steka köttfärs i ugn??
ja undrar, kan man steka köttfärs direkt i ugn eller måste man för steka i panna????? kanske dum fråga men ja vet ju verkligen inte.
ja undrar, kan man steka köttfärs direkt i ugn eller måste man för steka i panna????? kanske dum fråga men ja vet ju verkligen inte.
Det borde ju gå. Jag brukar göra kålpudding i ugn och det är ju köttfärs i den.
Går väl jättebra, det är ju så man gör köttfärslimpa
men hur gör man då?? lägger man bara ner det i en ungsform med lite mat fett och låter det stå eller???
När jag gör köttfärslimpa gör jag så, har lite ströbröd, lök ägg och grädde i oxå. Geggar ihop det och lägger det i en form. runt 180-200 grader tills köttfärsen ser fin ut och inte blaskig.
Jag brukar göra biffar i ugnen och istället för att lägga dom i stekpannan lägger jag dom på en bakplåtspappersklädd plåt och penslar dom lite försiktigt med kulörsoya för att de ska få fin färg. Klara på 20-30 minuter utan stekos och utan stänk på hela spisen och sköter sig helt själva. Praktiskt!
just a little skrev 2009-11-07 14:15:42 följande:
va roligt att detta eskalerade till en matlagningstråd:) men ja menade faktiskt bara ren vanlig köttfärs. inga köttbullar inget sånt utan bara steka köttfärs i ugnen istället. men ja har ju lärt mej nya andra saker så tack så mycket:)
just a little skrev 2009-11-07 15:06:23 följande:
Stoppa in den i ugnen och kör den i mixern efteråt om du vill göra köttfärssås eller liknande.
ja tog köttfärs, hackade såklart sönder den innan så det blir som köttfärs man gör i pannan. sen la ja det i en ungsform och in i ugnen. det e ju mycket vatten i sånt så den kokades ju likom först, sen höjde ja värmen lite så blev det fin färg på den oxå. gick jätte bra
Jag gör alltid köttbullar i ugnen nu. Rulla bullarna och lägg dom på plåten, kan ligga ganska tätt. Sen brukar jag ha inne i 5 minuter, sen slå i ca 1 - 1,5 dl god buljong i plåten och låta stå i ugnen ca 15 min till.
Vill man så kan man steka på dom lite innan servering för att på "stekyta" på dom.