• wiem2

6-åring som ALDRIG kan va still..

Är det normalt eller nåt man bör kolla upp?
    det är inte det att hon är överaktiv, kan göra många stillsamma aktiviteter såsom titta film, rita, läsa osv, men just att nån kroppsdel alltid är i rörelse såsom en viftande armar, rörelser med ben o fötter, har ingen ro i kroppen alls, ständigt nåt som rör sig. . .
    synpunkter? helt normalt kanske för denna ålder?

• Svar på tråden 6-åring som ALDRIG kan va still..
  • lövet2

Japp, det är normalt för åldern. En av våra fick ett tag lov att stå vid matbordet, för han kunde bara inte vara stilla ens när han åt. Han stod och trampade vid bordet i stället!
    Normalt är också att de t ex är otroligt klumpiga; snubblar över sina fötter, trillar av stolen och tippar ut mjölkglas.

What are you doing?
  • carsha

Jag har också en 6 åring som är likadan...verkar bara att ha tålamod : )

• mirian

Har med en 6-åring som är likadan!
    Har hört att det är ganska så typiskt för denna åldern.

• Asanass

Min är likadan :) Hon ramlar av stolen då hon ska äta.... Så skrattar hon åt sig själv :)

• theresa87

Min 6åring är också lika dan. så uppenbarligen (eftersom fler har det lika dant) är det normalt :) men ibland börjar man fundera

• Puffpinglan

Min kille är nu sju år och har haft problem med "myror i byxorna" i princip hela sitt liv. När han var sex år tog personalen upp detta på ett utvecklingssamtal och sa i täckta ordalag att de ville kolla så att han var normal. "Han kan ju ha en nerv kvar..." är den fras jag hört ständigt genom hela hans utveckling. I den här perioden hade han det jättejobbigt att sitta still vid matbordet och i soffan när vi skulle titta på film. Det var som att något i honom sa att han måste röra sig! Och personalen på skolan påpekade också detta, att det alltid var någon kroppsdel som var i rörelse hos honom. Nu när han är sju har de fortfarande problem i skolan med att han har ett större rörelsebehov än de flesta andra i hans klass. Vi har nu fått gå på ett läkarbesök för att se så att "det inte är något fel på honom". Och allt var helt ok! Kanske något sen i grovmotoriken men inget som kan förklara varför han hoppar upp och ned på stolen och ligger över bänken när det ska skrivas på lektionerna. Nu är det ju bara upp till skolan att hitta ett sätt att få undervisningen att fungera för alla - ibland tror jag att de är för gamla och för vana med sitt sätt. De vill helst inte behöva ändra något, det är för jobbigt. Men nu har vi iaf svart på vitt att han är precis normal - vilket jag sa redan från början!
    Och det där skitsnacket med en nerv är bara en myt fick jag höra från skolsköterskan!! Ändå har både dagisersonal och skolfröknar kört med det i alla år.... Väääääldigt konstigt tycker jag!

Rasmus och Ebba är det bästa jag gjort!
Svar på tråden 6-åring som ALDRIG kan va still..