• Chiba

För låg upplösning för förstoring. hjälp!

Jag har en jättefin bild på mina 2 söner, en utav få eftersom det är svårt att få med båda på samma bild Ville ha en förstoring eller få bilden på Canavas-tavla men det står hela tiden att den har för låg upplösning.
    Jag har tidigare kunnat göra förstoringar på bilder som är tagen med samma kamera. Varför går inte denna?
    Går det att fixa på ngt sätt? Vill ju så gärna ha den förstorad..

• Svar på tråden För låg upplösning för förstoring. hjälp!
  • Chiba
    inze skrev 2009-11-06 18:43:59 följande:
    Hur stor är bilden i pixlar? Hur stor vill du göra den på canvas? Var försöker du beställa?
    Hur ser man hur stor den är i pixlar
    Jag vet inte riktigt hur stor, provade t.o.m med minsta måttet som var 20*30 men det gick inte heller.
    Har provat på Önskefoto, men även andra sånna sidor och ingen funkar.. :-S
  • Chiba
    inze skrev 2009-11-06 22:29:38 följande:
    Det brukar ofta räcka att peka på en bildfil så ser man hur stor den är (t ex 1800 x 1200). Annars högerklicka på den och välj egenskaper och bildinformation.
    Smart man är va
    1068*1775 är det
  • Chiba
    inze skrev 2009-11-06 23:35:38 följande:
    Det är ju inte så hög upplösning. Vad har du för kamera? Den upplösningen är ju ungeför som från en 2 mp kamera och det är ju inte så mycket om man vill göra en förstoring. Jag har själv gjort förstoringar i A4 format från en 2 mp kamera som blivit OK men så mycket större tror jag inte blir så jättebra.
    Jag tror det är 5 eller 5,5
  • Chiba

R Franklin skrev 2009-11-07 09:20:08 följande:

Då har du antingen beskurit bilden rätt kraftigt eller förminskat den i något läge. Börja om med orginalfilen ifrån din backup så löser det sig.
    Alltså bilden är ju redan inlagd i datorn och borttagen från kameran. Jag har inte ändrat på nånting. Bara fört över som vanligt till datorn...
  • Chiba
    SweetNilam skrev 2009-11-07 18:41:36 följande:
    Ja, då finns det inte mycket att göra.Men jag fattar inte riktiggt de där sidorna. Nu är din bild inte så stor, men när jag gjorde förstooring på 2048x1536 så sa alla sidor att 50x70 inte gick. Det fattade jag också, på tok för lite pixlar, men så pratade jag o syrran om det. De har via hennes jobb skickat bilder på på förstoring till ett företag i Finland tror jag. De har skickat smååå 5x5 cm bilder typ, och fått upp till jättestora canvas, och fortfarande otroligt bra kvalité. Jag var jätteosäker på bilden vi ville ha förstorad, men tillslut beställde vi via hennes affär och bilden kom i 50x70 canvas. Så BRA den blev! Klart, står man 1 cm från tavlan så syns det att den inte är klar. Men pixlarna syns inte. Står man på avstånd, som man ju ska göra med stora tavlor, ser den perfekt ut. Och det är den ju med . Så, vad jag vill säga är att prova att gå till någon butik istället. Man KAN göra förstoringar, fast pixlarna inte räcker till. Jag fattar inte varför internetsidorna inte godkänner det! Tråkigt! för som sagt, det går ändå
    Tack så mycket för tipset
  • Chiba
    inze skrev 2009-11-07 19:05:59 följande:
    Vad har du för kamera? Det är rätt konstig storlek i pixlar för att komma direkt från en vanlig digitalkamera. De brukar ge bilder i 4:3 eller möjligen 3:2 format men din bild verkar inte vara något av det. Sen om du har en 5 mp kamera så kan du inte fota med högsta upplösning inställd om du får ca 2 mp stora bilder. Kolla det om du vill ha bästa möjliga bilder att kunna förstora.
    Canon ixus tror jag den heter.
    Ska kolla det där som du sa.
  • Chiba

Precis som jag sagt tidigare har jag inte ändrat på nånting. Förrutom att redigera bort röda ögon men det har ju inget med storleken att göra, eller?

Verkar som att det inte går att lösa så jag får helt enkelt försöka få mina barn på en ny bild

• Chiba

R Franklin skrev 2009-11-09 20:22:50 följande:

Du tycker inte det är aningens märkligt, med tanke på att det inte finns en enda kamera på marknanden som har upplösningen 1775*1068?Alltså än en gång. Du eller någon annan har medvetet eller omedvetet förminskat/beskurit bilden så utgå ifrån orginalfilen och börja om.
    Jo jag tycker det är väldigt märkligt, det var därför jag startade tråden för att fråga lite kunnigt folk.
    Och eftersom jag vet att jag inte medvetet ändrat på nånting har jag ingen orginalfil kvar eftersom jag antog att denna var det.
    Men som sagt, jag struntar i denna bild nu och fösöker ta en ny som jag kan förstora..
    Tack för all hjälp
  • Chiba
    inze skrev 2009-11-09 22:19:24 följande:
    Du skrev att du fixat röda ögon. Hur gjorde du det? I princip har du ju då öppnat bilden och redigerat den. Sen beror det på program och inställningar hur den sparas efter det.Men som sagt, kolla inställningarna i din kamera så att du har den inställd på högsta upplösning och bästa kvalitet så att du har bästa förutsättningarna för att kunna göra en bra förstoring nästa gång du tar en bra bild.
    Nåt som heter typ red eye removal.
    Men jag ska kolla det du skriver om. Tack för hjälpen!
Svar på tråden För låg upplösning för förstoring. hjälp!