• inze

För låg upplösning för förstoring. hjälp!

Hur stor är bilden i pixlar? Hur stor vill du göra den på canvas? Var försöker du beställa?

• inze

Det brukar ofta räcka att peka på en bildfil så ser man hur stor den är (t ex 1800 x 1200). Annars högerklicka på den och välj egenskaper och bildinformation.

• inze
    Chiba skrev 2009-11-06 22:31:33 följande:
    Smart man är va 1068*1775 är det
    Det är ju inte så hög upplösning. Vad har du för kamera? Den upplösningen är ju ungeför som från en 2 mp kamera och det är ju inte så mycket om man vill göra en förstoring. Jag har själv gjort förstoringar i A4 format från en 2 mp kamera som blivit OK men så mycket större tror jag inte blir så jättebra.
  • inze
    Chiba skrev 2009-11-07 18:29:21 följande:
    R Franklin skrev 2009-11-07 09:20:08 följande: Alltså bilden är ju redan inlagd i datorn och borttagen från kameran. Jag har inte ändrat på nånting. Bara fört över som vanligt till datorn...
    Vad har du för kamera? Det är rätt konstig storlek i pixlar för att komma direkt från en vanlig digitalkamera. De brukar ge bilder i 4:3 eller möjligen 3:2 format men din bild verkar inte vara något av det. Sen om du har en 5 mp kamera så kan du inte fota med högsta upplösning inställd om du får ca 2 mp stora bilder. Kolla det om du vill ha bästa möjliga bilder att kunna förstora.
  • inze
    skorpionen80 skrev 2009-11-08 20:55:30 följande:
    R Franklin skrev 2009-11-08 00:08:21 följande: Hon har ju inte redigerat den, "Jag har inte ändrat på nånting. " dvs hon har inte redigerat den eller ändrat storleken på den.
    Man kan man få ut den konstiga storleken ur en Ixus? Mig veterligen kör Canon med 4:3 format i sina kompakter förutom nån inställning som de kallar vykort som är 3:2 format.
  • inze
    skorpionen80 skrev 2009-11-08 21:18:08 följande:
    Har ingen koll på inställningar i kompakter, men hon skriver ju fortfarande att hon inte gjort något...
    Även om det är så är det bra att lära sig att ändra till en inställning som ger bästa möjliga resultat om man nån gång vill kunna göra en förstoring av en bra bild.
  • inze

Du skrev att du fixat röda ögon. Hur gjorde du det? I princip har du ju då öppnat bilden och redigerat den. Sen beror det på program och inställningar hur den sparas efter det.

Men som sagt, kolla inställningarna i din kamera så att du har den inställd på högsta upplösning och bästa kvalitet så att du har bästa förutsättningarna för att kunna göra en bra förstoring nästa gång du tar en bra bild.

Svar på tråden För låg upplösning för förstoring. hjälp!