Inlägg från: ModestyB |Visa alla inlägg
  • ModestyB

När kan en hane användas i avel?

När hanhunden är tillräckligt utvärderad och då avelsvärdet är fastställt, vilket inte kan ske förren hunden uppnåt en viss ålder.

Vissa recessiva anlag ger sig tillkänna först efter några år, HD-resultat kan variera beroende av ålder hos hunden vid tiden för röntgen. Vill man ha bra resultat på papperet så röntgar man tidigt, vill man ha ett tillförlitligt resultat som är helt "ärligt" så röntgar man sent.

Hundens mentalitet är svår att utvärdera innan hunden är helt vuxen, det är beroende av ras och individ när hunden blir vuxen.

Hunden ska ha genomgått bruks/anlagsprov/jaktprov/MH.

Sedan måste man se till om hanen behövs i aveln, dvs. avlas det på kullsyskon eller andra nära släktingar som kanske har lika bra eller bättre resultat så innebär det ju att en till hane med samma gener leder till överanvändning av linjer som på sikt utarmar avelsarbetet.

• ModestyB
    JBC skrev 2009-11-03 16:06:10 följande:
    En bra uppfödare som har koll på sin ras av små hundar kan lätt ha en hane som är bra avelsmaterial färdigt då. Eftersom dessa små oftast inte har problem med höft och liknande så behövs inte röntgen. Vid 1,5 år hade jag kunnat ha min tik meriterad och klar om jag la manken till, en hane med exteriöra förutsättningar har det kanske ännu lättare. Så kom inte och klaga på folks "okunskap". Även om man sätter ut annons på hanen vid 18 mån behöver man ju inte para där och då, men det är inte omöjligt. 
    "Eftersom dessa små oftast inte har problem med höft och liknande så behövs inte röntgen"

Man röntgar väl de flesta raser, småhundar har ju ofta knäproblem. vilken ras pratar du om? Jag känner inte till ngn ras med så lättvindiga avelsrekommendationer så du får gärna upplysa mig=)
Svar på tråden När kan en hane användas i avel?