• curly

Helstek oxfile i ugn

Om du ska helsteka oxfile´welldone i ugn , använd stekpåse.Det behåller saftigheten ngt. Fyll den med gorgonzola.
    För ärligt; well done oxfilé blir torrt annars och det är inte gott !!!

Lycka till.

• curly

Ca 55-56 grader i den tjockaste delen. Tar cirkus en timme.
    Det är ju klart goást och bryna den innan men det förutsätter ju att du har en stoooor stekpanna om oxfilén är 2 kg. Om man bryner minskar stektiden ngt.
    Ett måste är stek termometer.
    Glöm inte att marinera. ( med fördel i stekpåsen.)

Tänk på att oxfilén kan vara lite rosa när du tar ut den men den eftersteks.
    150 grader höll jag på att glömma....

Mvh

• curly
    pelagonia skrev 2009-11-11 22:09:00 följande:
    Och tackHoppas jag inte är jobbig med tuden frågor nu..men man är alltid nybörjare någon gång.Brukar du sätta tempen i när du har den i folie för att ha koll ? Tänkte sätta in gratängen efer för den skall var inne i ca 20 minuter.
    Om du är osäker ha tempem kvar. Ca 10 min ska räcka. Du kan ju faktiskt sätta in potatisgratinen på botten i ugnen när det är 10 min kvar ca på oxfilen, höja grad antalet till 200 grader och flytta upp den till mittvalsen när du tar ut oxfilén så blir gratinen klar samtidigt som köttet. Iom att den står på botten blir den varm trots lägre värme och sista 10 min på högre grader ger den färg. Antar att du ska köpa färdig potatisgratin.

Ha det gott !
  • curly
    pelagonia skrev 2009-11-11 21:43:44 följande:
    TackMen hur eftersteks den ? Har du den i follie ? Tips på marinad ? Jag tänkte bara krydda med svartpeppar och salt
    Täck med folie. Marinera i stekpåsen med svartpeppar , salt , grovhackade vitlökar och soja + ev lite olja. Häll ur marinaden innan du sätter in i ugnen men använd samma påse.Om du ska bryna så tar du självklart ur oxfilen ur påsen.Häll ur marinad och lägg tillbaka oxfilen. Lägg med fördel oxfilen i marinad kvällen innan.
  • curly

Hur gick det ? Haft middag än ?

Svar på tråden Helstek oxfile i ugn