• Rabben

Min 6-månaders gillar inte frukt!

Ja så är det. Min 6 månader gamla pojke vägrar att äta fruktpuré. Jag har provat alla möjliga frukter, kylskåpskallt och rumsvarmt. Han äter allt annat med god aptit så frågan är: Måste han äta frukt?? Brukar inte barn gilla det annars?

• Svar på tråden Min 6-månaders gillar inte frukt!
  • Amazina

Blanda ut med gröt eller mjölkersättning så blir det mildare.

• Fotavtryck

Vid 6 månader kan tycke o smak ändras på en vecka.
    Ge nått annat under två veckor o försök igen sen. Tvinga inte i han nått han inte vill ha för då kan du få motsatt efekt.

O prova med riktig frukt. mosa banan, annanas, mango, melon osv o bara prova er fram.

• Rabben

Det lustiga är att han åt det tidigare, när jag började med smakisar. Men för någon vecka sedan var han krasslig och febrig och fick mest ersättning för att han skulle få i sig tillräckligt med vätska. Efter det var det svårt att få i honom vanlig mat igen men det löste sig efter ett par dagar men frukt funkar inte. Men jag fortsätter att erbjuda. Ska testa med melon och se. Har inte provat det.

• Åskan

6 månader... Oj då skulle jag inte oroa mig alls. När de är så där små ändras det ju hela tiden. Ena dagen funkar inte det, andra dagen funkar inte det, sen funkar allt ett tag etc, etc. Min dotter på 10 månader ändrar preferenser dagligen. HOn kan älska äpple i flera dagar för att helt plötsligt spotta ut det.

Min SON, 3 år, äter däremot INGEN frukt. Inte alls. Han har aldrig nånsin gjort det. När han var liten åt han iaf de flesta fruktpureburkarna. men ingen vanlgit frukt alls. O gör det ff inte alltså. Inte ens på dagis....

• blajblaj75

han måste inte äta frukt och alla barn är olika. oj, där lät jag som en bvc-tant
    men ärligt, vissa saker gillar man, andra saker gillar man inte. ingen idé att försöka truga.

• Åskan

Dottern ratade också all frukt ett tag. Det kanske var 1-2 månader sen. Då gav jag fruktyoghurt istället. samt fruktjuice. Det funkade. Huvudsaken de får i sig det på NÅT sätt.

Sen fick jag tips av en kompis att köpa mango o mixa. Gjorde det o det älskar hon. Brukar blanda det tmed banan. Jättegott=) brukar även mixa hallon o banan. Det gillar hon med... Fruktbitar går fetbort!

• Cizi81

Sonen är 3½ och har nyligen börjat äta banan och päron, all annan frukt ratas och har så gjorts hela tiden. Det kommer när det kommer, om det kommer. Nyttigt med frukt, javisst, men gillar de inte så kan man ju inte tvinga...

• Elsans

Min dotter avskydde all frukt tills hon var ca ett år, det enda som gick var fruktyoghurt. Nu när hon är 15 månader äter hon all frukt utom banan.

• Rabben

Jag gjorde egen mangopuré som han också ratade, men på e.m. idag gav jag honom gröt och blandade i en rejäl klick av mangon och då funkade det. Ska köpa lite olika frukter att testa med i morgon. Jag vill ju att han ska få i sig alla vitaminer! Min BVC-tant tycker att allt är allvarligt så henne kan man inte fråga om mycket, då hade vi varit utdömda för länge sen...

• Åskan

Men många småbarn äter ju väldigt ensidigt... Min son som jag sa skrev. Väldigt kinkig med mat med. Det enda "nyttiga" vi får i honom öht är morot o mangopure. Det är ALLT. Ingen fruktyoghurt, ingen juice, ingen grönsak. Inte ens frukt i mûsli. Men nån gång måste det ju lossna tänker jag. Man kan ju inte va 15 år o säga att man aldrig smakat en frukt i hela sitt liv

Är själv inte jätteförtjust i frukt om jag ska va ärlig. Äter hellre mer grönsaker isåfall...

• ysteresther

Avokado är ju egentligen en frukt, så det kan man ju prova med

Men som andra sagt, vid 6 mån är det ju ingen fara. Då hade min dotter precis ätit sin första potatis...

Hennes favoritfrukt är persimon, en större variant av sharonfrukt. Den är söt o sliskigt god när den är mogen. Värt att pröva kanske? Men hon ska ha bitar, pure går fetbort=) Smaken är som baken!

• elisch

Min son gillar inte heller frukt, bara om jag blandar i lite i gröten. Men han vill inte äta enbart frukt.

Svar på tråden Min 6-månaders gillar inte frukt!