Inlägg från: FridaSofia |Visa alla inlägg
  • FridaSofia

När kan en hane användas i avel?

Selfish Geene skrev 2009-11-03 15:13:51 följande:

En hane kan utan risk för skador betäcka en tik fr o m den blivit könsmogen. Men det är inte lämpligt med tanke på att du då inte vet vilka anlag som du avlar på. Många ärftliga sjukdomar och oönskade anlag märks inte förän hunden är vuxen, därför är det oansvarigt att avla på så unga djur
    Håller med, man bör vänta så att avelsmaterialet är utvärderat och eventuella sjukdomar, mentala egenskaper och andra för rasen relevanta egenskaper har visats. Bland seriösa uppfödare brukar hannen vara minst 2år, krävs även en viss mognad för att para en tik.
  • FridaSofia
    Supersoniclove skrev 2009-11-03 15:21:31 följande:
    Okej för jag har själv hört flera som avlat då hanen gått igenom tex röntdgen,ögonlysning och allt.
    Ja det är det minsta man ska kolla på hannen innan han används i avel men på till exempel stora hundar bör inte höfterna röntgas före dom vuxit färdigt. Från kanske 1,5 år å uppåt.. Före två år vet du väldigt lite om hunden. Man ska alltid fundera på vad just den hannen tillför i aveln, vad som gör att det är så viktigt att använda just honom. Alla gillar sin egen hund men det är inte alltid objektivt.
  • FridaSofia
    Vision400 skrev 2009-11-03 15:47:03 följande:
    Det finns olika riktlinjer för olika raser, det är inte alltid samma för alla hundraser. Men de riktlinjer som finns ska man använda sig av.Åldersmässigt bör hunden befinna sig runt 3 år, tycker jag. Men det är min åsikt. Då har hunden hunnit bli vuxen, man hinner ställa ut ett antal gånger och få resultatet på det samt göra alla de test som finns att göra.Jag har hittat hanhundar på blocket tillgängliga för avel, där de varit 18 månader. Folks okunskap är slående ibland.
    Självklart stor variation bland raser, man ska alltid följa rekomendationerna från rasklubben.
Svar på tråden När kan en hane användas i avel?