    Googla.
    Ge er in i sakfrågorna långsamt och hör vad andra tycker.

Kastar man sig in i ett sånt här stort företag som är så livsviktigt kan man inte bara köpa EN åsikt eller förklaring.

Det är ett beslut som måste växa sig starkt inom en själv.

Det kan ingen annan ge.
    Annars blir det fel.

Lycka till

• Pussesnuttan

Hittade min tråd från november förra året och skriver ett inlägg.

I helgen så var jag och min man i Riga för ÄD.
    Det tog nästan ett år av funderingar och frågor att komma till ett beslut men någonstans på vägen kom vi fram till att vi båda ville prova.
    Så ni som har liknande tankar - låt det ta tid, fundera, prata, vila, prata igen.
    Till slut vet man vad man vill.

Lycka till!

• Bittan1

Lite funderingar vad man får och inte får göra före och efter ÄD?
    Jag funderar på bad i bassäng . Hur lång tid efter  kan man det?
    Lyft och sex ? Promenader?

Jag ska själv till EGV 11 november och det är ju snart...Glad

• Bette
    Bittan1 skrev 2010-11-03 09:48:32 följande:
    Lite funderingar vad man får och inte får göra före och efter ÄD?
    Jag funderar på bad i bassäng . Hur lång tid efter  kan man det?
    Lyft och sex ? Promenader?

Jag ska själv till EGV 11 november och det är ju snart...Glad
    Bad i Bassäng skulle jag undvika de första månaderna i alla fall, sex skall man undvika de första veckorna, jag höll mig ifrån till vecka 12 tror jag det var. Lyft skall man vara försiktig med. Promenera kan man absolut göra, känn efter själv vad som känns bra vad gäller promenader och lyft.

Bad i badkar och bastu skall man också avstå.

Kram

Bette
  • Bittan1

Tackar för svar Bette.

Jag gjorde vul idag på dag 11 med progynon och hade 6 mm typ 2 slemhinna och en äggblåsa på den ena äggstocken . Någon som har varit med om något liknande??

Rynkar på näsan

• Bette
    Bittan1 skrev 2010-11-04 15:34:24 följande:
    Tackar för svar Bette.

Jag gjorde vul idag på dag 11 med progynon och hade 6 mm typ 2 slemhinna och en äggblåsa på den ena äggstocken . Någon som har varit med om något liknande??

Rynkar på näsan
    Har ej varit med om att ha en äggblåsa men däremot var inte min slemhinna supertjock vid ET men det gick ju som sagt bra ändå. Bara slemhinnan är treskiktad. Min slemhinna var som tjockast 7 mm vid ET.

Kontakta kliniken och kolla om du skall öka på progynonet? Jag fick öka på mitt progynon innan ET.

Bette
  • Bittan1

Jag har pratat med kliniken och jag skulle öka på progynon och göra nytt vul på tisdag och insättning på torsdag om allt är ok. Äggblåsan verkar inte vara någon fara med.

Pussesnuttan! Jag håller tummarna för dig. Vilken klinik var du på ?

• Pussesnuttan

Tack Bittan1!

Jag var på EGV i Riga och det funkade jättebra.
    Dagarna går ju så SAKTA men nu är jag i alla fall på dag 9 :)

Jag frågade faktiskt min gynekolog hur det funkade om man såg äggblåsor på ultraljudet och då svarade han att det var precis det man hindrade med Progynonet, att de mognar och trillar iväg.
    Så det är nog ingen fara för dig.

Håller tummarna på tisdag och att det blir insättning på torsdag.
    Var går du?

Kram!

• hervor

Viktigt att komma ihåg är att barn med egna ägg och spermier, inte är någon garanti för att att barnen blir lika någon av sina föräldrar

Jag är väldigt lik min pappa, men syrran är inte påfallande lik någon. Varken mamma, pappa eller mig.

Jag vet en pojke som blev till genom ÄD och många (som inte vet hur han kom till) säger att han är "lite lik" både mamma och pappa. Och det är han faktiskt! Inte "påfallande" lik någon av dem, men det finns vissa likheter. (Det är pappans spermier, men annan kvinnas ägg). Ingen skulle kunna gissa att han inte är genetiskt släkt med båda.

Känner en annan kvinna som adopterade en 3-årig flicka från Polen. Hon är ensamstående. Främlingar säger ibland att de är lika... Jag tycker inte att de är så lika, men de har samma ögonfärg, samma hudfärg och lite samma ansiktsform. Självklart kan ingen då gissa att flickan är adopterad. Om det nu spelar någon roll, men det kan vara bra att tänka på, om det nu är känslomässigt jobbigt att barnen kanske inte kommer att bli "lik" en...

• Hinos

Vi har gjort äggdonation och vår dotter är lik mig, har många likheter, visserligen är hon mycket lik sin pappa men hon har många likheter med mig, många fler än vad vi hade trott!!
    Vi tänkte en vecka... det var inga funderingar. Älskar vår dotter och tänker aldrig på att hon inte kommer från mig. Nu ska vi iväg och göra FET den 24 november, syskonförsök!!

• ptq

Vad finns det för krav för att få vara äggdonator? skulle gärna vilja men är överviktig och så, ?? vad spelar in? jag kanske är för gammal med. Men jag funderar på att sterilisera mig men känner att kan jag hjälpa ngn annan så varför inte? jag ska ju donera organ när jag dör så varför inte donera ägg när jag lever. Men gör det ont mm?

• SRA

Hej ptq!

Jag tror att jag talar för fler än mig själv när jag säger att det är otroligt uppskattat med kvinnor som vill donera sina ägg iom att det finns väldigt få som gör det och det innbär väldigt långa väntetider för barnlösa par som längtar!
    De gynekologen sa till mig när jag för bara en vecka sen, 23 år gammal fick veta att jag aldrig kommer kunna få egna barn pga för tidigt klimakterie, var att dom matchar donatorns utseende med den blivande mamman för att få ett barn som är liknande i kroppsbyggnad, hår och ögonfärg m.m..

Donator går igenom tester för sjukdomar för att sen godkännas om det inte visar på ngt.

Så jag tycker det är starkt och otroligt generöst och osjälviskt av dig att tänka i de banor du gör! :D
    Fler sånna som dig!

Synd är också att det inte "annonseras" mer om att det behövs de som vill donera ägg, för före min diagnos hade jag inte en susning om att det gick att göra det, och tror det är många andra som kan tänka sig att donera om de bara visste att möjligheten fanns..

/Sara

• ptq

Tack! Ok det är klart dom måste kolla utseende osv. Det är kul om barnet liknar mamman. ) ska kolla mer. Jag lider verkligen med dig. Fy så hemskt Du finns i mina tankar nu blir man mer peppad och kolla upp mer om äggdonation.

• SRA

Så vackert gjort!

Hoppas du finner det positivt!

Kram

Svar på tråden Funderingar kring äggdonation