• Jeanette89

bröllop. vad kostar det?

Jag och min sambo planerar att gifta oss men har ingen aning om vad ett bröllop kostar. Han säger hela tiden att vi inte har råd och måste vänta medans jag är övertygad om att det inte är så dyrt.
    Vad kostar det egentligen att gifta sig?

• Svar på tråden bröllop. vad kostar det?
  • 123ost

Det beror på hur stort man vill ha! Kan vara allt mellan 30 000-100 000 om inte billigare kanske.. vet inte riktigt.

Jag tycker att ni ska prata med varandra, räkna ut vilka ni vill ha där och hur många gäster det blir. Sedan vad ni ska ha för mat, om ni vill ha mat ens.. vissa väljer att bara ha lite fika.

Vart ska ni hålla hus?

Det blir billigare om man bara hyr en lokal kanske eller är utomhus och sedan fixar maten själv. Det finns oftast någon som kan ställa upp som servitris eller kock osv. Ni vill nog inte att någon av gästerna ska jobba under erat bröllop så hör därför med släkt och vänner om de känner någon som skulle passa.

Jag tycker att du ska gå in på brollopstorget.se, bli medlem där och kolla runt. Finns en massa fakta och bra tips!

Lycka till!

• Menhir

Inte mer än portokostnaden (för intyget till skatteverket)!

Allt annat är egentligen "runtomkringkostnader" och där väljer ni ju själva. Hur många gäster (om det ska vara fest) vilken mat, lokal, kläder etc. Det kan bli allt från 50kr/person till över 1000kr/pers.

Ja, har ni knytkalas i trädgården blir det förståss ännu billigare.

• Tecken

Allt från 0kr till hur dyrt som helst. En vigsel är gratis, det är allt omkring som kostar: kläder, ringar, ev. middag/fest, bröllopsresa osv.

• Julienne

Vårt gick på runt 15 000, vi hade 55 gäster. Klänning på Ebay, kostym från Dressmann bra fotograf som var prisvärd, mat gjorde vi själva och bjöd på buffé, bakade själv en tårta, vita lakan från Ikea på borden och hemmagjorda dekorationer (djup tallrik i glas med vatten och fina rosor som flöt omkring) pappersservetter från Duni, vi gjorde inbjudningskorten själva i datorn. Tog en sväng till Tyskland och handlade billigt vin i tetra och plattor med öl så vi kunde även bjuda på drickat.

Ett bröllop går att göra hur dyrt eller hur billigt man själv vill

• Cornellia

Vårt bröllop gick på ca 1000 kr per gäst. Vi hade 75 gäster. Då bjöd vi på trerätters och hade fri bar. Det som kostade var främst maten, serveringen och hyran av porslin (tillsammans ca 50.000).

• Shorona

Vårat bröllop gick på strax under 25.000:-. Då var vi runt 50 personer, bjöd på förrätt, varmrätt och tårta med kaffe(hyrde lokal där serveringspersonal, städ, maten ingick i priset(inte tårtan)) och fri bar.
    Det blir så billigt som man gör det till. Gör man mycket själv så kommer kostnaderna ner avsevärt.

♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
  • principisessan

Det beror helt på vad ni själva vill ha, kläder går att hitta billigt och kanske har din sambo el kostym redan, eller kan hyra.. då kostar det inte lika mycket.

Det som oftast drar iväg kostnaderna är själva festen, ska ni ha hemlagad buffé blir det betydligt billigare än att catera maten, men å andra sidan får ni ju mer att göra. En tjusig transport till och från vigseln och bröllopssvit samt dyr fotograf är saker ni kanske inte måste ha. Bygdegårdar brukar vara billiga att hyra (vi ger 1200 kr för vår) om ni inte har råd att bjuda på all alkohol så kan ni ha betalbar till självkostnadspris.

Svar på tråden bröllop. vad kostar det?