• Anonym (vill inte)

Bo ihop med någon som har skulder på kronofogden ?

Jag och min pojkvän har pratat om att flytta ihop, men han har skulder på kronofogden som jag inte vill betala. Hur mycket jag än älskar honom så är det skulder som jag inte vill vara delaktig i eftersom det är ifrån hans liv innan mig.

Hur gör man då ? Kronofogden har ju rätt att mäta bådas inkomst för att se hur mycket pengar dom kan dra.

Hur har ni gjort ?

• Svar på tråden Bo ihop med någon som har skulder på kronofogden ?
  • Anonym

Frågan är ju hur mycket ni "förlorar" på att flytta ihop. Tjänar ni på att ni får en hyra mindre, eller blir det +-0 ändå?

För det är tyvärr så. Du är med och betalar på sätt och vis eftersom man räknar hushållets inkomst.

• JosieJosie

Jag hade gått till en familjejurist och skrivit ett väldigt bra samboavtal. kruxet är att du måste fortsätta vara supernoga löpande med varenda ny pryl som kommer innanför era väggar också.
    Hur stora skulder är det och när kan han vara fri från dom?

• Anonym

De får inte mäta din inkomst att betala! Däremot kan det bli så att eftersom din kille får en sambo så räknar de med att hans konstnader minskar och att han då kan betala mer till dem.

Ni löser det genom att ha separat ekonomi. Dela alla räkningar på hälften, hyra, el, hemförsäkring. Sedan lägger ni varsin del till matkontot. Det som är kvar är era egna pengar, din sambo får sköta sin betalning + sina egna räkningar och annat med det han får kvar, och du gör som du vill med det som du har kvar.

Hur stora är skulderna? Det kan ju vara så, att om ni beräknar att leva hela livet med varandra, att ni tjänar på att du "hjälper till". Tar det t ex bara 2-3 år att betala av allt så är det ju lika bra att få det avklarat om ni ändå har tänkt er 50 år tillsammans.

• Anonym

NEJ de kommer inte dra på din inkomst. Min man hade också skulder som de utmätte, jag flyttade in till honom och frågade min svärfar som är jurist och fick till svar att de kan INTE ta mina pengar då hans skulder tillkom INNAN vi vart sambos. Sen gifte vi oss och de har fortfarande INTE rört min lön efter 7 år som gifta.

• Åsa

Som anonym 3 skriver handlar det om att man som sambo beräknas ha mer pengar att röra sig med och därmed större betalningsutrymme, inte om att en sambo/fru skulle bli betalningsskyldig för skulderna.
    Förenklat exempel:
    Anders har en hyra på 4000 och lägger 2500 på mat, dvs 6500 kr, beräknas kunna betala av X kronor av sin skuld.
    Anders flyttar ihop med Lotta. Deras gemensamma hyra är 6000 och tillsammans lägger de 4500 kr på mat. Anders hälft av detta är 5250 kr. Han beräknas nu kunna betala 1250 kr mer på sin skuld i månaden.
    Precis detsamma resonemang som vid underhåll till särkullsbarn för övrigt.

(I praktiken handlar det förstås om fler utgifter som kan räknas som gemensamma, fast telefoni, TV-abonnemang mm.)

Vare sig man är gift eller sambo är Lottas egendom, och lön, hennes egen och kan aldrig tas i anspråk.
    Dock är det än viktigare än vanligt att tydligt förteckna vad som tillhör vem, spara kvitton etc inför risken för ev utmätning.

Vid äktenskap gäller också att ha äktenskapförord då egendomen tillhör vardera make under pågående äktenskap men men vid skilsmässa kan ingå i bodelning och därmed delvis omfördelas till den "fattigare" parten.
    Vid dödsfall är det däremot den "fattigare" maken som skyddas av äktenskapsförord då den "rikare" helt enkelt kan avstå från att begära bodelning vid dödsfallet, behålla sin egendom och låta dödsboet omfatta den avlidnes.

• Anonym

Jag skrev inlägg nr4...Vi hade inget samboavtal eller äktenskapsavtal och de har som sagt aldrig rört min lön eftersom hans skulder uppkom INNAN vår tid...

• Åsa
    Anonym skrev 2009-11-03 23:40:11 följande:
    Jag skrev inlägg nr4...Vi hade inget samboavtal eller äktenskapsavtal och de har som sagt aldrig rört min lön eftersom hans skulder uppkom INNAN vår tid...
    Det hade Kronofogden inte heller haft rätt att göra om din sambos skulder uppstått under er tid tillsammans. Varje sambo (och make) äger sin egen egendom och ansvarar för sina egna skulder. Däremot kan det vara viktigare att tänka på att kunna visa vem som köpt vad med tanke på att KF vid ev utmätning utgår från att all egendom i hemmet tillhör den skuldsatte om inget annat visas.
  • Anonym (varit där)

Jag VET att dom absolut inte kan någonting från din lön, du behöver inte vara orolig för det. Det enda dom gör att att räkna med din lön i hushållets ekonomi och kanske drar mer pengar av han, men dom kan inte ta en krona från dig och då spelar det ingen roll man fått skulderna innan man flyttade ihop/gifte sig eller får dom när man är gift t.ex. (Fick mina skulder nu och är gift och dom kan inte röra någonting från min mans ekonomi). Däremot kan dom vid ett utmätningsförsök ta sånt av värde i det gemensamma bohaget (=grejer i hemmet, t.ex en picasso tavla på väggen), undantaget är om du kan bevisa att det är din med kvitto eller dyl, delvis inte bara påstå att det är din. Har du bil, släp, husvagn o.s.v. som står på dig kan dom inte röra det heller.

• Anonym (vill inte)

Tack för alla svar.

Vet ni vart exakt man kan kolla upp detta ? Allt av värde i mitt hem har jag papper på och är skrivna i mitt namn, och därför kan dom inte ta dessa för att täcka hans utgifter. Så långt är jag med.

Men jag vet flera par där kronofogden gått in och mätt på bådas inkomster.

Jag vet inte hur mycket han har att betala, tror inte att han vet det själv. Får be han kolla upp det.

• Anonym (Tänka sig för)

Det som kan hända är om du ät hög inkomst tagare och din lön kan räcka till bådas uppehälle så kan dom dra mycket mer från hans inkomst. Iom det så drabbas ju du av det! I vårat fall har vi låg/normal inkomst så jag blev inte drabbad då dom inte kan dra nått sen vi flyttade ihop då vi har tre barn och hög hyra. Men lite ska man nog akta sig. Jag var jätte orolig att dom skulle dra mycket av sambon. Hade vi haft lägre hyra hade dom gjort det och då hade jag fått betalat mer i hushållet än sambon. Kolla på kf:s hemsida där finns schablon beräkningar.

• Anonym (!!!)

Anonym (vill inte) skrev 2009-11-04 10:13:57 följande:

Tack för alla svar.Vet ni vart exakt man kan kolla upp detta ? Allt av värde i mitt hem har jag papper på och är skrivna i mitt namn, och därför kan dom inte ta dessa för att täcka hans utgifter. Så långt är jag med.
    Jag vet inte hur mycket han har att betala, tror inte att han vet det själv. Får be han kolla upp det.
    Om kronofogden mäter på bådas inkomster har båda skulder hos KF. Allt annat är skitsnack och totalt fel!
    Jag har varit gift med en man med skulder i 17 år (numera betalda) och aldrig har de tagit ett enda öre på min inkomst. Däremot, som andra redan sagt, räknades min inkomst in i hushållet och då drog KF mer på hans inkomst. Alltå har ju jag indirekt barit med och betalat hans skulder då jag hela tiden dragti in mer inkomster att spendera och vi haft gemensam ekonomi. Men det är en lösning jag valt att ta. Numer, sedan ett par år är det han som drar in mest så med tiden jämnar det ut sig.

Din bivande(?) sambo måste ta reda på hur mycket hans skulder ligger på.
  • Sirling

För mig hade inte skulderna i sig varit problemet, men frågar du mig om jag vill flytta ihop med en man som kanske inte har riktigt koll på läget och har en trasslig ekonomi blir jag ju tveksam....

• Anonym (vill inte)
    Sirling skrev 2009-11-05 11:16:33 följande:
    För mig hade inte skulderna i sig varit problemet, men frågar du mig om jag vill flytta ihop med en man som kanske inte har riktigt koll på läget och har en trasslig ekonomi blir jag ju tveksam....
    Hade jag med blivit om jag inte vetat om exakt varför han har skulder hos kronofogden.
  • Anonym

Min mamma har skulder hos fogden och när hon flyttade ihop med sin nya man så ville fogden veta hur mycket han tjänar, men det ville han inte lämna ut för han tyckte inte dem hade med det att göra eftersom det inte är hans skulder så dem fick inga uppgifter därifrån utan räknade bara på min mammas inkomst....

• kilroy

Jag har fått skulder vid Kronofogden. I augusti 2012 sålde jag mitt betalda hyreshus. Kan Kronofogden gå tillbaka och häva det köpet?

• Anonym (d)
    Anonym (vill inte) skrev 2009-11-04 10:13:57 följande:
    Tack för alla svar.

Vet ni vart exakt man kan kolla upp detta ? Allt av värde i mitt hem har jag papper på och är skrivna i mitt namn, och därför kan dom inte ta dessa för att täcka hans utgifter. Så långt är jag med.

Har fogden gått in och mätt bådas inkomster så har båda haft skulder till fogden
Svar på tråden Bo ihop med någon som har skulder på kronofogden ?