Inlägg från: LiselottePCOS |Visa alla inlägg
  • LiselottePCOS

Högprsterande PCO tjej med nyligen startad LCHF Diet.

Camilla1979 : vilken bra idé och tråd för er som tränar!
    Har du läst Fredrik Paulun bok vitminsning utan motion, även om om du motionerar som man bör, du är ett föredömme. Paulun kanske du känner till sedan förr han är intressad av både kost, GI, och motion för helheten vad det gäller kroppen. Han har vart med på tv i samma program som Taiton, har hjärnsläpp och kommer inte på vad programmet hette. jooo just ja nu kom namnet, Toppform.
    Paulun tillåter kolydrater av rätt sort vid träning etc.

Kanske är det mer fettsorterna du behöver fokusera på som fett från kokos, nötter avokado, oljor och fisk? sägs att man inte blir fet på de fetterna.

Lycka till nu och hoppas du hittar koden till det som just din kropp behöver. Foikusera på att behålal det som du redan gör som är bra, inge förbud det tycker inte "hjärnan" om och lägg till ny heter som är nyttiga så försvinner kanske det som du tycker är dåligt utan att förbjuda dig själv.

Kikar säkert in då och då för att se hur det går för dig.

Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

• LiselottePCOS

Camilla 1979: det går ej kommetera i din blogg utan att vara medlem tyvärr. jag försökte.

Du är aboslut inte tjock, häng inte upp dig på BMI. Troligen har du bra muskelmassa och tungt skelett. Det är vanligare med tungt och tät skeltt vid PCOS vuilket kommer av de extra manliga homonerna. Ska förska hitta bild på mig själv till min blogg så kan du kika där sedan, har inga förskare bilder i helfigur, tyvärr.

Du är ett föredömme för oss otränade med PCOS önskar jag hade 10 % av din motivation. Du har träningsglädjen.

/Liselotte

• LiselottePCOS

camilla1979: tyvärr lyckades ej i kväll att göra inlägg i din blogg.
    hittade på PUBMED (sökmotor för medcinska artiklar) nu

Hel artikel går att läsa gratis:
    Förhållandet mellan atletisk sport och prevalens av amenorré och oligomenorrhea i iranska kvinnliga idrottare.
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19642982&ordinalpos=6

• LiselottePCOS

jo svenska elitidrottar (OS trupp 2004) finns det på studien och avhandlingen av Magnus Hagmar go0gla på honom så hittar du texten.
    Han står med i min blogg bland länkarna.

blogg.passagen.se/liselottepcos/

• LiselottePCOS

Camilla1979:
    Såg du ska till gyn och fråga om du har PCO eller PCOS. Be då läkaren förklara skillnaden på dessa begrepp för som jag uppfttar det är det samma åkomma båda två. Förr stod PCO för äggstockstypen men nu är PCO = PCOS de orkar ej säga S. Den här debbaten förekommer då och då.

Det är knappt hälften av alla med PCOS som har övervikt, de flesta har normalvikt eller tom undervikt. Det är många olika gentiska kombinationer som ger PCOs och därför variara syntom mycket.

Tänka på att få kobination p-piller Desolett, Yasmin eller Yaminelle

Har du fått dina skölkörtelhormon kollade TSH, T3 och T 4 det kan gyn göra.
    Samt kolla homoner från binjurar av manlig, androgen, typ.

Tänk också på att PCOS ger högre muskelmassa och tätare skelett, ska därför inte stirra sig blin på BMI. Jag känner mig själv hjärtvättade när jag är hos husläkaren som bara säger det är du som äter fel... börjar snart tro på det samtidgt som jag har kunskapen om insulinet och vad det ställer till vid PCOS.

I uppsala har du carl vin Linne kliniken, privat, där kan de PCOS. Jan holte är verkligen intresserad och det finns föreläsning av honom på internet om PCOS på 2x55 minuter som förklarar mycket om äggstockarna. Kanke något att se nu när det regenar och regnar.

(Försöker skriva dett i din blogg med, syns inget då gick det ej.)

• LiselottePCOS

Camilla1979: Om jag minns rätt är det mycket liten skillnad på Desolett och Yasmin. Hör med läkaren.

Jag fick Desolett själv 1998 och tog till 2001. Jag fick hemsk migrän av dem när jag gjorde uppehållet med p-piller som man ska en evcka per månad.Migränen började kanske 6 mån efter jag börjat med p-piller vart värre och värre ingen tog blodtrycket. slutate mot läkares inrådan med p-piller då jag inte stod ut längre och märkte att jag vart bättre från hv när jag ej tog tabletterna. Detta var nov 2001 och april 2002 togts blodtrycket, fick tjat mig till ett. Det var livshotande högt. Ingen hade då frågat om min vikt etc.... hade BMI runt 35-36 då.

2002 i juni var jag hos en läkare som envisades med p-piller och LCHF. Provade kosten men p-piller bara en månad då bt gick upp direkt. P-piller kan lösa ut högt blodtryck har jag lärt mig i efterhand så det är viktgt att ta bt regelbundet.
    Kosten ja den prövade jag juli och august 2002 gick upp i vikt av den. IO athkinsmetoden... Annika Dalkvist var inte aktuell då. Forsatte gå upp i vikt ca 16 kg till januria 2003 då jag fick Metformin och på en vecka gick jag ned 3 kg.... 18 kg minus på 2 år .Då på den tiden var jag bättre på motion gym 2 timmar i veckan (cirkelträning) , vattengympa 45 min per vecka, och promender dagligen (60-90 min)... Vet vad jag skulle kunna göra men inte gör, saknar motivatonen...moroten..

Hoppas allt går bra hos läkaren för dig. var själv hos ögonläkare idag. Hon Googlade när jag var där på PCOS (se min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/) och hittade PCO i texten och udrade om det var samma sak..den här texten är skriven av läkare som kan PCO/S och de är inkonsekventa med bgreppen...

Svar på tråden Högprsterande PCO tjej med nyligen startad LCHF Diet.