• mammasmelvin

steka köttfärs i ugn??

ja undrar, kan man steka köttfärs direkt i ugn eller måste man för steka i panna????? kanske dum fråga men ja vet ju verkligen inte.

• Svar på tråden steka köttfärs i ugn??
  • PixL

Det borde ju gå. Jag brukar göra kålpudding i ugn och det är ju köttfärs i den.

• Tanroky

Går väl jättebra, det är ju så man gör köttfärslimpa

• mammasmelvin

men hur gör man då?? lägger man bara ner det i en ungsform med lite mat fett och låter det stå eller???

• Tanroky

När jag gör köttfärslimpa gör jag så, har lite ströbröd, lök ägg och grädde i oxå. Geggar ihop det och lägger det i en form. runt 180-200 grader tills köttfärsen ser fin ut och inte blaskig.

• just a little

Jag brukar göra biffar i ugnen och istället för att lägga dom i stekpannan lägger jag dom på en bakplåtspappersklädd plåt och penslar dom lite försiktigt med kulörsoya för att de ska få fin färg. Klara på 20-30 minuter utan stekos och utan stänk på hela spisen och sköter sig helt själva. Praktiskt!

• snillis

just a little skrev 2009-11-07 14:15:42 följande:

Jag brukar göra biffar i ugnen och istället för att lägga dom i stekpannan lägger jag dom på en bakplåtspappersklädd plåt och penslar dom lite försiktigt med kulörsoya för att de ska få fin färg. Klara på 20-30 minuter utan stekos och utan stänk på hela spisen och sköter sig helt själva. Praktiskt!
    Så brukar jag göra när jag gör köttbullar men har aldrig tänkt på att göra det när man gör biffar *tack för tipset*
  • just a little
    snillis skrev 2009-11-07 14:17:52 följande:
    just a little skrev 2009-11-07 14:15:42 följande:
    Så brukar jag göra när jag gör köttbullar men har aldrig tänkt på att göra det när man gör biffar *tack för tipset*
    har aldrig testat med köttbullar men det ska jag minsann göra nästa gång :D hur länge har du dem inne då (ungefär såklart!)?
  • mammasmelvin

va roligt att detta eskalerade till en matlagningstråd:) men ja menade faktiskt bara ren vanlig köttfärs. inga köttbullar inget sånt utan bara steka köttfärs i ugnen istället. men ja har ju lärt mej nya andra saker så tack så mycket:)

• just a little
    mammasmelvin skrev 2009-11-07 18:23:24 följande:
    va roligt att detta eskalerade till en matlagningstråd:) men ja menade faktiskt bara ren vanlig köttfärs. inga köttbullar inget sånt utan bara steka köttfärs i ugnen istället. men ja har ju lärt mej nya andra saker så tack så mycket:)
    Om du ska steka typ taco-köttfärs eller bryna den så blir det nog svårt, men vem vet. Testar du så kan du välsäga hur det gick :)
  • Tecken
    mammasmelvin skrev 2009-11-07 18:23:24 följande:
    Om du bara lägger in en "köttfärskaka" rå i ugnen, så blir det just det när den är klar: en köttfärskaka. Utan smak. Klart, du kan ju hacka upp den efteråt, men då är det nog lättare att köra den i stekpannan från början
  • snillis

just a little skrev 2009-11-07 15:06:23 följande:

har aldrig testat med köttbullar men det ska jag minsann göra nästa gång :D hur länge har du dem inne då (ungefär såklart!)?
    Det vet jag faktiskt inte - brukar provsmaka en när de har fin färg men kanske 20 minuter. Brukar göra ganska små - typ 3 cm i diameter.
    Det är väldigt smidigt om man vill passa på att göra många köttbullar - oerhört praktiskt att ha i frysen
  • MsMagnolia

Stoppa in den i ugnen och kör den i mixern efteråt om du vill göra köttfärssås eller liknande.

• mammasmelvin

ja tog köttfärs, hackade såklart sönder den innan så det blir som köttfärs man gör i pannan. sen la ja det i en ungsform och in i ugnen. det e ju mycket vatten i sånt så den kokades ju likom först, sen höjde ja värmen lite så blev det fin färg på den oxå. gick jätte bra

• Mammassaga

Jag gör alltid köttbullar i ugnen nu. Rulla bullarna och lägg dom på plåten, kan ligga ganska tätt. Sen brukar jag ha inne i 5 minuter, sen slå i ca 1 - 1,5 dl god buljong i plåten och låta stå i ugnen ca 15 min till.
    Vill man så kan man steka på dom lite innan servering för att på "stekyta" på dom.

• snillis
    mammasmelvin skrev 2009-11-08 13:01:10 följande:
    ja tog köttfärs, hackade såklart sönder den innan så det blir som köttfärs man gör i pannan. sen la ja det i en ungsform och in i ugnen. det e ju mycket vatten i sånt så den kokades ju likom först, sen höjde ja värmen lite så blev det fin färg på den oxå. gick jätte bra
    Varför gör man så i stället för i gryta/panna? *nyfiken*
  • mammasmelvin
    snillis skrev 2009-11-08 18:24:03 följande:
    Varför gör man så i stället för i gryta/panna? *nyfiken*
    därför ja inte hade ork/tid att stå vid spisen. i ugnen sköter det ju lixom sej själv.
Svar på tråden steka köttfärs i ugn??