Inlägg från: hundpuss |Visa alla inlägg
  • hundpuss

När kan en hane användas i avel?

Det finns olika riktlinjer för olika raser, det är inte alltid samma för alla hundraser. Men de riktlinjer som finns ska man använda sig av.
    Åldersmässigt bör hunden befinna sig runt 3 år, tycker jag. Men det är min åsikt.

Då har hunden hunnit bli vuxen, man hinner ställa ut ett antal gånger och få resultatet på det samt göra alla de test som finns att göra.

Jag har hittat hanhundar på blocket tillgängliga för avel, där de varit 18 månader. Folks okunskap är slående ibland.

• hundpuss
    JBC skrev 2009-11-03 16:06:10 följande:
    En bra uppfödare som har koll på sin ras av små hundar kan lätt ha en hane som är bra avelsmaterial färdigt då. Eftersom dessa små oftast inte har problem med höft och liknande så behövs inte röntgen. Vid 1,5 år hade jag kunnat ha min tik meriterad och klar om jag la manken till, en hane med exteriöra förutsättningar har det kanske ännu lättare. Så kom inte och klaga på folks "okunskap". Även om man sätter ut annons på hanen vid 18 mån behöver man ju inte para där och då, men det är inte omöjligt. 
    Jag ska förtydliga lite:

Med folks okunskap syftar jag på alla de annonser man ser på nätet, tex Blocket, där man inte vet om man ska skratta eller gråta. Du har säkert sett en sådan själv.

I "vår egen" rasklubb är den lägsta åldern för en officiell hjärtundersökning 24 månader. Undersökningar på yngre hundar är endast preliminära resultat. Bör man då avla på djuren innan dess?

Rasens hälsoprogram innebär att hundens hjärtstatus ska vara känd vid parningstillfället, av den enkla anledningen att tillräckligt med underlag ska finnas för en ev parning.

Hundarna inom min ras ska vara minst två år vid parningstillfället. Men jag har även hört att avelsdebuten ska skjutas till tre år, huruvida det stämmer eller kan jag inte garantera, det är enbart vad jag har hört.

Således tycker jag därför att det är oseriöst att avla "hur som helst", med hundar yngre än två år. I mina ögon är inte hundarna vuxna innan dess, se bara på tex den sk slyngelåldern.

Eftersom att småhundar "oftast inte har problem med höfter" tycker inte jag är tillräcklig anledning till att inte röntga, jag tycker alla hundar oavsett ras bör bla. höftledsröntgas innan avel.

Ja det går att få en gul-röd rosett innan hunden är två år, men för den sakens skull är det inte nödvändigt att hunden är fullgod i avel.

Det jag beskriver här _nedan_ är inte rasklubbens rekomendationer, det är _mina åsikter_:
    Jag tycker att alla hundar, stora som små, bör höftröntgas, samt att avelsdebuten bör skjutas till åtminstone 2.5 år
    I mina ögon är inte en hund vuxen mentalt innan dess, hur fin den än är exteriört, eller hur många BIR eller BIM-rosetter den än lyckats få. Rosetter säger ingenting om mentalitet.

Jag har sett annonser på Blocket, både på hanhundar inom min egen ras och andra raser där de bjuds ut till "söta tikar" (vad är det för krav egentligen??), när hunden är mellan 14-18 månader. Det nämns ingenstanns att det ska väntas till hunden är 2-3 år.
    Det är pengar det handlar om, man vill låta lilla söta Fido "få komma till", och gärna tjäna lite extra fickpengar.
    Det är okunskap för mig.

Och av just den anledningen kommer jag aldrig köpa oreggat.
Svar på tråden När kan en hane användas i avel?