• Äldre 9 Nov 18:08
    36704 visningar
    11 svar
    11
    36704

    Hur räddar jag livet på min gjutjärnsgryta?

    Japp, precis som rubriken lyder...
    Jag diskar den ren när jag använt den, torkar den och smörjer den med olja.
    Men när jag kokar i den så kommer det små svarta bitar ifrån grytan i maten. Känns inte så frächt. Har även låtit den självtorka och då sett att det blivit som ett skickt i botten som går att skrapa bort, liksom som torkade flisor.

    Hur ska jag göra för att slippa detta?

  • Svar på tråden Hur räddar jag livet på min gjutjärnsgryta?
  • Blå Flygar­e
    Äldre 9 Nov 18:18
    #1

    Jag har lite samma problem, misstänker det är för jag smörjer med olja ist för smör. Eller att grytan är för sval när jag smörjer in

    Du diskar väl med bara vatten o inte diskmedel?

  • Kryddb­urken
    Äldre 9 Nov 18:51
    #2

    En gjutjärnsgryta ska bara diskas med hett vatten och "rotvisp"! Undantagsfall lite handdiskmedel, men absolut inte i maskin.

    Det underhåll en gjutjärnsgryta behöver är att den måste vara torr mellan användningarna. Torka den torr direkt efter disk och är den helt ny ska den "mättas med fett" för att det inte ska bränna fast. Antingen genom att koka grädde långsamt och sedan torka ur. Alternativt smörja med olja (ej olivolja, matolja el. raps funkar fint) och sedan torkas torr igen.

    Om det lossnar flagor som du beskriver så tror jag den sjunger på sista versen tyvärr. Du kan ju prova vispa ur den med en grov stålborste och sedan fetta in den, funkar den inte efter den behandligen så skulle jag åka med den till återvinningen! Vad är det för märke på den?

  • Äldre 9 Nov 18:56
    #3

    Jag smörjer mina gjutjärnspannor o grytor genom att pensla med mycket olja o låta dem stå på spisen med låg värme på länge, och vid behov pensla på mer olja vartefter.

  • Äldre 9 Nov 19:02
    #4

    Man ska som Kryddburken just sa inte diska gjutjärnsgrytan med diskmedel.Annat än undantagsvis.

    Diska den i skållhett vatten direkt efter användning så håller den i över 100 år.Eller mer...

    Måste man använda diskmedel så ta ytterst lite ,och smörj sedan in med olja.

    Jag har ärvt mina efter mormor och mamma,gissar de är bortåt 80 år.
    Lika fina fortfarande

  • Äldre 9 Nov 19:08
    #5

    Måste erkänna att jag någon gång har använt mig av diskmedel. Känns ibland som att man inte får bort det röda feta från tex köttfärssåsen om man inte tar diskmedel.
    Ska prova en stålborste och se om jag kan börja från början med den.
    Den är inte mer än kanske 3-5 år gammal och är av märket Hackman.

  • Äldre 9 Nov 19:11
    #6
    AndyP skrev 2009-11-09 19:08:39 följande:
    Måste erkänna att jag någon gång har använt mig av diskmedel. Känns ibland som att man inte får bort det röda feta från tex köttfärssåsen om man inte tar diskmedel. Ska prova en stålborste och se om jag kan börja från början med den. Den är inte mer än kanske 3-5 år gammal och är av märket Hackman.
    Om du använder riktigt hett vatten blir den ren
    Du kan även ta en bit papper efteråt,så ser du att den är ren.

    Och det är lättast om man tar det med en gång.
  • Äldre 9 Nov 19:12
    #7

    Lycka till iaf

  • Friday­yy
    Äldre 9 Nov 22:39
    #8

    Jag diskar med diskmedel och tycker inte den är sämre för det. Borde ändå försöka att inte missbruka diskmedel..*ska tänka mig för*

  • Anhöri­g
    Äldre 9 Nov 22:43
    #9

    Jag har läst att man kan slipa med salt när den är helt torr för att få bort matrester etc.
    Sen lossnar det alltid lite järn från en gjutjärnsgryta, speciellt när den är ny, detta ska vara nyttigt har jag också läst. Fast stora flagor låter ju inte jättenyttigt.

  • Äldre 9 Nov 22:45
    #10

    Jag diskar mina i diskmaskinen i bland och kokar sedan grädde i dem och dom bränner aldrig. eller a jag diskar inte i maskinen utan karln gör det men endå.

  • Äldre 10 Nov 07:34
    #11
    Anhörig skrev 2009-11-09 22:43:20 följande:
    Jag har läst att man kan slipa med salt när den är helt torr för att få bort matrester etc. Sen lossnar det alltid lite järn från en gjutjärnsgryta, speciellt när den är ny, detta ska vara nyttigt har jag också läst. Fast stora flagor låter ju inte jättenyttigt.
    Salt är kanonbra! Balpulver och lite citron och vatten är också väldigt bra! Två knep som jag brukade använda när jag skulle rengöra stora stekhällar som användes till hamburgare, dvs massa fett och inbrända matrester. När det kommer till båda sakerna ska grytan vara varm. Viktigt att tänka på när man rengör med salt är att smörja in grytan ordentligt efteråt eftersom salt torkar ut pannan annars.
    BF 100225
Svar på tråden Hur räddar jag livet på min gjutjärnsgryta?