Inlägg från: snillis |Visa alla inlägg
  • snillis

steka köttfärs i ugn??

just a little skrev 2009-11-07 14:15:42 följande:

Jag brukar göra biffar i ugnen och istället för att lägga dom i stekpannan lägger jag dom på en bakplåtspappersklädd plåt och penslar dom lite försiktigt med kulörsoya för att de ska få fin färg. Klara på 20-30 minuter utan stekos och utan stänk på hela spisen och sköter sig helt själva. Praktiskt!
    Så brukar jag göra när jag gör köttbullar men har aldrig tänkt på att göra det när man gör biffar *tack för tipset*
  • snillis

just a little skrev 2009-11-07 15:06:23 följande:

har aldrig testat med köttbullar men det ska jag minsann göra nästa gång :D hur länge har du dem inne då (ungefär såklart!)?
    Det vet jag faktiskt inte - brukar provsmaka en när de har fin färg men kanske 20 minuter. Brukar göra ganska små - typ 3 cm i diameter.
    Det är väldigt smidigt om man vill passa på att göra många köttbullar - oerhört praktiskt att ha i frysen
  • snillis
    mammasmelvin skrev 2009-11-08 13:01:10 följande:
    ja tog köttfärs, hackade såklart sönder den innan så det blir som köttfärs man gör i pannan. sen la ja det i en ungsform och in i ugnen. det e ju mycket vatten i sånt så den kokades ju likom först, sen höjde ja värmen lite så blev det fin färg på den oxå. gick jätte bra
    Varför gör man så i stället för i gryta/panna? *nyfiken*
Svar på tråden steka köttfärs i ugn??