Inlägg från: Thinkerness |Visa alla inlägg
  • Thinkerness

Hur ofta ammar ni ert nyfödda barn?

Jag fick mitt första barn för 11 dagar sedan, och nu försöker vi få amningen att flyta så smidigt som möjligt här hemma.

Dock är jag lite nyfiken på hur ofta ni andra ammar. Vissa verkar köra efter något slags schema, där man låter en viss tid gå mellan varje amningstillfälle, medan andra kör på helt fri amning, d.v.s. när barnet vill ha mat så får det mat. Hörde om någon som ammade så ofta som 2-3 gånger per timme. Låter mycket i mina öron, men jag kan ha fel...

Hur gör ni? Om ni ammar väldigt ofta, gäller det dygnet runt då, eller är det lite mer sällan på nätterna?

• Svar på tråden Hur ofta ammar ni ert nyfödda barn?
  • Thinkerness

Stort tack för alla svar!! :)

Vi kör också med fri amning här hemma, men anledningen till att jag ställde frågan i trådrubriken var för att jag aldrig har haft en aning om hur ofta man ammar ett barn egentligen. Nu börjar jag dock inse att det mesta är normalt, och att alla sätt är bra utom de dåliga - så länge man försöker anpassa sig efter barnet i mesta möjliga mån.

Skulle dock vilja slänga ut ännu en fråga... Rapar ni era barn? Och i så fall, hur lång tid kan det ta för er innan den där efterlängtade rapen kommer?

På BB fick vi av någon anledning (?) berättat för oss att det inte alls var nödvändigt att rapa barnen, men jag går hellre på min kära mors linje och försöker få upp luften - istället för att låta bli och bara hoppas på att den inte orsakar magknip...
    Men min dotter tar gärna enormt lång tid på sig - ibland uppåt en halvtimme - innan någon rap kommer. Och på nätterna är det lite knepigt att bara gå runt med henne på axeln, klappa henne lite i rumpan och vänta... Någon som har några bra knep kanske?

• Thinkerness
    rudbeckia skrev 2009-11-09 17:04:47 följande:
    Jag rapade min kille mellan varje bröst och efteråt på dagarna. På nätterna rapade jag bara honom om han blev orolig, de märktes väldigt väl om han behövde bli rapad eller inte. Jag behövde bara lägga upp honom mot axel och oftast kom det en rap direkt, jag la max 2-3 minuter på rapandet kom det ingen efter det så behövde han ofta inte rapas.
    Jag har också börjat märka ganska tydligt nu om dottern behöver rapas eller inte, och på nätterna går det oftast bra utan rap. Kanske för att hon oftast äter lite mindre mängd på nätterna, och även för att hon äter mindre "hetsigt" då.
Svar på tråden Hur ofta ammar ni ert nyfödda barn?