• Anonym (mamma)

Får skolkuratorn ha samtal med mitt barn?

Visst kan jag väl stå på mig i att skolkuratorn inte ska ha regelrätta samtal med mitt barn (10 år) Jag är ju ändå vårdnadshavare och mitt barn är minderårigt.
    Vad får en skolkurator göra egentligen (anmäla till socialtjänsten vid misstanke om att ett barn far illa vet jag)?
    För dom journalanteckningar (som jag kan begära att få tillgång till, ang mitt barn)
    Någon som är skolkurator, eller juridiskt kunnig som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Får skolkuratorn ha samtal med mitt barn?
  • Monsterpannkaka

Om ditt barn behöver hjälp, varför ska du hindra det?

Finns det minsta chans till att ditt barn har saker denne skulle behöva dela med någon utomstående.. är inte det bra, att möjlgiheten fins?

• Wickedblue

Om ditt barn själv vill prata med kurator så har denne all rätt att få göra det.varför vill du inte att kuratorn ska ha samtal med ditt barn?

• Kya

såklart får ditt barn prata med kurator, utan att du ska lägga dig i! och tystnadsplikten gäller mot vårdnadshavare också, som tur är. allt jag har att säga till dig är Back Off, ibland behöver även barn få prata av sig med en utomstående.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • dogcatbird

barnet har rätt till någon som bekräftar dess verklighet. Skulle barnet ljuga, menar du?

• Anonym

Det är väl toppen att barn kan prata med en kurator som har tystnadsplikt!?

Kuratorn ska anmäla (liksom lärarna) om ett barn far illa, i övrigt hjälpa barnet utifrån barnets bästa.

Jag är väldigt nyfiken på ditt motiv till att inte vilja det.

• Kya
    Anonym skrev 2009-11-10 19:38:51 följande:
    Det är väl toppen att barn kan prata med en kurator som har tystnadsplikt!? Kuratorn ska anmäla (liksom lärarna) om ett barn far illa, i övrigt hjälpa barnet utifrån barnets bästa. Jag är väldigt nyfiken på ditt motiv till att inte vilja det.
    samma här, jag är också väldigt nyfiken.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Anonym (mamma)

Det är mitt barn som inte vill gå till kuratorn. H*n tycker att det är jättejobbigt att gå i från klassen, när kompisarna frågar vart h*n ska gå eller har varit. Det handlar om att mitt barn har varit utsatt för dumma klasskamrater. Men då tycker jag (och mitt barn) att det är dessa "dumma" som ska bli utplockade och gå hos kuratorn.
    Jag märker ju att mitt barn mår dåligt men det blir SÅ mycket värre när kuratorn har haft ett samtal med mitt barn...

• lillekatt

Anonym (mamma) skrev 2009-11-10 19:33:23 följande:

Visst kan jag väl stå på mig i att skolkuratorn inte ska ha regelrätta samtal med mitt barn (10 år) Jag är ju ändå vårdnadshavare och mitt barn är minderårigt. Vad får en skolkurator göra egentligen (anmäla till socialtjänsten vid misstanke om att ett barn far illa vet jag)? För dom journalanteckningar (som jag kan begära att få tillgång till, ang mitt barn) Någon som är skolkurator, eller juridiskt kunnig som kan hjälpa mig?
    Hur resonerar du egentligen??!
  • lillekatt

Anonym (mamma) skrev 2009-11-10 19:41:13 följande:

Det är mitt barn som inte vill gå till kuratorn. H*n tycker att det är jättejobbigt att gå i från klassen, när kompisarna frågar vart h*n ska gå eller har varit. Det handlar om att mitt barn har varit utsatt för dumma klasskamrater. Men då tycker jag (och mitt barn) att det är dessa "dumma" som ska bli utplockade och gå hos kuratorn. Jag märker ju att mitt barn mår dåligt men det blir SÅ mycket värre när kuratorn har haft ett samtal med mitt barn...
    Kan inte barnet få en tid efter skolan eller något då?
  • Monsterpannkaka

Anonym (mamma) skrev 2009-11-10 19:41:13 följande:

Det är mitt barn som inte vill gå till kuratorn. H*n tycker att det är jättejobbigt att gå i från klassen, när kompisarna frågar vart h*n ska gå eller har varit. Det handlar om att mitt barn har varit utsatt för dumma klasskamrater. Men då tycker jag (och mitt barn) att det är dessa "dumma" som ska bli utplockade och gå hos kuratorn.Jag märker ju att mitt barn mår dåligt men det blir SÅ mycket värre när kuratorn har haft ett samtal med mitt barn...
    Kan inte du samtala med kuratorn ensam och berätta hur du upplever att din son har det, och fråga om det inte går att träffa en annan sorts kontakt eller göra på något annat sätt? Om det är så att denna kurator beter sig dumt eller på något sätt inte ger ditt barn vad denne behöver, så kommer det nog inte hjälpa om det finns journaler på det eller inte?

Kan du be din son/dotter att säga ifrån till kuratorn och berätta att han/hon inte vill fortsätta?
Svar på tråden Får skolkuratorn ha samtal med mitt barn?