Inlägg från: kuddmys |Visa alla inlägg
  • kuddmys

Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!

vittra skrev 2009-11-10 23:10:25 följande:
    Så funkar det visst på många håll. Ser man att ett barn inte mår bra behöver givetvis hemförhållandena utredas. Förskolor har så vitt jag vet anmälningsplikt! Det verkar du bortse från.
    Personalen har brustit rejält. Då börjar man där innan man funderar på annat. Nästa steg är samtal med föräldrar och specialpedagog. Först därefter soc. Sånt vet man som pedagog.
  • kuddmys
    mamman2008 skrev 2009-11-10 23:11:24 följande:
    TACK du är en av dem som inte är hjärtlösa mot TS... vi får skicka styrkekramar till henne flera ggr om för det e sååå många i denna tråd som inte fattar att de e precis så som du säger.... och JA det är föräldrarna som har ansvar och man måste väl lära sina barn vett och etikett innan de ska blandas med andra barn. Jag tror inte föräldrarna till pojken sökt hjälp och jag hoppas innerligt att TS dotter slipper ha denna pojke länge till på samma förskola... han borde gå i en särskola istället!Det är inte personalens fel och jag är i stort sett 99 procent säker på att personalen var borta för något viktigt och inte för en struntsak..... de kanske bytte blöja eller svarade i tele... sånt som MÅSTE göras på en förskola!
    Nu har du så fel man bara kan ha. För det första finns inga förskolor i särskolan och för det andra måste man ha ett förståndshandikapp för att gå i särskola. Personal får dessutom ALDRIG lämna barnen utan tillsyn av vuxen.
  • kuddmys
    vittra skrev 2009-11-10 23:16:11 följande:
    Vi vet ju inte hur långt de redan gått i den stegen eftersom det uppenbarligen har uppmärksammats beteendestörningar hos barnet redan tidigare. Då borde dessa steg har vidtagits redan då. Men som sagt, då ligger vi i alla fall på samma linje att man BÖR kontakta soc om det nu finns fog för det (men inte det första man gör).
    Det ska gå långt innan man drar in soc. I övrigt håller jag med.
  • kuddmys
    mamman2008 skrev 2009-11-10 23:17:32 följande:
    ja delvis men oftast e det underbemannade och har många barn och det är svårt att räcka till.... och det yttersta ansvaret har vi föräldrar .... om vi lär oss att uppfostra våra barn rätt så slipper vi sånt här på förskolor.....
    Det yttersta ansvaret när barnen är på fsk har personalen. Återigen kan du inte fostra alla barn till 100% o det hör till att barn har svårt med impulser, till viss del.
  • kuddmys
    mamman2008 skrev 2009-11-10 23:19:05 följande:
    det är ändå ingen ursäkt att "bara för att pelle är handikappad så får han misshandla och nästa mörda en 2 år yngre tjej som inte ens kan göra motstånd... för han förstår inte och har ingen kontroll...." du hör väl själv hur sjukt det låter.....ett sånt barn som pelle sätter man inte på en normal förskola!
    Men läs! Alla barn har rätt till stöd efter behov. Stöd att inte bli slagna. Stöd att inte slå. Och jo, numera integerar vi barn. Inte gömmer dem.
  • kuddmys
    katta246 skrev 2009-11-10 23:21:15 följande:
    Finns det några som uppfostrar sina barn idag?? diagnos eller inte men personalen ska inte behöva lära basic uppförande, sånt tillhör föräldrarollen!!!!Mamman2008 folk är galna som inte inser att man inte kan skjuta över allt på förskole och skolpersonalen som de flesta gör i detta fall.
    Personalen ska KOMPLETTERA föräldrarnas fostran. Utöva samma fostran när de jobbar med barnen. Och nej, med diagnos stöttar habiliteringen föräldrarnas fostran.
  • kuddmys
    vittra skrev 2009-11-10 23:22:37 följande:
    Jag är visserligen av den åsikten att väldigt många skolor (och säkert förskolor också) drar sig alldeles för mycket för att koppla in soc. Kanske just pga stämpeln att det är så negativt laddat. Soc är en HJÄLP och en RESURS för familjer som har problem, det är inget snack om saken att pojken behöver hjälp. För mig är det självklart att soc ska kopplas in. Men jag är helt på det klara med att folk är för rädda att göra anmälan idag. Det är ett problem, och det är många som är medvetna om det också. På många ställen görs det till och med särskilda satsningar för att stärka samarbetet mellan skolan och soc. Vet dock inte hur det är just med förskolor.
    Och vissa anmäler för skitsaker. Soc kan va riktigt råa också. Och som sagt, det ska gå långt innan dess.
  • kuddmys
    katta246 skrev 2009-11-10 23:24:51 följande:
    Personalen har brustit i tillsynen JA! men vad är anledningen???? det vet inte vi! Det går inte bara skylla allt på alla andra. Föräldrar har alltid det yttersta ansvaret och ja vi betalar pengar till kommunen för att de ska tillhandahålla god omvårdnad om våra barn och med det innebär större barngrupper och färre vuxna.Ta ett besök i förskolan en dag och se hur de jobbar och sliter för att allt ska rulla och kom tillbaka sen och skriv vad ni tycker om deras jobb
    Jag jobbar i förskolan sen många år och låter inte sånt hända, hur lite folk vi än är.
  • kuddmys
    parvati skrev 2009-11-10 23:27:36 följande:
    Barn ska förhindras att göra illa varandra genom att personalen ingriper, både genom att ligga steget före och genom att med de äldre barnen prata om vad en god kamrat innebär och hur man löser konflikter.Barn med funktionshinder som behöver stöd på sin förskola har rätt till det. Vi gömmer inte undan barn på instutioner, såg också att du tyckte att man som straff skulle skicka pojken till ett fosterhem:-O Tror du att vi gör så i Sverige 2009 skickar 4-åringar som straff till barnhem?
    I vilket inlägg står om fosterhem som straff?
  • kuddmys
    BymBym skrev 2009-11-10 23:28:00 följande:
    Börjar förstå mer och mer vad du menar...Ditt resonemang är inte så dumt ändå Men tycker fortfarande att TS reaktion och känsla är något hon har helt rätt till.
    Tack! Rätt till reaktion och känsla, men med mer kunskap om hur förskolan funkar, behövs inte fullt så stor reaktion och känsla.
Svar på tråden Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!