• Anonym (virrpanna)

Lyrica???

Slänger ut en fråga då jag ska prova lyrica, ökar alla mycket i vikt av den? Och är den dyr (om man nu funkar bra på den och planerar att äta en längre tid)? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Lyrica???
  • Anonym

Äter inte Lyrica själv men min far gör det... han har absolut inte gått upp i vikt av den. Vet ej hur hög dos han äter men för hans del är den utskriven för svår ryggsmärta.

• Anonym (virrpanna)

Tack för ditt svar, skönt att läsa. Hoppas din far mår bra! Själv äter jag den för generaliserad ångest. Tänk att en medicin kan ha så olika användningsområden, bra.

• Anonym (lilla me)

Jag har tagit lyrika för min ledvärk. Tyvärr fick jag sluta med det på grund av bivärkningar. När det gäller vikt uppgång så gick jag upp ca 4-5 kg. Just den viktuppgången brydde jag mig inte om i alla fall even om det finns roligare saker än att gå upp i vikt. Jag ansåg att funkade livet bättre så skit samma med några få kg upp eller ner. Tyvärr var det besvär med min urinblåsa som gjorde att jag inte kunde ta lyrka. Hur det tikigt hör ihop vet jag inte men det funkade inte för mig.
    Hoppas du får hjälp av lyrikan för det finns flera mediciner med värre bivärkningar än just den.

• Anonym (virrpanna)

Tråkigt lilla me, hoppas det går bra för dig. Jag är redan lite överviktig så det spelar väl egentligen ingen stor roll, bara man mår bra. Nå´t som jag inte nämt här pga att jag vill sätta mitt mående först, är att vi sedan ganska lång tid tillbaka försöker skaffa ett syskon till vår pojk. Det går trögt, därför har jag i samråd med doktorn kommit överens om att jag äter detta tills jag typ vet att jag är gravid. Är det dumt att resonera så, äter ju än så länge låg dos?

• Anonym (Hjälper mig)

Anonym (virrpanna) skrev 2009-11-04 12:51:59 följande:

Låter lite konstigt, men huvudsaken du mår bra. Skulle du vilja berätta nå´t om biverkningarna du upplever? Jag är väldans rädd för viktökning, oxå står det att en sällsynt biverkan är menstruationsrubbning, blä. Har du märkt något av det (misstänker att du är kvinna)? Varför kan man öka i vikt? Pga ökad aptit eller vätska i kroppen??? Äter du lyrican regelbundet (alltså inte uppehåll som vi skrivit om ovan)? Ursäkta mina frågor, svara bara om du vill men man är lite rädd så här i början av ny medicin och erfarenheter är väldans tacksamt.
    Vad låter konstigt?
    Har inga biverkningar alls nu, men om jag skulle sluta, höja eller göra ett uppehåll, så skulle jag garanterat få biverkningar.
    Biverkningarna som jag har haft har varit
    * Svårtigheter med talet
    * Dubbelséende
    * Muntorrhet
    * Minskad aptit
    * Yrsel
    * Minnesstörningar
    * Darrning
    * Gångrubbning
    * Rastlöshet
    * Hallucinationer
    * Svårighet att tänka
    * Muskelryckningar
    * Svårigheter att finna ord
    * Likgiltlighet
    En hel del biverkningar alltså, men bara man klarar av den perioden, och att man är medveten om att det går över, så kan det vara värt det.
    Menstruationsrubbningar är bara en av många biverkningar, och det var inget jag märkte av, och dessutom en väldigt överkomlig sådan om man ser på vad det finns för andra biverkningar. Men så är det ju med all medicin, det finns alltid en massa biverkningar.
  • Anonym (virrpanna)

Tack för ditt svar Hjälper mig, men tyvärr kan jag nog inte äta Lyrica då vi aktivt försöker bli gravida. Varför var inte min doktor tydlig med detta? Bara ätit den sen igår, så imorgon blir det (nog) bara en tablett och sen inget mer. Så typiskt när man tycker en medicin verkar funka, men jag vill oxå bli gravid. Ska googla på mediciner nu.

• Anonym (virrpanna)

Googlandet börjar resultera i att det typ inte finns nå´n medicin man bör äta när man försöker bli gravid. Nu är jag nere i 20 mg Fluoxetin (som ska vara en ok medicin i detta syfte), zopiklon till natten dock, oxå nya betablockeraren som funkar rätt så bra och som oxå ska vara ok. Mamma nämde något om att jag kanske skulle klara mig bra på den?!

• Anonym (virrpanna)

Saknar Lyrican, tycker jag reagerade så pass bra på den, skit oxå.

• Anonym

Har massor av Lyrica paket hemma som jag inte äter...gick ej upp i vikt men jag fick heller ingen direkt hjälp av dom., ÅT dom pga ont i fötterna.
    Åt 2 tbl varje kväll.

• Anonym (virrpanna)

Usch då, hoppas du klarar dig bra på annat vis. Vad jag förstått så ska man inte äta den om man planerar graviditet, så vad gör man. Kruxet är att vi har svårt att "lyckas" denna andra gång och därför lockar medicinen, men återigen så länge man försöker så ingen Lyrica.

Svar på tråden Lyrica???