• Kya

Får skolkuratorn ha samtal med mitt barn?

såklart får ditt barn prata med kurator, utan att du ska lägga dig i! och tystnadsplikten gäller mot vårdnadshavare också, som tur är. allt jag har att säga till dig är Back Off, ibland behöver även barn få prata av sig med en utomstående.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Kya
    Anonym skrev 2009-11-10 19:38:51 följande:
    Det är väl toppen att barn kan prata med en kurator som har tystnadsplikt!? Kuratorn ska anmäla (liksom lärarna) om ett barn far illa, i övrigt hjälpa barnet utifrån barnets bästa. Jag är väldigt nyfiken på ditt motiv till att inte vilja det.
    samma här, jag är också väldigt nyfiken.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Kya
    Anonym (mamma) skrev 2009-11-10 19:41:13 följande:
    Det är mitt barn som inte vill gå till kuratorn. H*n tycker att det är jättejobbigt att gå i från klassen, när kompisarna frågar vart h*n ska gå eller har varit. Det handlar om att mitt barn har varit utsatt för dumma klasskamrater. Men då tycker jag (och mitt barn) att det är dessa "dumma" som ska bli utplockade och gå hos kuratorn.Jag märker ju att mitt barn mår dåligt men det blir SÅ mycket värre när kuratorn har haft ett samtal med mitt barn...
    ?? jag har svårt att tro att ditt barn inte vill gå dit. det är frivilligt att gå till kuratorn, och även om han skulle bli "tvingad" dit för ett samtal så lär han troligen sitta tyst om han inte vill säga nåt.

att gå till kurator är inget straff.
  • Kya
    Anonym (mamma) skrev 2009-11-10 19:49:34 följande:
    Nä, precis det ska inte vara ett straff att gå till kuratorn, men det är just så mitt barn upplever det! Kuratorn forcerar fram samtal med mitt barn som inte är fruktbara. Mitt barn mår allt sämre och de elever som är mindre sanälla tycker ju att det är jättekul att mitt barn måste gå på samtal med kuratorn...
    men då är det ju inte kuratorn du ska prata med, utan pojkens lärare. kuratorn gör bara sitt jobb.

du får helt enkelt informera läraren din åsikt, så får läraren prata ifred med din son och höra om det stämmer.
  • Kya
    Anonym (mamma) skrev 2009-11-10 19:56:56 följande:
    Är det kuratorna arbete att plocka ut ett (mitt) minderåriga barn och påtvinga det samtal och på detta sätt vara direkt ledande till att trakaserierna fortsätter? Trots att mitt barn är upprörd och jättenervös varje kväll för att behöva gå i från till kuratorn...Verkligen jätte bra jobb..Högst oprofessionellt skulle jag vilja säga. De barn som verkligen behöver samtalskontakt är väl de barnen som är dumma och som behöver arbeta med sina agressioner gentemot mitt barn.
    nej, kuratorns arbete är att vara ett bollplank. det svåra kan vara att få barnen att öppna upp sig och känna förtroende för att kunna prata obehindrat! antagligen tolkar kuratorn ditt barns nervositet och brist på medgörlighet som att han inte har förtroende för henne/honom. såklart måste man försöka lirka när barnet redan sitter inne i rummet!

det är snarare läraren som kanske borde få veta att det inte är uppskattat att klasskamraterna får veta var han går.
  • Kya
    Anonym skrev 2009-11-10 20:00:59 följande:
    Pojkens lärare har ingen befogenhet att vara arbetsledare över kuratorn men om du har förtroende för läraren så kan du ju ventilirera problemet.
    det är pojkens lärare som högt och ljudligt skickar iväg pojken till kuratorn på lektionstid. alltså är det läraren man ska prata med, inte kuratorn.
  • Kya
    Anonym skrev 2009-11-10 20:05:44 följande:
    men det är inte läraren som sätter upp tider. Ponera att pojken vill träffa kuratorn(vilket han inte vill) Läraren säger inget när pojken reser sig upp men jag vet att barn i mellanstadieåldern är så smarta att de fattar vart han ska.
    ponera att han inte säger något? men TS säger väl att det är vad han gör, och det är det som är problemet? vi kan ju inte sitta och anta något som är helt fel.  
  • Kya
    Anonym (mamma) skrev 2009-11-10 20:06:32 följande:
    Alltså jag tycker att det är märkligt att en skolkurator rent juridiskt har rätt att ha flera samtal utan förälders vetskap när vi talar om ett barn u n d e r 15 år. Det kan inte stämma att det är rätt. Någon som vet rent juridisktDet är ju i övrigt så vicktigt att ha vårdnadshavares samtycke i både ditten och datten - underskrifter både här och där.Socialtjänsten får ju i prncip inte ens tala med barn (när det gäller barn som far illa) utan förälders samtycke...
    rent juridiskt ska det vara OK. jag gick och pratade med kurator många gånger innan jag blev 15, utan mina föräldrars vetskap. det är litegrann själva grejen - att man ska få prata av sig med någon utan att föräldrarna ska få veta det.
  • Kya
    Anonym skrev 2009-11-10 20:11:50 följande:
    ts barn vill inte prata med kuratorn framgår väl ganska tydligt tycker jag.Att man känner förtroende i sådan här samtal är A och O. Jag tycker att du ska ringa BUP och höra om det finns tid hos barnpsykolog eller kurator då kan han gå dit och prata.
    enligt TS, ja! Eftersom du inte har pratat med barnet så kan inte du veta.
  • Kya
    Anonym (mamma) skrev 2009-11-10 20:12:35 följande:
    I bland hämtar kuratorn h*n direkt från klassrummet, i bland säger läraren till väldigt diskret (antar jag eftersom läraren är en högst socialt kompetent person) Men likväl, trots diskression, känner sig mitt barn utpekat iom att det är h*n som måste gå ifrån lektionen för att tala med kuratorn.
    har ditt barn talat om då att han inte vill prata med kuratorn under skoltid?
  • Kya
    Anonym (mamma) skrev 2009-11-10 20:17:37 följande:
    Den styrkan/attityden har (tyvär) inte min tioåring. H*n följer med för att h*n blir ombedd att följa med. Det är efter samtalen, på hemmaplan, som mitt barn mår dåligt, känner sig utpekat, och blir jättenervös för nästa gång h*n ska behöva gå till kuratorn
    nejmen om han aldrig talar om att han inte gillar situationen så kommer det inte ske mkt förändringar. hur ska något kunna ändras om de inte får reda på det?

som förälder skulle jag slå en signal, antagligen till kuratorn för h*n sköter tidsbokningen, och be om att få tiderna flyttade till efter skoltid. säg helt enkelt att ditt barn uttryckt en motvilja till att gå dit under skoltiden.
    så får väl de fråga honom. det kanske är lättare att svara på en direkt ställd fråga, än att själv ta upp obehaget.

på det sättet kan du hjälpa ditt barn. men jag tycker inte att du ska pusha till att han ska sluta gå hos kuratorn.
Svar på tråden Får skolkuratorn ha samtal med mitt barn?