Lyrica???
Slänger ut en fråga då jag ska prova lyrica, ökar alla mycket i vikt av den? Och är den dyr (om man nu funkar bra på den och planerar att äta en längre tid)? Tacksam för svar.
Slänger ut en fråga då jag ska prova lyrica, ökar alla mycket i vikt av den? Och är den dyr (om man nu funkar bra på den och planerar att äta en längre tid)? Tacksam för svar.
Puffeli puff!!!
Jag vet inte riktigt, min mamma skulle äta Lyrica men klarade bara 2 dagar då hon mådde jättedåligt av den. Hon fick den dock för fibro och sjögrens syndrom så inte för depp. Kommer inte ihåg vad den kostade tyvärr.
Okej, tråkigt att läsa. Jag får väl prova och se hur den funkar på mig.
ja den är dyr men man kommer ju snabbt upp i högkostnadsskyddet.
Jag mådde dåligt första dagarna med lyrica, sen toppen i kanske 5-6 veckor och sen slutande den fungera helt. Slutade och började sen om en gång till och princip samma sak hände.
Googlade en massa på nätet och pratade med min psykiater och det visar sig att många upplever en toleransutveckling snabbt med lyrica. Dvs man måste ta mer och mer av preparatet för att uppnå samma effekt. Lyrica är också besläktat med benso.
För mig funkar lyrica bara om jag tar den några dar, sen uppehåll en vecka eller två och så några dar igen.
Låter intressant, själv har jag googlat på alla möjliga antidepressiva men hittar bara massa tråkiga biverkningar, så när doktorn nämde Lyrican så blev jag förstås nyfiken. Men hur håller man ordning på uppehållen? Anteckna kanske? Men hur mår du under dessa uppehållsperioder då? Jag äter fluoxetin också.
Tillägg, googlade nyss om högkostnadsskyddet och vad jag fattar så kanske man klarar att betala detta. Men behöver man högre doser blir det kanske dyrare? Hoppas man klarar sig på låg dos, ska börja med 25 mg morgon och kväll, en ikväll kanske.
Jag äter Lyrica + Voxra, åt fluoxetin innan men Lyrican hjälper mig mycket mer.
Hade en del biverkningar i början, men de gick över efter ca 2 veckor.
Oj, hej Hjälper mig härligt att höra! För mig går det oxå bra hittills, men jag tar ju absolut lägsta dos. Känns bra i kroppen på nå´t sätt. Tänk om man äntligen hittat en bra medicin. Fast undra vilken dos jag kommer hamna på, vad äter du för dos? Är ju en del läskiga biverkningar, men de är väl dosberoende?
Anonym (virrpanna) skrev 2009-11-04 10:20:00 följande:
Låter lite konstigt, men huvudsaken du mår bra. Skulle du vilja berätta nå´t om biverkningarna du upplever? Jag är väldans rädd för viktökning, oxå står det att en sällsynt biverkan är menstruationsrubbning, blä. Har du märkt något av det (misstänker att du är kvinna)? Varför kan man öka i vikt? Pga ökad aptit eller vätska i kroppen??? Äter du lyrican regelbundet (alltså inte uppehåll som vi skrivit om ovan)? Ursäkta mina frågor, svara bara om du vill men man är lite rädd så här i början av ny medicin och erfarenheter är väldans tacksamt.