• pelagonia

Helstek oxfile i ugn

Skall nog göra detta istället för rostbiff. Hur gör man en god helstek oxfile welldone ?

Viktor 070103 & Theodor 090331
  • Svar på tråden Helstek oxfile i ugn
  • PVeraB

welldone? Det innebär helt genomstekt va?
    Innertemperatur 70 grader. Sen stiger temperaturen lite efter du tar ut den. I kokböcker brukar det stå 75 om man vill ha den helt genomstekt men då tycker jag den brukar bli så torr och trist...(om du vill ha den rosa ta ut den vid 65)
    Förstek den i stekpanna så den får fin färg runt om och sen in i ugnen... Krydda med vad du tycker är gott.
    Lägre temp saftigare kött men det tar ju längre tid då förstås. (återigen i kokböckerna står det 175 grader men jag brukar köra 150, ugnstemp alltså)
    Låt den ligga och vila i folie efter du tagit ut den.

Eller missuppfattade jag helt å hållet frågan? Ber om ursäkt i så fall

• pelagonia
    PVeraB skrev 2009-11-10 12:03:44 följande:
    welldone? Det innebär helt genomstekt va? Innertemperatur 70 grader. Sen stiger temperaturen lite efter du tar ut den. I kokböcker brukar det stå 75 om man vill ha den helt genomstekt men då tycker jag den brukar bli så torr och trist...(om du vill ha den rosa ta ut den vid 65) Förstek den i stekpanna så den får fin färg runt om och sen in i ugnen... Krydda med vad du tycker är gott. Lägre temp saftigare kött men det tar ju längre tid då förstås. (återigen i kokböckerna står det 175 grader men jag brukar köra 150, ugnstemp alltså) Låt den ligga och vila i folie efter du tagit ut den. Eller missuppfattade jag helt å hållet frågan? Ber om ursäkt i så fall
    Tack

Nä ingte roligt med torrt kött, så 65 blir väl bra. Men tillagas det efter man tagit ut den ?
    När skall man skära upp den sen för den skall bli bra ?

Vilka såser kan bli bra till ?
  • PVeraB

pelagonia
    det blir inte torrt vid 70 grader heller. Så vida du inte kör det i jättehög temp. Men det blir "grått" inte rosa. Jag antar att det tillagas eftersom tempen fortsätter stiga? Å det är väl det som gör att det tillagas har aldrig riktigt funderat på det.
    Låt den vila 10 min ungefär. (nu låter det som om jag gjort mängder med oxfilé men det är samma för allt ugnsstekt kött) men har du en standardkok bok hemma så står det tider för allt ihopa. Men tänk som sagt låg ugnstemperatur och inte lika hög innertemp i köttet. Har du en bra köttermometer är det inte alls svårt att få till bra och saftigt kött. Tycker det som är lurigt är att få till kryddningen bra.

sås, å jag vet inte jag brukar vispa ur stekgrytan (ugnsformen) med lite grädde och krydda av med det som saknas. Annars går det säkert med rödvinssås/bearnäse men är ingen klippa på såser.

nu blir jag lite nyfiken, till vad ska du fixa käk?

• pelagonia

Tack

Jag fyller 35 och skall ha middag för familjen och syskon, blir 14 personer.
    Vill verkligen att det skall smaka men blir så osäker att jag skall göra fel.

Har olika förslag

1. Poretstek men hasselbackpotatis eller potatisgratäng
    2. Rostbiff med potatisgratäng med någon sås som rödvinsås
    3. Helstek oxfile med hasselbackpotatis eller potatisgratäng och med vitlöksås alt gorgonzolasås el rödvinsås.

Men jag vet inte hur jag skall fixa ha hassebackpotatis och oxfilen samtidigt i ugnen me olika grader ?? Vet du ??

• PVeraB

Å, det var lurigt. Hade du tänkt köpa rostbiff? Eller ska du göra den med? Annars är jag själv svag för porterstek och den kan du ju göra på spisen.

Men tillbaka till oxfilén.
    Jag söker runt lite på nätet och ser att jag nog gett dig fel temp. De ska vara lägre temp för oxfilé tydligen... 59 grader för rött och mellan 61.63 för rosa. Länkar till ett recept där du ska ha ugnstemp på 200 då borde du kunna göra potäter samtidigt?

recept.nu/1.222126/recept.nu_redaktionen/huvudratt/kott/helstekt_oxfile

Men annars gör du hasselbackspotatisen klar först, sänker tempen och slänger in köttet och håller potatisen varm i stekpanna eller nåt? Alt tvärt om. Beror på vilket som tar längst tid. (gissar på potatisen)
    14 pers. Det blir ju onekligen en del potäter att ha i stekpannan. Men du kan ju ha dom bredvid köttet med folie över så de inte bränns?

Det är svårt misslyckas med oxfilé så länge du har håller koll så det inte blir för hög temp.

• pelagonia

Jag tänkte göra i så fall Rostbiffen i ugnen..
    Jag är oxå svag för porterstek..Hmm svårt. Blir god sås av Portersteken och mycket.
    Tror du annars potatisgratäng funkar till Porterstek ?

Annars kan jag ha klyftpotatis, frysta som tar väl ca 20 minuter i ugnen.

• PVeraB

ja varför inte? Klyftpot är ju oxå gott och gör riktiga istället du behöver ju inte ens skala den. Mkt gott.

• curly

Om du ska helsteka oxfile´welldone i ugn , använd stekpåse.Det behåller saftigheten ngt. Fyll den med gorgonzola.
    För ärligt; well done oxfilé blir torrt annars och det är inte gott !!!

Lycka till.

• pelagonia

TAck

Men om jag nu gör oxfilen lite rosa, hur lång tid kan det ta med ca 2 kilo ?

• curly

Ca 55-56 grader i den tjockaste delen. Tar cirkus en timme.
    Det är ju klart goást och bryna den innan men det förutsätter ju att du har en stoooor stekpanna om oxfilén är 2 kg. Om man bryner minskar stektiden ngt.
    Ett måste är stek termometer.
    Glöm inte att marinera. ( med fördel i stekpåsen.)

Tänk på att oxfilén kan vara lite rosa när du tar ut den men den eftersteks.
    150 grader höll jag på att glömma....

Mvh

• pelagonia
    curly skrev 2009-11-11 20:42:05 följande:
    Ca 55-56 grader i den tjockaste delen. Tar cirkus en timme. Det är ju klart goást och bryna den innan men det förutsätter ju att du har en stoooor stekpanna om oxfilén är 2 kg. Om man bryner minskar stektiden ngt. Ett måste är stek termometer. Glöm inte att marinera. ( med fördel i stekpåsen.) Tänk på att oxfilén kan vara lite rosa när du tar ut den men den eftersteks. 150 grader höll jag på att glömma.... Mvh
    Tack

Men hur eftersteks den ? Har du den i follie ? Tips på marinad ? Jag tänkte bara krydda med svartpeppar och salt
  • PVeraB
    pelagonia skrev 2009-11-11 21:43:44 följande:
    Tack Men hur eftersteks den ? Har du den i follie ? Tips på marinad ? Jag tänkte bara krydda med svartpeppar och salt
    yes box, du lindar in den i folie efter du tagit ur den ur ugnen och där eftersteks den.
  • pelagonia
    PVeraB skrev 2009-11-11 22:04:18 följande:
    yes box, du lindar in den i folie efter du tagit ur den ur ugnen och där eftersteks den.
    Och tack

Hoppas jag inte är jobbig med tuden frågor nu..men man är alltid nybörjare någon gång.

Brukar du sätta tempen i när du har den i folie för att ha koll ? Tänkte sätta in gratängen efer för den skall var inne i ca 20 minuter.
  • Snuttjulla

ett tips, istället för att bryna den lite, är det väldigt gott att grilla den lite, på kolgrill, innan den ska in i ugnen. (förstås gott all helgrilla den också, och det skulle ju kunna lösa dina problem i potatisfrågan...)

• curly
    pelagonia skrev 2009-11-11 22:09:00 följande:
    Och tackHoppas jag inte är jobbig med tuden frågor nu..men man är alltid nybörjare någon gång.Brukar du sätta tempen i när du har den i folie för att ha koll ? Tänkte sätta in gratängen efer för den skall var inne i ca 20 minuter.
    Om du är osäker ha tempem kvar. Ca 10 min ska räcka. Du kan ju faktiskt sätta in potatisgratinen på botten i ugnen när det är 10 min kvar ca på oxfilen, höja grad antalet till 200 grader och flytta upp den till mittvalsen när du tar ut oxfilén så blir gratinen klar samtidigt som köttet. Iom att den står på botten blir den varm trots lägre värme och sista 10 min på högre grader ger den färg. Antar att du ska köpa färdig potatisgratin.

Ha det gott !
  • curly
    pelagonia skrev 2009-11-11 21:43:44 följande:
    TackMen hur eftersteks den ? Har du den i follie ? Tips på marinad ? Jag tänkte bara krydda med svartpeppar och salt
    Täck med folie. Marinera i stekpåsen med svartpeppar , salt , grovhackade vitlökar och soja + ev lite olja. Häll ur marinaden innan du sätter in i ugnen men använd samma påse.Om du ska bryna så tar du självklart ur oxfilen ur påsen.Häll ur marinad och lägg tillbaka oxfilen. Lägg med fördel oxfilen i marinad kvällen innan.
  • pelagonia
    curly skrev 2009-11-12 12:06:19 följande:
    Om du är osäker ha tempem kvar. Ca 10 min ska räcka. Du kan ju faktiskt sätta in potatisgratinen på botten i ugnen när det är 10 min kvar ca på oxfilen, höja grad antalet till 200 grader och flytta upp den till mittvalsen när du tar ut oxfilén så blir gratinen klar samtidigt som köttet. Iom att den står på botten blir den varm trots lägre värme och sista 10 min på högre grader ger den färg. Antar att du ska köpa färdig potatisgratin. Ha det gott !
    Hej

Tack

Jag jag köper denna Peka som alla talar om.
    Ok men då gör jag så att jag sätter gratängen
    längst ner i 10 minuter och höjer till 200 grader ocj sedan tar ut köttet.
  • curly

Hur gick det ? Haft middag än ?

Svar på tråden Helstek oxfile i ugn