Föräldrar i vallentuna
Föräldrar i Vallentuna
Föräldrar i Vallentuna
Vi har oxo Rania och tycker hon är toppen!
Måste höra här oxo för jag blir tokig på det här med svinis vaccination. Ska man eller ska man inte?
våra bar är under 3 år båda två men har hört att det antagligen blir möjligt att vaccinera även så små barn snart. Vet inte alls hur man ska göra, varken med oss vuxna eller barnen, hur gör ni och varför?
Becca: ordning o reda på dig, vad bra att du startade en ny tråd!
Jag har vaccinerat mig (hann tom ta 2 sprutor innan de gick ut med att det räckte med en!). Jag är ju riskgrupp eftersom jag är gravid, men det avgörande var också att jag förhoppningsvis fixar lite antikroppar till bebben också innan den föds. Jag hade jättevånda innan jag bestämde mig, men är nu helt övertygad om att det är rätt beslut. När man ändrar rekommendationerna för barn så får vi ta ett sista snack här hemma, men såsom vi pratat om det, jag o maken, så får L det också. Framförallt utifrån att barn är överrepresenterade bland de som behövt sjukvård för influensan.
HejHej!!
Vi har rania på bvc och trivs jätte bra.
Ang.vaccin?
JAG VET INTE? hur tänker ni?
jag har hört att det börjar ta slut nu..och de kan ju aldrig garantera hur snabbt de kan fixa mer.Så man blir ju lite stressad.
Mina rädslor kring vaccinet är att om vi blir dåliga,dvs vi måste nog undvika att ta sprutan samtidigt,så att vi inte riskerar att bli dåliga båda två samtidigt.Blir inte så bra för Linnéa.
Så egentligen vill vi ta vaccinet,men vi vet inte riktigt hur vi ska lägga upp det?
Min sambo har NOLL möjlighet att va hemma från jobbet just nu ,eller ja,vi vill undiva det iaf,och jag är rätt dålig som det är (sjukskriven)så jag vet inte hur jag skulle klara av att ha Néa själv och va dålig?(sambon kommer hem 8om kvällarna)
Det känns ju helt klart som sambon är den som ska ta sprutan först iaf,då det är han som jobbar med folk/vistas bland mkt baciller (köpcentrum)
Jag utsätts ju inte för så mkt smitta här hemma,mer än när jag handlar mat eller är på gymmet...
hm....
Ang vaccinet,
Vi ska inte ta det, inte jag och inte barnen. Min man ska ta det dock, han är fast besluten att det är det bästa. Dock tror inte jag det, efter att ha läst en hel del själv och inte bara gått på vad media sagt. Jag har läst för och nackdelar, den största nackdelen är väl att man inte har haft denna sjukdom förut och därför vet kroppen inte hur den ska hantera den och därmed Farligt. Men, vanliga influensan är farligare och har väldigt mkt fler dödsfall. Kom inte ihåg exakta siffran men runt 500.000 per år i världen och med svininfluensan är vi långt ifrån halvvägs och året har snart passerat. Jag har aldrig haft vanliga influensan, inte mina barn heller så vi har inte ens "inbyggt" skydd mot den, så den är den största faran för oss. (Eftersom den är farligare) Så, svininfluensan är ett "mindre bekymmer".
Plus att jag anser inte att vaccinet har blivit testat nog för att vi ska (jag) kunna lita på det till 100%.
Det var min åsikt i det korta draget.
BeccaGrodan: Full koll
Jag har vaccinerat mig och hade tänkt att ta spruta nr 2 idag men det verkar ju inte som om jag behöver det, ska till mvc på fredag så då ska jag dubbelkolla med dem så att det stämmer. Ang min dotter på 3 år så vet jag inte... Vår husläkare tyckte att att hon ska vaccinera sig nu pga. vi får en liten i februari. Ska till BVC med henne på 3-årskontroll på torsdag så då ska jag fråga vad de tycker.
Min man har inte vaccinerat sig men tänker göra det så fort han blivit lite bättre, han är så förkyld nu.
Litet tillägg:
Om man ska vaccinera sig för andras skull finns det ingen mening med det. Som det när de sjuka bedjar andra friska människor att ta vaccinet, det spelar ingen roll, de som har vaccinerat sig kan fortfarande bära på viruset och ge det till nästa person. Så är det för det ändamålet, att stoppa smittan är det lönlöst.
kan man vaccinera sig nu? fick för mig att jag läste att "vanliga" människor ej i riskgruppen kan vaccinera sig i början på december igen att nu främst barn 3-18 år vaccineras!?
ja jag har verkligen beslutsångest om hur man ska göra
föresten, ska vi göra ett nytt försöka med en middag? några som är intresserade av det? förslag på datum? förslag på vart?
Troxii: fast i den åldersgruppen som vi är i är ju nya influensan farligare än den vanliga säsongsinfluensan. Vanliga influensan skördar många dödsoffer, ja, men det är oftast gamla skröpliga människor, inte människor mitt i livet som med denna, det är en av anledningarna till att jag tycker det är smart att vaccinera mig. Sen är ju vaccinet i princip samma som för vanlig influensa fast med en ny virusstam så ur det hänseendet är det ju rätt ordentligt testat.
Becca: eftersom jag ska föda barn denna veckan så får jag nog hoppa middag de närmaste veckorna, men sen är jag gärna med..
lollolis: wow är det den här veckan du har BF, här går tiden fort