• abovo

    Toppenmammor oktober/november 2005, nu blir det vinter...

    Toppenmammor oktober/november 2005, nu blir det vinter...

    Nu är det fyraåringar vi har! Flera med små- och storasyskon!

    Varmt välkomna allihopa!

    Länk till de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m32896290.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m29837779.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m27054035.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m23890146.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m20930593.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m14666366.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m11760168.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m9693648.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m7757592.htm
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m6213759.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m5509533.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-17/m4925619.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-17/m3726191-133.htm...
    www.familjeliv.se/Forum-2-17/m2641838.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m35488682.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m38585323.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m41617659.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m43857480.html...
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m46354884.html

  • Svar på tråden Toppenmammor oktober/november 2005, nu blir det vinter...
  • abovo

    Ny tråd! Nya friska tag!!

    Mörka november, men snart blir det juleljus!

    Hur har ni det? Klarar ni er ifrån svininfluensan?

    Kram!

  • Hädvigg

    Hej på er!

    Tack för tråden Abovo! Kram på dig i höstrusket!

    Vi har redan laddat upp med massor med ljus Jag älskar att tända ett ljus på frukostbordet. Vi fick lite snö i helgen, men den smälte bort igen.

    Vi har haft fullt upp, renoverat, haft dop och firat farsdag Nu heter lillasyster Siri.
    Mycket tårta och bullar, nu ser vi fram emot en vecka med linssoppa och grönsaker innan vi firar N på fredag.

    Skönt att dopet är över, nu är det bara pärsen med att fixa tårta åt N (jag lyckas aldrig göra snygga tårtor) innan vi kan luta oss tillbaka och vänta på julen. N önskar sig typ allt han ser på leksakshyllorna

    Siri som hittills har varit ett "lätt" barn har haft lite magknip de senaste dagarna. Jag vet inte riktigt vad det beror på, jag har försökt fundera på vad jag ätit, men inte kommit på något som jag inte ätit hela tiden. Kan min stress påverka henne? Eller att jag druckit mindre vatten? Eller något annat? Vill så gärna att hon ska få sova gott igen.

    Vi har inte drabbats av svininfluensan än. Vi funderar på att vaccinera oss i alla fall (blir på onsdag i så fall), främst för min pappas och svågers skull, men för min del också för att Siri ska få lite skydd. Det gäller ju att vi inte blivit snuviga innan dess då.

    Ha det gott allihopa!

  • abovo

    Lilla Siri, så fint namn. Hur gammal är hon nu? Minns att di små får litet magknip i en utvecklingsfas när tarmarna håller på och "mognar". Man kan gunga barnet över armen, med magen nedåt huvudet mot den vuxnes handflata. Rumpan lite i vädret liksom. Minifom? Men det kanske man har slutat med?

    Jag känner mig nöjd med mig själv idag. Har städat Olivers rum och organiserat hans leksaker så att det ska bli roligare att leka där. Uj vad dammigt det var på vissa ställen!

  • snuttan2

    Tack Abovo för nya tråden kram .
    Tråkigt att höra att du mår så dåligt håller tummar för dig att ni hittar rätt medicin snart och att du mår bättre av lite ljus...
    Jag har legat däckad hela förra veckan inte orkat göra mycket mest legat i sängen men tror inte att det är sinfluensan då jag inte haft ont i kroppen eller luftrören.
    Resten av familjen har klarat sig bra.än...

    Ang. vacinering svänger vi hela tiden om man ska eller inte ska... vet faktiskt inte hur vi ska göra...

    Har även varit en jobbig vecka då vi inte vetat om våran gamla hund skulle klara sig efter att kommit lite för nära en älg när vi var ute och jagade förra lördagen och hon åkte på en spark vilket ledde till att vi på eftermiddagen fick bege oss till veterinär i Göteborg för röntgen mm där visade sig att bekersta revbenet gått av uppe vid kotan så gissa om hon har haft ont min lilla plutta
    sedan visade sig att hon inte klarade av någon smärtlindring så hon har fått vara helt utan men i går förmiddag släppte den värsta värken då hon bad om mat och tillockmed ville ut på promenad o idag har vi varit på återbesök vilket visade att det ser bra ut inte fått några andra innre skador och benet ligger inte och skaver mot något annat.

  • Ankissen

    Oj, har nya tråden dött innan den ens kommit igång?

    Vi har haft fullt upp de senaste dagarna. I torsdags fyllde Elliot fyra år och vi hade hela min del av släkten här på middag på kvällen. Sen på lördagen kom mannens släkt på dagen och fick middag, fika, och korv med bröd på kvällen innan de åkte hem. Elliot har fått så mycket fina saker så. Det han är allra mest nöjd över är nog hoppbollen, som han hoppar runt på hela tiden, till lillasysters glädje.

    Han fick även tre spel, fia, konstiga djur och lilla tjuv och polis. Jag kan rekommendera alla tre, om ni inte spelat dem med era små fyraåringar än.

    Elliot fick svinissprutan med i onsdags och har mått bra av den. Han börjar dagis igen i morgon, nu när han fått sprutan. Har hört att även mindre barn ska gå att vaccinera, så jag ska ge sprutan till Ella med, så fort det blir klubbat. Själv får mannen och jag sprutor tidigast v. 50, men huvudsaken att barnen fått sprutorna känner jag.

    Isviol: Vilket väldigt vackert namn till lilla dottern! Jag tänker på Strindbergs första fru, Siri von Essen, när jag hör det, svensklärare som jag är...

    Snuttan2: Så läskigt med hunden! Jag fick älgkött av mammas sambo och har gjort en god gryta idag till lunch.

    Nu ska jag gå och passa på att spela spel med Elliot när lillsyrran Ella sover.

  • NinniT

    Hej allihop! Hoppas ni har det bra i höstmörkret! Jag har inte varit inne sedan i somras och det känns som om det alltid är fullt upp och ingen tid till att ens kika in. Trist, trist - men så glad att ni finns kvar! Tack för nya tråden abovo!

    Evelina har hunnit fylla 2 och Linnéa blev 4 den 29/10. Linnéa har börjat nursery och går 2,5 timmar om dagen. Inte länge, men det är i alla fall gratis vilket är en stor fördel i London. Själv har jag sagt upp mig från min anställning i Sverige och är nu hemmafru på riktigt. Känns mycket märkligt, och samtidigt bra för barnens skull, men mer om det en annan gång.

    Ska verkligen försöka kika in lite oftare, för som vanligt har jag saknat er!

    KRAAAM

  • Ankissen

    NinniT: Så mysigt att vara hemmafru, om man nu vill vara det. Jag önskar att jag ville det, men när jag är hemma bara längtar jag efter att börja jobba igen. Måste sysselsätta mig hela tiden för att vara nöjd - iofs blir jag mer hemmafrulik när jag sysselsätter mig för jag kokar barnmat till Ella, gör nyttiga hemgjorda krämer och smoothies åt Elliot, men fasen vad jag längtar efter jobbarkompisarna. Finns så få som är hemma med stora barn här, så jag blir alldeles lappsjuk...

    Idag har vi varit på bvc, Ella, Elliot och jag. Lillfian skulle vägas och mätas och Elliot skulle på fyraårskontroll. Han vägde 17,2 kg och var 107 cm lång. Hur stora var era? Han fixade synkontrollen strålande och klarade av att uttala alla ljud utom "r", det svåraste ljudet enligt bvc-sköterskan. I allafall fick jag höra att han är lång och smal. Vikten ligger på medellinjen och längden en graf högre upp.

  • Heather

    Håhå! Jag är också här o läser... Har bara inte haft så mycket på gång...eller...jag har haft en massa på gång men inget som jag fått in här... Pluggar, pluggar, pluggar och är snart klar med barnskötarutbildningen. Den har verkligen varit jättebra och gett mig mycket men tyvärr så har undervisningen varit mindre bra...ser fram emot "slutet" nu. Nu har jag bara...4 ? år kvar?? Ja, vi får väl se hur det blir...ytterligare en termin på komvux, mestadels roliga kurser då jag har mitt slutbetyg klart i dec. Sen söker jag (nog) in till lärarhögskolan till hösten... men, jag tar inte ut något än...tycker det är svårt att BESTÄMMA mig...! Jag kan ju önska o drömma om att bli lärare allt jag bara vill men vi vet ju aldrig vad för något som livet sänder vår väg...(vi har fått en hel del att kämpa med i år) så jag vågar väl inte riktigt LITA på att det blir "något" av mig så småningom...

    Sist gnällde jag över om vi skulle ha kompiskalas för Anton eller inte...vi hade det, ihop med "släkt"-kalaset och det gick hur bra som helst!

    Anton har även gett upp sin lunchvila på dagis (för 2-3 veckor sen) och det har gått förvånansvärt bra! Han var den enda i sin ålder som fortfarande sov en timme mitt på dagen (och enligt personalen på dagis alltid somnade lätt!) men jag kände efter ett par helger med besvärligt nattande mitt på dagen att det kanske var dags att prova utan. Han hade ju klarat det vid fåtalet tillfällen, men kunde han gå helt utan även på dagis?
    Vi har bara haft ett fåtal trötta eftermiddagar men annars har det gått helt smärtfritt. Var orolig hur nattsömnen skulle bli...somna tidigare? Vakna toktidigt?? Men inte! Han somnar en halvtimme tidigare än innan och vaknar som vanligt (5:30-6).

    Anton ska på sin 4 årskontroll om två veckor. Nyfiken på hur synkontrollen görs.
    Erin var sin på 2½ årskollen i måndags och fick klart godkänt! Kan lätt tas (språkligt) för året äldre än hon är sa syster Lotta.

    Ojoj...här har vi två trötta barn...dags att natta...!

  • Ankissen

    Heather: Synkontrollen hos oss gick till så att Elliot fick titta på en vanlig sån där syntavla med bara bokstäverna T, H, O och V på. Sen fick han en bricka att ha framför sig på bordet där han hade dessa bokstäver. När BVC-sköterskan pekade på en bokstav på tavlan skulle han peka på samma bokstav på brickan framför sig. Hon täckte även för hans ena öga med en lapp så han använde ett öga i taget. Funkade jättebra, förutom att han hade för långa ögonfransar så de gick emot lappen. Gick bättre när mamma höll för hans öga!

  • snuttan2

    Ankissen: Jonathan var 104,5 cm lång och 14,8 kg. så han ligger oxå liiiite över på längden och något under på vikten men det har han gjort i ett par år nu så det spelar ingen roll alls dom är helt perfekta våra godingar
    just så gick synkollen till hos oss oxå...

    I tisdags ringde dom vid 11 tiden från dagis och sa att det nog var lika bra att jag kom o hämtade Jonathan för att åka till läkare. Han o några kompisar hade lekt och han hade snubblat och slagit i hakan så det var ett djupt jack så denna gången fick han tejpa ihop hakan och går nu med stoooort plåster över småplåstren. detta ska sitta en vecka men han är bekymrad hur det ska gå för det var så blött när dom hade varit ute o lekt i regnet i går. gullunge så i dag fick han med ett extra plåster att ha på dagis ifall det andra skulle trilla bort.
    Nu är det andra gången som hakan är illa ute förra gången var för 2 år sedan då han satte foten på en bil på dagis som åkte iväg så han slog i hakan oxå men då var det djupare och fick limas ihop. jaja han samlar ju ärren på ett o samma ställe

    usch vad mörkt det är när man kommer hem från dagis och jobb nu ska bli skönt när man kan lysa upp mörkret med lite mer ljus i fönstren.
    jonathan ser fram emot julen och har redan postat önskelistan till Tomten
    Än har jag inte den minsta julkännsla men hoppas att den infinner sig så att vi kan göra lite pepparkakor och julgodis ihop det är väll bara att ta sig i kragen...

Svar på tråden Toppenmammor oktober/november 2005, nu blir det vinter...