• Svar på tråden Föräldrar i vallentuna
  • LoppanL

Från FAQ om influensan:
    Kan en person som vaccinerats föra smittan vidare utan att själv bli eller vara sjuk?

Risken för att en vaccinerad person för smitta vidare utan att själv vara sjuk får ses som mycket liten. En liten del av dem som blivit vaccinerade blir inte immuna och är således mottagliga för infektion. Vi vet inte med säkerhet hur lätt infekterade personer som inte visar symptom smittar andra, men risken är förmodligen mycket lägre än för en person med symptom.

Hygea skrev 2009-11-09 19:16:19 följande:
    Litet tillägg: Om man ska vaccinera sig för andras skull finns det ingen mening med det. Som det när de sjuka bedjar andra friska människor att ta vaccinet, det spelar ingen roll, de som har vaccinerat sig kan fortfarande bära på viruset och ge det till nästa person. Så är det för det ändamålet, att stoppa smittan är det lönlöst.
  • LoppanL

Nä, det var den 30/10, den här veckan blir jag igångsatt om den inte kommer ut självmant, så jag vet verkligen att jag ska föda barn den här veckan! (Äntligen!)

BeccaGrodan skrev 2009-11-09 20:04:47 följande:
    lollolis: wow är det den här veckan du har BF, här går tiden fort
  • espritgirl

Efter funderingar fram och tillbaka har jag bestämt mig för att inte vacinera mig eller min dotter, nu är hon visserlige under 3 än med.
    Jag känner inte att detta vaccin är så pass testat, att jag ta i det i min kropp.
    Sen brukar jag visserligen inte drabbas av vanliga influsen heller.

• kela81

Becca: bra att du startat en ny tråd
    När det gälelr middag så skulle det vara trevligt, så fort jag slutar må så himmla illa :-/

Jag tror inte jag ska vaccinera mig, men jag velar fram och tillbaka. Tycker det är lite läskigt när man inte vet hur det påverkar fostret...

Lollo: Är den lill* fortfarande kvar där inne? har du gått över tiden nu då?

• Zygot

Becka, bra koll med nya tråden och middag kan jag också tänka mig. Kanske ska försöka få till det snart, nära jul brukar folk ha fullt upp.

Hade också beslutsångest om vaccineringen men vi tog den, eller de av oss som fick. Var lite öm i armen efteråt och sonen fick inga besvär. Jag fick vaccinera mig samtidigt med honom på BVC. Har också Annie som sköterska, hon verkar bra utifrån de få ggr vi hunnit träffa henne.

Lollolis, hoppas du är på BB nu

• Hygea

Lollolis, vi har tydligt läst olika. Jag ska läsa lite mer av flera andra också. Men jag tänker dock inte vaccinera mig eller barnen iaf. Det är/var tydligen slut med vaccin idag på bvc. jisses vad med folk det måste vaccineras.

ღ Linnéa -041010 ღ Isaac -070812 ღ
  • LoppanL

Nä, inget bb här, på lördag morgon ska jag ringa förlossningen för igångsättning, men jag hoppas verkligen det kommer igång innan dess. Känns varje dag som det är på gång, men det blir ju aldrig något! *frustrerad*

Troxii: jag har försökt läsa på de officiella sidorna, läkemedelsverket och krisinformationen: www.krisinformation.se/ , just för att få korrekt information och inte propaganda. Menade inte att försöka få dig att ändra dig, men jag tycker det är trist när man fattar beslut pga felaktig information. Verkar vara många (menar inte att du gjort det!) som fattar sina beslut utifrån medias artiklar, och då blir det skrämmande tycker jag.

Kela: usch, vad trist att du fortfarande mår dåligt, blev det bättre med medicin, eller är det lika illa?

• Vivs

Ang min katt - hon är bara 4,5 år så inte alls gammal. När jag pratade med min sambo ang när kisseriet började så kom vi fram till att det nog var 1,5 år sedan. Det var ca ett halvår efter att vi flyttat in i huset. Vi har haft båda katterna sedan de var tolv veckor båda två och vi kan inte komma på att något speciellt ska ha hänt i samband med att hon började kissa. Ja, ja, nog om detta

Ang vaccinet så ska vi absolut ta det och om det blir tillåtet för barnen ska de också få det. Jag känner mig inte rädd för vaccinet och vill skydda mig, barnen och alla andra så gott det går.
    Troxii- var har du läst att det inte går att stoppa smittan? Det är ju just det som är hela grejen med vaccin, att man stoppar smittan. Och för att förhindra en smittspridning krävs att minst 80% av befolkningen vaccinerar sig vilket är en av de viktigaste anledningarna till att man vaccinerar sig, för att skydda riskgrupper. Tex så är det egentligen helt onödigt att vaccinera sig mot röda hund om det inte vore just för att smittan är farlig för gravida. Det gör man inte för att skydda barnen mot sjukdomen för om ett barn får röda hund är det sällan farligt.
    www.krisinformation.se finns massa bra frågor och svar om man vill läsa om influensan och vaccin

• Vivs

Lollolis - ha ha, du hann före mig med hemsidan Och, kul förresten att bebisen är på gång!!

• Birka

Lollolis: Lycka till! Håller tummarna för att det kommer igång innan lördag då

Becca: Jag hänger gärna med på middag!

Svar på tråden Föräldrar i vallentuna