• Supersoniclove

    När kan en hane användas i avel?

    En tik bör ju vara 2 år och löpt 3 ggr,men hur är det med en hane?
    När kan en hane börja användas i avel?

  • Svar på tråden När kan en hane användas i avel?
  • Selfish Geene

    En hane kan utan risk för skador betäcka en tik fr o m den blivit könsmogen. Men det är inte lämpligt med tanke på att du då inte vet vilka anlag som du avlar på. Många ärftliga sjukdomar och oönskade anlag märks inte förän hunden är vuxen, därför är det oansvarigt att avla på så unga djur

  • FridaSofia

    Selfish Geene skrev 2009-11-03 15:13:51 följande:


    En hane kan utan risk för skador betäcka en tik fr o m den blivit könsmogen. Men det är inte lämpligt med tanke på att du då inte vet vilka anlag som du avlar på. Många ärftliga sjukdomar och oönskade anlag märks inte förän hunden är vuxen, därför är det oansvarigt att avla på så unga djur
    Håller med, man bör vänta så att avelsmaterialet är utvärderat och eventuella sjukdomar, mentala egenskaper och andra för rasen relevanta egenskaper har visats. Bland seriösa uppfödare brukar hannen vara minst 2år, krävs även en viss mognad för att para en tik.
  • Supersoniclove

    Okej för jag har själv hört flera som avlat då hanen gått igenom tex röntdgen,ögonlysning och allt.

  • FridaSofia
    Supersoniclove skrev 2009-11-03 15:21:31 följande:
    Okej för jag har själv hört flera som avlat då hanen gått igenom tex röntdgen,ögonlysning och allt.
    Ja det är det minsta man ska kolla på hannen innan han används i avel men på till exempel stora hundar bör inte höfterna röntgas före dom vuxit färdigt. Från kanske 1,5 år å uppåt.. Före två år vet du väldigt lite om hunden. Man ska alltid fundera på vad just den hannen tillför i aveln, vad som gör att det är så viktigt att använda just honom. Alla gillar sin egen hund men det är inte alltid objektivt.
  • hundpuss

    Det finns olika riktlinjer för olika raser, det är inte alltid samma för alla hundraser. Men de riktlinjer som finns ska man använda sig av.
    Åldersmässigt bör hunden befinna sig runt 3 år, tycker jag. Men det är min åsikt.

    Då har hunden hunnit bli vuxen, man hinner ställa ut ett antal gånger och få resultatet på det samt göra alla de test som finns att göra.

    Jag har hittat hanhundar på blocket tillgängliga för avel, där de varit 18 månader. Folks okunskap är slående ibland.

  • FridaSofia
    Vision400 skrev 2009-11-03 15:47:03 följande:
    Det finns olika riktlinjer för olika raser, det är inte alltid samma för alla hundraser. Men de riktlinjer som finns ska man använda sig av.Åldersmässigt bör hunden befinna sig runt 3 år, tycker jag. Men det är min åsikt. Då har hunden hunnit bli vuxen, man hinner ställa ut ett antal gånger och få resultatet på det samt göra alla de test som finns att göra.Jag har hittat hanhundar på blocket tillgängliga för avel, där de varit 18 månader. Folks okunskap är slående ibland.
    Självklart stor variation bland raser, man ska alltid följa rekomendationerna från rasklubben.
  • JBC
    Vision400 skrev 2009-11-03 15:47:03 följande:
    Jag har hittat hanhundar på blocket tillgängliga för avel, där de varit 18 månader. Folks okunskap är slående ibland.
    En bra uppfödare som har koll på sin ras av små hundar kan lätt ha en hane som är bra avelsmaterial färdigt då. Eftersom dessa små oftast inte har problem med höft och liknande så behövs inte röntgen. Vid 1,5 år hade jag kunnat ha min tik meriterad och klar om jag la manken till, en hane med exteriöra förutsättningar har det kanske ännu lättare. Så kom inte och klaga på folks "okunskap".

    Även om man sätter ut annons på hanen vid 18 mån behöver man ju inte para där och då, men det är inte omöjligt. 
  • hundpuss
    JBC skrev 2009-11-03 16:06:10 följande:
    En bra uppfödare som har koll på sin ras av små hundar kan lätt ha en hane som är bra avelsmaterial färdigt då. Eftersom dessa små oftast inte har problem med höft och liknande så behövs inte röntgen. Vid 1,5 år hade jag kunnat ha min tik meriterad och klar om jag la manken till, en hane med exteriöra förutsättningar har det kanske ännu lättare. Så kom inte och klaga på folks "okunskap". Även om man sätter ut annons på hanen vid 18 mån behöver man ju inte para där och då, men det är inte omöjligt. 
    Jag ska förtydliga lite:

    Med folks okunskap syftar jag på alla de annonser man ser på nätet, tex Blocket, där man inte vet om man ska skratta eller gråta. Du har säkert sett en sådan själv.

    I "vår egen" rasklubb är den lägsta åldern för en officiell hjärtundersökning 24 månader. Undersökningar på yngre hundar är endast preliminära resultat. Bör man då avla på djuren innan dess?

    Rasens hälsoprogram innebär att hundens hjärtstatus ska vara känd vid parningstillfället, av den enkla anledningen att tillräckligt med underlag ska finnas för en ev parning.

    Hundarna inom min ras ska vara minst två år vid parningstillfället. Men jag har även hört att avelsdebuten ska skjutas till tre år, huruvida det stämmer eller kan jag inte garantera, det är enbart vad jag har hört.

    Således tycker jag därför att det är oseriöst att avla "hur som helst", med hundar yngre än två år. I mina ögon är inte hundarna vuxna innan dess, se bara på tex den sk slyngelåldern.

    Eftersom att småhundar "oftast inte har problem med höfter" tycker inte jag är tillräcklig anledning till att inte röntga, jag tycker alla hundar oavsett ras bör bla. höftledsröntgas innan avel.

    Ja det går att få en gul-röd rosett innan hunden är två år, men för den sakens skull är det inte nödvändigt att hunden är fullgod i avel.

    Det jag beskriver här _nedan_ är inte rasklubbens rekomendationer, det är _mina åsikter_:
    Jag tycker att alla hundar, stora som små, bör höftröntgas, samt att avelsdebuten bör skjutas till åtminstone 2.5 år
    I mina ögon är inte en hund vuxen mentalt innan dess, hur fin den än är exteriört, eller hur många BIR eller BIM-rosetter den än lyckats få. Rosetter säger ingenting om mentalitet.

    Jag har sett annonser på Blocket, både på hanhundar inom min egen ras och andra raser där de bjuds ut till "söta tikar" (vad är det för krav egentligen??), när hunden är mellan 14-18 månader. Det nämns ingenstanns att det ska väntas till hunden är 2-3 år.
    Det är pengar det handlar om, man vill låta lilla söta Fido "få komma till", och gärna tjäna lite extra fickpengar.
    Det är okunskap för mig.

    Och av just den anledningen kommer jag aldrig köpa oreggat.
  • ModestyB

    När hanhunden är tillräckligt utvärderad och då avelsvärdet är fastställt, vilket inte kan ske förren hunden uppnåt en viss ålder.

    Vissa recessiva anlag ger sig tillkänna först efter några år, HD-resultat kan variera beroende av ålder hos hunden vid tiden för röntgen. Vill man ha bra resultat på papperet så röntgar man tidigt, vill man ha ett tillförlitligt resultat som är helt "ärligt" så röntgar man sent.

    Hundens mentalitet är svår att utvärdera innan hunden är helt vuxen, det är beroende av ras och individ när hunden blir vuxen.

    Hunden ska ha genomgått bruks/anlagsprov/jaktprov/MH.

    Sedan måste man se till om hanen behövs i aveln, dvs. avlas det på kullsyskon eller andra nära släktingar som kanske har lika bra eller bättre resultat så innebär det ju att en till hane med samma gener leder till överanvändning av linjer som på sikt utarmar avelsarbetet.

  • ModestyB
    JBC skrev 2009-11-03 16:06:10 följande:
    En bra uppfödare som har koll på sin ras av små hundar kan lätt ha en hane som är bra avelsmaterial färdigt då. Eftersom dessa små oftast inte har problem med höft och liknande så behövs inte röntgen. Vid 1,5 år hade jag kunnat ha min tik meriterad och klar om jag la manken till, en hane med exteriöra förutsättningar har det kanske ännu lättare. Så kom inte och klaga på folks "okunskap". Även om man sätter ut annons på hanen vid 18 mån behöver man ju inte para där och då, men det är inte omöjligt. 
    "Eftersom dessa små oftast inte har problem med höft och liknande så behövs inte röntgen"

    Man röntgar väl de flesta raser, småhundar har ju ofta knäproblem. vilken ras pratar du om? Jag känner inte till ngn ras med så lättvindiga avelsrekommendationer så du får gärna upplysa mig=)
  • hmcc
    JBC skrev 2009-11-03 16:06:10 följande:
    En bra uppfödare som har koll på sin ras av små hundar kan lätt ha en hane som är bra avelsmaterial färdigt då. Eftersom dessa små oftast inte har problem med höft och liknande så behövs inte röntgen. Vid 1,5 år hade jag kunnat ha min tik meriterad och klar om jag la manken till, en hane med exteriöra förutsättningar har det kanske ännu lättare. Så kom inte och klaga på folks "okunskap". Även om man sätter ut annons på hanen vid 18 mån behöver man ju inte para där och då, men det är inte omöjligt. 
    Jo höfter börjar krångla även hos dom små...se på sheltie tex, sen får man inte glömma knäna dom kollas på dom flesta (alla?) småhundsraser.
  • shalina

    En av små raser som är väldigt friska och inte har så mycket problem med knän är Malteser. Finns säkert andra raser med som inte är hårt avlade på. Malteser är väldigt liten skala på uppfödning ännu så länge.

  • shalina
    hmcc skrev 2009-11-03 22:08:44 följande:
    Jo höfter börjar krångla även hos dom små...se på sheltie tex, sen får man inte glömma knäna dom kollas på dom flesta (alla?) småhundsraser.
    Inte Malteser. Man kollar inget på dom.
  • shalina
    ModestyB skrev 2009-11-03 20:47:30 följande:
    "Eftersom dessa små oftast inte har problem med höft och liknande så behövs inte röntgen"

    Man röntgar väl de flesta raser, småhundar har ju ofta knäproblem. vilken ras pratar du om? Jag känner inte till ngn ras med så lättvindiga avelsrekommendationer så du får gärna upplysa mig=)
    Malteser är en av dom. 
Svar på tråden När kan en hane användas i avel?