• Stårschan

Undviker du att läsa sagor för dina barn...

Händer det att du väljer bort sagor som du egentligen gillade när du var barn själv, för att du inte vill föra vidare ett politiskt inkorrekt budskap till dina barn? (T.ex att det är kvinnor som ska städa, eller att det är OK att ha ihjäl fiender, eller att låta sexåringar vara ensamma hemma på dagarna)

Jag har varit lite tveksam till "Prins Hatt i underjorden", som jag tyckte var vansinnigt romantisk som barn, men som jag nu tycker är en lärobok för psykopater i hur man bryter ner en kvinna.

Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Undviker du att läsa sagor för dina barn...
  • 071001

Ja, vissa på sätt och vis. Tex så ingår aga i både Hattstugan och Tomtebobarnen och just de raderna skippar jag att läsa.

• Stårschan
    071001 skrev 2009-11-09 11:13:49 följande:
    Ja, vissa på sätt och vis. Tex så ingår aga i både Hattstugan och Tomtebobarnen och just de raderna skippar jag att läsa.
    Men sånt läser jag, och förklarar med att "förr i tiden trodde folk att man fick slå små barn när de var olydiga".
  • tamate

barnen väljer själv och jag har kvar dom flesta sedan jag var liten och så är vi med i barnensbokklubb så vi har blandat nya och gamla och jag vill inte lägga in mina egna åsikter för mycket i barnens utveckling på just sagobiten för vad säger att jag har rätt, tycker dom om en saga så får dom väll läsa den.
    däremot så sållar jag bland tvprogram och filmer en del

• tamate
    Stårschan skrev 2009-11-09 11:21:36 följande:
    Men sånt läser jag, och förklarar med att "förr i tiden trodde folk att man fick slå små barn när de var olydiga".
    håller med dig
  • 071001

Siri är inte tre ännu så det känns som att "förr i tiden" är ett svårt begrepp för henne ännu.

• lövet2

Nej, jag läser dem jag gillade plus lite nyare sagor. Hattstugan har jag dock fått välja bort när det gäller 5-åringen, för hon tycker den är alldeles för otäck när barnen gör upp en eld utan lov.

What are you doing?
  • Trollet Ludenben

Ja, de böcker jag anser som inte är bra har jag inte läst. Tex MAX-böckerna när han var liten. De har så jäkla dålig svenska. Anser att det går att göra barnböcker med korta meningar som faktiskt har korrekt svenska. "kommer kissen. Max smälla kissen"...

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Eisa

Vet inte vad jag ska rösta eftersom jag bara läste Alfons Åberg (politiskt korrekt med ansvarstagande pappa), Madicken och Kalle Anka när jag var liten.

• 071001

Trollet Ludenben, håller med ang Max. Jag läste den på korrekt svenska för Siri från början. Vad är det för trams att sitta och läsa" Max klättra stolen" etc?!

• Stårschan
    Eisa skrev 2009-11-09 11:33:22 följande:
    Vet inte vad jag ska rösta eftersom jag bara läste Alfons Åberg (politiskt korrekt med ansvarstagande pappa), Madicken och Kalle Anka när jag var liten.
    Och jag som för en gångs skull trodde  att jag hade täckt upp alla möjliga röstningsalternativ! {#lang_emotions_wink}
Svar på tråden Undviker du att läsa sagor för dina barn...