• Hanniz

Vad är bäst till lasagne - ostsås eller bechamelsås?

Tänkte att jag skulle förbereda en lasagne inför imorgon, så att den är färdig att köra in i ugnen.

Kom dock på att jag har inte gjort lasagne på jättelänge och är därför lite osäker.

När du gör lasagne, har du ostsås i eller har du bechamelsås?

Hjälp mig, så att jag får en smaskig lasagne! Visst kan jag göra allt färdigt idag (använder torra plattor), och sätt i kylen för att bara grädda imorgon? Ska allt (köttfärssås, sås osv) vara kalla när jag lägger ihop lasagnen?

Snälla ge mig tips! :)

• Svar på tråden Vad är bäst till lasagne - ostsås eller bechamelsås?
  • Birgitta2

Jag har bechamelsås med en rejäl näve ost i. Man kan ha bechamelsås och strö osten ovanpå när man varvar i formen också.

• norgesessan

Jag har bechamelsås i lasagnen och ost helt ovanpå...Har testat ost i såsen, men det blev inget vidare..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Birgitta2

PS, du behöver inte kyla av såserna innan du lägger dom i formen. Gör det som du brukar, låt svalna och sen in i kylen. (Men själv lägger jag inte det sista lagret med ost överst förrän fem minuter innan formen skall tas ut ur ugnen)

• Birgitta2
    norgesessan skrev 2009-11-05 10:07:25 följande:
    Jag har bechamelsås i lasagnen och ost helt ovanpå...Har testat ost i såsen, men det blev inget vidare..
    Det som är såååååå gott med ost i såsen. Men smaken är ju himla olika
  • norgesessan

Har aldrig gjort det innnan, så det vet jag inte..gör det alltid när vi ska äta den.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Sencha

Jag har bechamelsås, för jag avskyr all sorts smält ost

0401 & 0807
  • Hanniz

Tack för era tips!

Kul att redan fått svar, hoppas fler kan ge sina tips så att jag får massor med inspiration. Alltid kul att höra hur andra gör

• Hanniz

Birgitta2, har du något recept på bechamelsåsen?

Eller om någon annan har förstås?

Finns så många olika varienter har jag sett, skönt att göra något som man vet är gott. Tipsa mig gärna!

• Birgitta2
    Hanniz skrev 2009-11-05 11:22:45 följande:
    Birgitta2, har du något recept på bechamelsåsen?Eller om någon annan har förstås?Finns så många olika varienter har jag sett, skönt att göra något som man vet är gott. Tipsa mig gärna!
    Jag gör en vanlig bechamelsås: Smält smör och rör i mjöl så det blir tjockt. Häll i grädde och mjölk och vispa så allt löser sig. Jag brukar ha mycket mycket sås. Ca en liter. När det sjudit ordentligt en stund, allteftersom jag rör med visp, så tar jag av såsen från plattan och öser ner en rejäl näve riven ost (eller två) och rör om till osten smält. FÄRDIGT.

Jag har tyvärr inga mått - gör allt på en höft. Men vad jag gillar är massor av vitlök och den har jag i köttfärssåsen.
  • AnniPanni

Jag gör en vanlig bechamelsås som får koka ihop och har sen i en näve riven ost och ungefär lika myket riven parmesan *MUMS*.
    Blir verkligen supergott!
    Grunden är ungefär 1msk smör, 2msk mjöl, 4 dl mjölk och sen ost i. Sen kan man ju ha grädde i etc men vi är liiite försiktiga med mkt fett imaten och lasagnen blir kanongod med ostsåsen på bara mjölk, smör och osten då. Gör jag flera lasagner så dubblar man ju bara satsen..

• Hanniz

Kanonbra alla! Tack så jättemycket! Har gjort lasagnen nu, men "gräddar" i morgon! Hoppas att den blir jättegod! Gjorde så mycket sås och köttfärs att det blev två lasagner... :)

Lite missbedömning men det är inte hela världen.

Någon som vet om det blir bra att frysa lasagne? Måste väl grädda först?

• AnniPanni
    Hanniz skrev 2009-11-05 16:38:55 följande:
    Kanonbra alla! Tack så jättemycket! Har gjort lasagnen nu, men "gräddar" i morgon! Hoppas att den blir jättegod! Gjorde så mycket sås och köttfärs att det blev två lasagner... :)Lite missbedömning men det är inte hela världen.Någon som vet om det blir bra att frysa lasagne? Måste väl grädda först?
    Vi brukar göra flera lasagner åt gången och fryser sen in i påsar - funkar hur bra som helst Kanon att plocka fram när man kommer hem sent med tre hungriga barn.
  • Hanne87

För att variera mig brukar jag ibland istället för ostsås eller bechamelsås ta crème fraîche och blanda med riven ost och salt o peppar och lägga som översta lager. Det blir jättegott!!
    Prova! :)

• isisisis

Jag har ost i bechamelsåsen och även ovanpå

Brukar spara ostkanter och frysa in.
    Bra att ha till lasagne

• Viewsonic
    Hanniz skrev 2009-11-05 16:38:55 följande:
    Kanonbra alla! Tack så jättemycket! Har gjort lasagnen nu, men "gräddar" i morgon! Hoppas att den blir jättegod! Gjorde så mycket sås och köttfärs att det blev två lasagner... :) Lite missbedömning men det är inte hela världen. Någon som vet om det blir bra att frysa lasagne? Måste väl grädda först?
    Grädda i dag, det blir godare om de får stå till i morrn färdiggräddade.
Svar på tråden Vad är bäst till lasagne - ostsås eller bechamelsås?