• MammatBianca

Hjälp min bebis sover inte på nätterna!

Hej alla!
    Min dotter är 7v idag, hon har en galen dygnsrytm.. Hon vakar hela nätterna, då menar jag hela nätterna!! Senaste natten va vi vakna till nio på morgonen, men vanligtvis kommer vi i säng mellan 05.00 och 07.00.. Detta tar död på mig, jag vaggar o vyssjar mellan mina egna tårar, jag är så trött. Nu till min fråga hur ändrar jag detta?? Någon som har något tipps?
    Tacksam för hjälp!
    /Mamma till Bianca
    Ps, visste inte vart jag skulle posta inlägget så fick bli barnhälsa... Hpn är inte sjuk dock o har inte kolik..

• Svar på tråden Hjälp min bebis sover inte på nätterna!
  • Danitra

Det är rätt normalt. Det tar ju ett tag innan barnet kommer in i en "normal" dygnsrytm så det är tur att man är ledig dygnet runt som föräldraledig.

Det är bara att följa hennes rytm utan att känna stress. Men ha det nedsläckt och lugnt på natten (utan att tvinga henne att sova) och ha ljud och rörelse på dagen.
    Det ger sig med tiden.
  • siamusen

Säger som Danitrass att det brukar ordna sig med tiden. Vill dock lägga till att det kan ibland vara tystnaden som gör att barn inte vill sova sa kolla om det funkar med att sâtta pa en radio eller liknande. Funkade pa min son som bara ville sova pa dagarna och vara uppe pa nâtterna.

• Danitra
    siamusen skrev 2009-11-08 23:51:10 följande:
    Säger som Danitrass att det brukar ordna sig med tiden. Vill dock lägga till att det kan ibland vara tystnaden som gör att barn inte vill sova sa kolla om det funkar med att sâtta pa en radio eller liknande. Funkade pa min son som bara ville sova pa dagarna och vara uppe pa nâtterna.
    Sant!
    Menade mer principen om att man EGENTLIGEN ska sova på natten. Men lite låg musik eller radiosnack kan ju vara värt att prova!
  • siamusen
    Danitrass skrev 2009-11-08 23:54:17 följande:
    Sant!

Menade mer principen om att man EGENTLIGEN ska sova på natten. Men lite låg musik eller radiosnack kan ju vara värt att prova!
    Jag fattade det. Ville bara ge ett tips om vad som funkat hos oss

Vi fick samma råd av nagon annan, minns inte vem dock.
  • tigermamma82

bra råd ni ger, jag spelade sara brigtmans skiva eden för min dotter när hon var ett par veckor, till slut kunde hon somna själv (ett tag iallafall).

en annan sak jag tänkte på spontant var, sover du tillsammans med ditt barn?
    ammar du så kan du prova att ligga på sidan med barnet bredvid dig. det provade jag o det är så skönt när dom små ögonlocken faller ned o bröstet ramlar ur munnen o man som mamma bara kan lägga huvudet på kudden och sova.........
    lycka till, o du sov när nu barnet än gör det. tillåt dig att vara lat som nybliven mamma!!! det är nog hetaste tipset, man måste inte diska/städa då

• MammatBianca

Tack för alla svar!
    Japp jag sover med Bianca, oftast somnar hon till amningen, men då jag ammar med amningsnapp så vaknar hon ofta till när jag måste ta bort den.. Den kommer jag nog aldrig bli av med, försöker minst en gång varje dag amma utan den, men det går verkligen inte hon förstår ingentig då..
    Har haft den sen dag två, idag kan jag säga att jag ångrar väldigt att jag började med den..

• Marie03

Vi körde med Anna Wahlgren det funkade toppen för oss. Handlar mest om rutiner och massa mat. Våran lilla kille har sovit 12h varje natt sen dess, låter otroligt men e faktiskt sant.

• karinmamma

hej jag har samma problem lill killen vill inte sova mellan 22:00-06:00 ca då då
    men så kommer krukset jag har två barn till den stora ska till skolan så jag måste upp kl 07 med henne och få iväg henne till skolan hon är 9 år så hon går själv
    sen har jag en som är 18 månader hon kan dok sova en stund på morgonen till 10 och ibland längre om man har tur och det är tyst. så jag är så jäva trött att jag knappt vet va jag heter

kan inte ge några råd utan skulle vilja ha lite råd jag också :)

• timalillah

Min lillkille har varit likadan till och från. Mamma tipsa mig om att han kanske inte blev tillräckligt mätt och därför inte sov ordentligt. Så jag har gett honom ersättning de nätterna han inte kunnat få ro. Då deckar han. Känner mig otillräcklig när inte min mjölk verkar räcka till, ändå har han gått upp väldigt bra, mer än vad dom ska enl BM men han blir ändå inte alltid nöjd på nätterna.
    Men jag har fått göra så ibland att han får ersättning emellanåt för att inte vakna så mkt, (mkt är alltså så ofta som var 30 minut ibland.)

• LillTussa

Vi gjorde såhär:
    Myspys vid skötbordet
    Massage litegranna
    På med blöja och pyjamas

Ammade + gav flaska som jag pumpat ur tidigare

Lillan var alltid så att hon inte åt sig mätt vid bröstet på kvällen utan somnade och vaknande om vartannat. Med flaskan åt hon sig mätt och sen sov hon bra tills 3-4 på morgonen då hon ville amma igen. Så gjorde vi efter tips från en annan som hade samma med sin bäbis.
    Men sen är det så kanske att eran lilla bara inte vill sova och då är det ju bara passa på att vila närhelst du kan! Men det går förhoppningsvis över...
    Lycka till!

• CTMT

Rutiner kommer efter ett tag, men man måste räkna med att det kan ta tills de är 3-4 månader gamla som rutinerna väl fastnar. (är såklart individuellt)

Du säger att ni samsover? Kanske testa att lägga din dotter i sin egen spjälsäng (i ett eget rum t.om.) ? Det funkade för oss! Vi samsov också i början, men jag blev så stel och lillan vaknade lätt av oss om vi rörde oss i sängen osv. Vi testade att ha henne i egen säng brevid vår säng, gick bättre, men hon var fortfarande lättväckt.
    Sen testade vi eget rum vid 3 månaders ålder, det tog 3 nätter (3 jobbiga nätter...), men sen sov hon jättebra där!

Jag är FÖR amning, absolut! Men ersättning mättar mer och längre tid. Kanske testa att ge dotterna en flaska ersättning i samband med nattning istället och sen napp efter det så vaknar hon inte när bröstet/amningsnappen tas ifrån henne?

Om hon sover i egen säng sen så se till att sängen är uppvärmd (av t.ex. vetekudde) innan ni lägger ner henne så hon inte vaknar pga kallt underlag. Gärna en t-shirt som du (mamma) har haft på sig under dagen så hon känner lukten av dig också.

Musikmässigt så fungerade svag klassisk musik hyfsat här :) men den var inte avgörande.

Lycka till och håll ut! Det blir lättare :)

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Sinne

Jag trodde jag var ensam om att ha ett barn som inte sover på natten! Mellan ca 22-05 är det bara vara vaken här. Somnar hon vaknar hon med ett ryck och är ledsen också håller det på så flera timmar. Hon är snart 7 veckor och det har hållt på såhär den senaste månaden. Ibland blir hon övertrött och då är det ännu värre. Jag är också så trött att jag håller på bli tokig! 2 nätter har jag fått sova på en månad. Jag förväntade mig inte att få sova massor men jag var inte beredd på vara vaken hela nätterna jämt heller :(

• MammatBianca

Hej igen, Sinne jag lovar att det blir bättre, det vände hos oss när Bianca var på pricken 8v, då somnade hon på kvällen o vaknade för att äta några ggr på natten men somnade om. Men innan det hade det varit helt galet, hon kunde vara vaken till nio tio på morgonen. Det var terror o jag trodde på riktigt att jag skulle bli knäpp. Men nu e det mer normalt, visst vissa nätter är inte roliga, ibland händer det att hon inte somnar fören tre på morgonen men det är iaf bättre! Jag började ge ersättning under dagen så hon är mättare på kvällen, så jag gick alltså över till att del amma, fungerar jätte bra för oss iaf!
    Jag lovar att det blir bättre men som andra skrivit det är inte lätt med rutiner på så små bebisar, på bvc säger dom att vid fem månader kan man skapa riktiga rutiner, innan dess kan man försöka befästa rutinerna men inte till varje pris..
    Lycka till från oss o tack alla för alla goda råd..

Ps.Ett annat tipps jag har är fisher price batteridrivna gunga den är sövande o lugnande för bebisen så den har hjälpt mig massvis! Finns att köpa beggade på blocket!

• Sinne
    MammatBianca skrev 2009-12-10 21:35:53 följande:
    Hej igen, Sinne jag lovar att det blir bättre, det vände hos oss när Bianca var på pricken 8v, då somnade hon på kvällen o vaknade för att äta några ggr på natten men somnade om. Men innan det hade det varit helt galet, hon kunde vara vaken till nio tio på morgonen. Det var terror o jag trodde på riktigt att jag skulle bli knäpp. Men nu e det mer normalt, visst vissa nätter är inte roliga, ibland händer det att hon inte somnar fören tre på morgonen men det är iaf bättre! Jag började ge ersättning under dagen så hon är mättare på kvällen, så jag gick alltså över till att del amma, fungerar jätte bra för oss iaf! Jag lovar att det blir bättre men som andra skrivit det är inte lätt med rutiner på så små bebisar, på bvc säger dom att vid fem månader kan man skapa riktiga rutiner, innan dess kan man försöka befästa rutinerna men inte till varje pris.. Lycka till från oss o tack alla för alla goda råd..Ps.Ett annat tipps jag har är fisher price batteridrivna gunga den är sövande o lugnande för bebisen så den har hjälpt mig massvis! Finns att köpa beggade på blocket!
    Det verkar faktiskt redan ha vänt! Hon har somnat mellan 23-24 de tre senaste nätterna. Ätit 2 gånger per natt och sovit superbra! Förutom när nappen rasar ut, typiskt haha :) Vi har verkligen provat ALLT. Sova på olika ställen, med och utan kudde och täcke, osv. Men nada har funkat förrän nu! På med pyjamas på kvällen , amma kring 22-23 och sen i mjukliften med tutten. Det är i mjukliften hon sovit nu och vi fortsätter med det, har den i sängen bredvid mig. Vi provade med lite ersättning tidigare ifall det var så att hon inte var mätt men det funkade inte heller. Men det är ju som du säger, det är ju inte riktigt så att det går att ha rutiner när dom är så små. Gungan där har vi faktiskt fått av bekanta till mina föräldrar, där i har hon iaf varit lugn på nätterna! För till slut har hon varit övertrött och gnällig. Men vi tror att orsaken kan vara att jag varit sönderstressad och hon känt av det och inte sovit. Nu har jag börjat ta det lugnt och hon sover :)
  • spraya

Vi köpte en liten gummiklubba på Clas Ohlsson. Det har fungerat utmärkt på alla tre ungarna.

/Rutger

Svar på tråden Hjälp min bebis sover inte på nätterna!