• hallonpuck

    Varför jobbar man???

    Ja, varför jobbar man egentligen??

    Jo, gott folk, man jobbar därför att man ska få pengar så man kan betala hyra och köpa mat så man överlever.
    En väldigt enkel ekvation.

    Jag jobbar inte för att det är roligast i världen, och fick jag inga pengar, nej då skulle jag definitivt inte jobba.

    Men för att jag ska kunna överleva och kunna göra saker som jag tycker är kul så behöver jag pengar. Pengar får jag genom att arbeta.

    Jag kan inte förstå att folk inte jobbar. Vadå? Ska någon annan ta hand om mig? Man har ju ett eget ansvar för sitt liv.

    Blir så trött på att jag ska ska föda alla lata människor som inte vill arbeta.
    egentligen är det ganska enkelt, vill man inte jobba då har man inga pengar = man kan inte köpa mat/betala hyra = man svälter/fryser ihjäl.

    Jo jag är medveten om att man kan blir sjuk, jag menar inte er som haft oturen att blir sjuka/skadade. Jag menar alla andra som inte vill jobba av andra anledningar...

    varför ska jag föda er? För det är det mina skattepengar går till, genom SOC och alla andra bidrag.

    Så snälla någon förklara för mig varför vissa ska jobba för att föda de som inte vill jobba??

  • Svar på tråden Varför jobbar man???
  • hallonpuck

    Nenne 71 skrev 2009-11-09 20:34:15 följande:


    Ett som är sjukt är också att man kanske inte har råd att arbeta när man är arbetslös.
    Jag förstår inte hur du menar. Att man inte har råd att arbeta?

    Jag är medveten om att man kan bli arbetslös och kanske har svårt att få ett nytt jobb, det gör mig inget att man får bidrag i den situationen. Så länge man anstränger sig och försöker hitta ett nytt jobb. Sen om det tar månader till och med år är ok.
  • Anonym (kille29)

    Tyvärr finns det folk som utnyttjar systemet. Det är dom som drar ner andra riktigt sjukas trovärdighet.
    Personligen är det alldeles för liten skillnad på att jobba och vara sjukskriven.
    Ingen riktig motivering/morot för att komma tillbaka till arbetslivet.
    Skulle man få kännbart mindre i ersättning skulle det vara motivering till att tillfriskna. (självklart om man har en sjukdom som medger tillfriskning)

  • hallonpuck

    Anonym (kille29) skrev 2009-11-09 20:39:53 följande:


    Tyvärr finns det folk som utnyttjar systemet. Det är dom som drar ner andra riktigt sjukas trovärdighet.Personligen är det alldeles för liten skillnad på att jobba och vara sjukskriven. Ingen riktig motivering/morot för att komma tillbaka till arbetslivet.Skulle man få kännbart mindre i ersättning skulle det vara motivering till att tillfriskna. (självklart om man har en sjukdom som medger tillfriskning)
    Jag håller med dig.
    Jag tycker synd om de som verkligen är sjuka, de måste ha ett rent helvete. Dels är man sjuk, så pass sjuk att det påverkar ens liv avseendevärt. Och sen att behöva kämpa mot systemet bara för att det finns latmaskar som tar "ens" plats.
    Det är fel, och inte hjälper det den sjuka är bli frisk snabbare.

    Men vart går det fel?
    Hur kommer det sig att vissa människor tycker att det är ok att leva som en parasit på andra?
  • Nenne 71

    Som i mitt fall.
    Jag är arbetslös och arbetar på timmar så mycket som jag får. Men om jag bara har jobb 2 dagar/vecka och stämplar 3 dagar får jag bara göra det i 75 dagar. När dessa 75 dagar är slut så får jag bara ersättning för hela veckor. Med andra ord så kan jag inte ta jobb några dagar utan måste få jobb en hel vecka för att jag ska ha råd.

  • hallonpuck

    Nenne 71 skrev 2009-11-09 20:46:36 följande:


    Som i mitt fall. Jag är arbetslös och arbetar på timmar så mycket som jag får. Men om jag bara har jobb 2 dagar/vecka och stämplar 3 dagar får jag bara göra det i 75 dagar. När dessa 75 dagar är slut så får jag bara ersättning för hela veckor. Med andra ord så kan jag inte ta jobb några dagar utan måste få jobb en hel vecka för att jag ska ha råd.
    Då är jag med.

    Du försöker ju, då självklart ska du ha möjlighet att stämpla upp så att du överlever tills du kan få ett jobb som ger så mycket pengar du behöver.
    Tycker jag, men nu bestämmer ju inte jag. Tyvärr. :)
  • Anonym (kille29)

    Hur kommer det sig att vissa människor tycker att det är ok att leva som en parasit på andra?
    [/citat]

    Kan tänka mig att en sådan person tycker att det är skönt att inte vara i systemet, inte känna sig behövd och bidra.

  • hallonpuck

    Anonym (kille29) skrev 2009-11-09 20:51:35 följande:


    Hur kommer det sig att vissa människor tycker att det är ok att leva som en parasit på andra?
    Kan tänka mig att en sådan person tycker att det är skönt att inte vara i systemet, inte känna sig behövd och bidra.
    [/citat]

    Det handlar ju om att ge och ta. Ger man inget, då borde man inte heller få något.
    Tänk om alla gjorde så? Då skulle ju samhället stanna helt.
  • Verkligen

    För att tjäna pengar och för att utvecklas som människa.
    Jag älskar att jobba och jag älskar att avancera på jobb.

    Och jag håller med TS, jag fattar inte varför en del inte vill jobba. Helt förståeligt om man är sjuk och inte kan. Men jag vet ett flertal som inte jobbar för att dom inte vill eller orkar. Dom tycker att det är skönare att kunna sitta hemma framför datorn och få bidrag. Sjukt tycker jag.


    ♥ BF 18 November 2009 ♥ www.somvemsomhelst.blogg.se
  • Killarnas morsa

    Detta med deltidsarbete är verkligen sjukt! Det måste väl vara bättre, för alla, att man jobbar lite hellre än inget alls?!

    Dessutom, varför får inte arbetslösa plugga medans de är arbetslösa? Varför får man inte göra något vettigt av tiden och öka sina chanser till jobb?
    Nu kommer jag säkert få höra att man kan ta studielån som vi andra fått göra. Fine! Men då går man ju ändå arbetslös istället och kostar samhället pengar, då måste det väl ändå vara bättre att skola om folk så de kan få jobb, eller?

    Varför hjälper man inte långtidssjuka med utbildning? Jag fick ultimatum av FK för några år sedan. "Antingen är du frisk o kan jobba eller också blir du sjukpensionär". Då var jag sjukskriven från ett jobb som jag inte kunde behålla pga sjukdom. Jag satte mig i skolbänken och jobbar nu med nånting helt annat. Det kanske hade varit bättre att få hjälp med utb istället för att bli sjukpensionär vid 30 års ålder?

  • Anonym (Ung Kvinna)

    Jag har gått på soc, det var inte för att jag inte ville jobba utan för att jag var tvungen att betala mat och hyra och inte fick något jobb, visst finns det folk som går på soc som inte vill jobba men allvarligt talat tror jag att de allra flesta vill ha jobb men inte får något, ni som påstår något annat vet inte hur det är att vara ung och outbildad utan erfarenheter på dagens arbetsmarknad.

    tack för mig

  • Mama Africa

    Anonym (Ung Kvinna) skrev 2009-11-09 21:41:58 följande:


    Jag har gått på soc, det var inte för att jag inte ville jobba utan för att jag var tvungen att betala mat och hyra och inte fick något jobb, visst finns det folk som går på soc som inte vill jobba men allvarligt talat tror jag att de allra flesta vill ha jobb men inte får något, ni som påstår något annat vet inte hur det är att vara ung och outbildad utan erfarenheter på dagens arbetsmarknad. tack för mig
    Om man är "ung och outbildad utan erfarenheter" kan det kanske vara läge att åtminstone skaffa sig en utbildning...
Svar på tråden Varför jobbar man???