• BAC

Snälla hjälp mig att hitta! Röntgen, när började vi använda det?

Hallå!

Jag letar information efter när vi i Sverige började använda röntgen, men kan inte hitta någon info om det och blir snart galen!!

Vet du eller kan du hjälpa mig? E.g. ute efter när vi började göra röntgenundersökningar av hjärnan, men vad som helst får duga i detta läge :)

• Svar på tråden Snälla hjälp mig att hitta! Röntgen, när började vi använda det?
  • Birgitta2

Det var Marie Curie som uppfann röntgenapparaturen. Och under första världskriget upprättade hon ett par hundra såna på plats där soldater kunde undersökas. Så i början av seklet började dessa användas. Det finns säkert närmare uppgifter om man letar ordentligt...

• Kjell2
    Birgitta2 skrev 2009-11-10 15:18:33 följande:
    Det var Marie Curie som uppfann röntgenapparaturen. Och under första världskriget upprättade hon ett par hundra såna på plats där soldater kunde undersökas. Så i början av seklet började dessa användas. Det finns säkert närmare uppgifter om man letar ordentligt...
    Var hon inte inne mer på radikoaktivitet? Det var i alla fall det hon fick Nobelpris från. Fick för mig att Wilhelm Conrad Röntgen brukar anses som uppfinnare av röntgen. Det var han som fick Nobelpris för det.

Sen att hon jobbade med röntgenaparater och i krigssjukvården stämmer.

/Kjell
  • Birgitta2
    Kjell2 skrev 2009-11-10 15:29:55 följande:
    Var hon inte inne mer på radikoaktivitet? Det var i alla fall det hon fick Nobelpris från. Fick för mig att Wilhelm Conrad Röntgen brukar anses som uppfinnare av röntgen. Det var han som fick Nobelpris för det.Sen att hon jobbade med röntgenaparater och i krigssjukvården stämmer. /Kjell
    Tack för klargörandet Kjell! Nu tänker även jag läsa på!

Curies anteckningar är för övrigt inlåsta i blyskåp pga sin radioaktivitet. Vill man läsa dom får man ha på sig skyddskläder (lite curiosa bara).
  • Kjell2
    Birgitta2 skrev 2009-11-10 15:39:22 följande:
    Tack för klargörandet Kjell! Nu tänker även jag läsa på!Curies anteckningar är för övrigt inlåsta i blyskåp pga sin radioaktivitet. Vill man läsa dom får man ha på sig skyddskläder (lite curiosa bara).
    Visst är Wikipedia bra.....
  • Birgitta2
    Kjell2 skrev 2009-11-10 15:40:04 följande:
    Visst är Wikipedia bra.....
    Shit - där kom du på mig!
Svar på tråden Snälla hjälp mig att hitta! Röntgen, när började vi använda det?